bosrietzanger?

Gestart door sw, mei 20, 2014, 12:42:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

sw

Hallo,
Kan iemand mij vertellen of dit een bosrietzanger is? Twee dagen geleden langs de Maas bij Meers gezien.
Alvast bedankt voor de hulp,
Sonja

frankneijts

Ziet er goed uit voor Bosriet Sonja maar misschien heb je nog een foto waarop de vleugel beter te zien is (recht van opzij bijv.) ook al is de foto 'an sich' wat minder van kwaliteit? Dan kunnen we proberen nog een extra ID-kenmerk te testen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sw

....hoop dat dit voldoende is, meer vleugel kreeg ik niet te zien  :-\

frankneijts

Bedankt Sonja maar het kenmerk waar ik op doelde zie je ook hierop nèt niet. Het gaat erom dat bij (in elk geval adulte) Bosrietzangers bij gesloten vleugel de uiteinden van de tertials iets uitsteken over de uiteinden van daaronder liggende armpennen: bij Kleine Karekiet is dit niet het geval. Maar de foto's bevestigen de eerste indruk van een eerder grijsbruine 'rietzanger' met een relatief korte en wat stompe snavel en dat, gevoegd bij nog wat andere subtiele kenmerkjes, lijkt me voldoende hier een Bosrietzanger van te maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sw

Bedankt voor de hulp en duidelijke uitleg  :duim:
Ik ga hem invoeren!
vr gr Sonja

Certhia

Citaat van: frankneijts op mei 20, 2014, 15:31:06 PM
Het gaat erom dat bij (in elk geval adulte) Bosrietzangers bij gesloten vleugel de uiteinden van de tertials iets uitsteken over de uiteinden van daaronder liggende armpennen: bij Kleine Karekiet is dit niet het geval.

Oh die kende ik nog niet! Ga ik eens op letten.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Certhia

Hmmm
Maar volgens jouw regel zou dit dan een bosrietzanger zijn? http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=98165
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Citaat van: Certhia op mei 20, 2014, 16:45:12 PM
Hmmm
Maar volgens jouw regel zou dit dan een bosrietzanger zijn? http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=98165

Is niet "mijn regel" Marc maar ik heb 'm ook maar gejat uit Nils zijn 'Advanced Bird ID Handbook':
(Bij omschrijving specifieke kenmerken "adult") "Longest tertials extend beyond sec-tips (sometimes also in 1w) <> in Eurasian Reed and Blyth's Reed Warbler longest tertials and tips of sec. at same level."
Overigens heb ik dit al vaak een bruikbaar kenmerk gevonden en ik kan me zo 1-2-3 geen uitzondering van een adulte vogel herinneren. Desondanks kan dat natuurlijk altijd en het lijkt me daarom goed dit even aan Nils te melden.

N.B. Die Birdpix-vogel lijkt me dus inderdaad een Kleine Karekiet..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

#8
Citaat van: frankneijts op mei 20, 2014, 18:56:40 PM
Citaat van: Certhia op mei 20, 2014, 16:45:12 PM
Hmmm
Maar volgens jouw regel zou dit dan een bosrietzanger zijn? http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=98165

Is niet "mijn regel" Marc maar ik heb 'm ook maar gejat uit Nils zijn 'Advanced Bird ID Handbook':
(Bij omschrijving specifieke kenmerken "adult") "Longest tertials extend beyond sec-tips (sometimes also in 1w) <> in Eurasian Reed and Blyth's Reed Warbler longest tertials and tips of sec. at same level."
Overigens heb ik dit al vaak een bruikbaar kenmerk gevonden en ik kan me zo 1-2-3 geen uitzondering van een adulte vogel herinneren. Desondanks kan dat natuurlijk altijd en het lijkt me daarom goed dit even aan Nils te melden.

N.B. Die Birdpix-vogel lijkt me dus inderdaad een Kleine Karekiet..

Sorry, Frank, ik snap idd dat het jouw regel niet is. Ik bedoelde meer de regel die jij aanvoerde. Ik kende hem niet en op birdpix zie ik wel een aantal  'kleine karren' die dit ook hebben en dus vroeg ik me af hoe bruikbaar dit is.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

OlivierO

Citaat van: frankneijts op mei 20, 2014, 18:56:40 PM
N.B. Die Birdpix-vogel lijkt me dus inderdaad een Kleine Karekiet...

Snap ik het niet, of bedoel je dat dat een bosrietzanger moet zijn? De tertials zijn toch langer zoals in "jouw" regel?