Hoofdmenu

onzeker Platte rus

Gestart door yvesv, mei 24, 2014, 20:34:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84508290
onzeker Platte rus - Juncus compressus gezien op 2014-05-16 Warmond - Broek en Simontjespolder
Foto's:

Toelichting:
Ongeveer 20 - 30 cm hoog, twijfel aan eventueel Heen, maar die heeft volgens beschrijvingen sterk driekantige stengel en deze is rond. Plaatjes van Pitrus tonen meestal niet zoveel vertakkende bladen.

Ben echter nieuw in de grassen, dus zou er ook nog helemaal naast kunnen zitten. Als iemand opties heeft en me kan vertellen waar ik dan op moet letten, kan ik terug gaan naar de vindplaats en nog eens beter kijken.

bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Willemien Troelstra

Rus is ok. Het lijkt mij Tengere rus.
groet, Willemien Troelstra

yvesv

Willemien,

Tengere rus lijkt inderdaad beter te kloppen. Ik zal  de plant de komende tijd in de gaten houden en nog een keer foto's nemen.

Groet, Yves

yvesv

Willemien,

Ik heb nog een vierde en vijfde foto (vandaag genomen) toegevoegd bij de waarneming (ik weet niet hoe ik die hierboven erbij krijg). Ik heb de waarneming gewijzigd in Tengere Rus. Als ik de grassengids goed heb begrepen zouden de lange draagbladeren tot boven de bloeiwijze de doorslag moeten geven.

Groet, Yves.

Willemien Troelstra

Met die latere foto's:

blijkt dat het toch zeker geen tengere rus is. Die wordt niet zo donker. De standplaats in het gras en dat geen duidelijke polletjes was eigenlijk ook al vreemd (dat had ik eerder kunnen zien). Die platte rus was misschien toch niet zo'n slechte eerste keus! Maar, ik vindt die schutbladeren nog wel opvallend lang. Misschien dat nog een andere forumlezer nog een beter idee heeft.
groet, Willemien Troelstra

Erik Simons

ik vind dit ook het beeld van platte rus, afgelopen dagen ook zo gezien, en de schutbladen mogen m.i. best zo.

groetjes
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

yvesv

Erik, Willemien,

Dan ga ik het gewoon weer in platte rus wijzigen  :lol:
Ondanks dat ik de grassengids erbij heb vind ik het erg moeilijk om een duidelijke determinatie te maken. Maar jullie opmerkingen als 'tengere rus wordt niet zo donker' helpen me weer wat verder.

Hartelijk dank,

Yves.