Wezel of Hermelijn?

Gestart door Jorick, mei 19, 2014, 14:09:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Een paar weken terug tippelde dit dappere dier ons tussen de benen door.
We dachten zelf aan Wezel en zo is hij ook goedgekeurd. Ik krijg echter wat gebruikersopmerkingen dat dit een Hermelijn is.
Iemand daar een mening over?
Hartelijk dank!
groet Jorick

http://waarneming.nl/waarneming/view/84051529
Wezel - Mustela nivalis gezien op 2014-05-03 De Onlanden - Matslootpolder
Foto's:


Toelichting:
Vanochtend vroeg stonden we om een uur of 8 in de Onlanden om tegen beter weten in een Porseleinhoen binnen te harken. Minimaal 3 Roerdompen, Snor, Rietzangers, etc konden we wel al snel opschrijven. Tot Joost opeens een klein beestje richting de brug waarop we stonden zag lopen. Een Wezel met een Waterspitsmuis in zijn bek! Het beestje was nog nat dus de Wezel had de muis net gegrepen. Hij moest en zou de brug over naar waarschijnlijk zijn nest. Maar ja, daar stonden wij! Stom dat ik deze ene keer mijn camera in de auto had liggen! Na wat twijfel en halfhartige verstoppogingen achter de poten van de railing ging het dappere beestje midden op de brug staan, keek ons aan en liep zo TUSSEN onze benen door naar de overkant. Camera was niet nodig. Met de IPhone maak je ook gewoon waanzinnige wildfoto's! :-)
bij voorbaat dank Jorick van de Westeringh
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

whmvb

Hoi Jorick,

een prachtige ervaring, die al menigeen gehad heeft op of rond die brug. Zelf heb ik er een keer gestaan, pratend met een van de boswachters daar, toen (hetzelfde) Hermelijntje ook tussen onze benen door rende. Op Waarneming.nl staan ook nog foto's van iemand die onlangs deze Hermelijn over de brug zag komen met een dikke Woelrat in de bek.
Het gaat volgens mij dus om een Hermelijn, al ziet het dier er vrij klein uit (nat) en is de staart niet goed zichtbaar. Bij mijn weten is op deze locatie het laatste jaar of langer geen Wezel gezien. De Hermelijn echter zeer regelmatig.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=-UUeaqFV050

Wim
Wim van Boekel

Jorick

HI Wim,

Leuk! Dank voor je reactie en heel tof dat dit beestje dus een recidivist is.  ;D Ik ga hem veranderen in Hermelijn...
Groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

maurice.lahaye

Yep, in retroperspectief (of hoe schrijf je zoiets  :rolleye: ) inderdaad een Hermelijn  :duim: .


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jorick

Heel tof! Ik dacht dat dit bijzonder was. Maar als hij elke dag door mensen hun benen zwiert. Kermis maakt hij er van... Vast hongerige jongen in het struikgewas..
Leuk, leuk!
groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

whmvb

Als er jongen zijn zal het wel om een 'zij' gaan. Als ik met niet vergis, zorgt het vrouwtje alleen voor het kroost. Toch?

Wim
Wim van Boekel

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jorick

Heeeel nuttige info.  :duim:
grazie!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

whmvb

Vanochtend was de Hermelijn weer op de Onlandse Dijk te zien. Dit maal in gezelschap van 2 jongen, die, over elkaar buitelend, met moeder mee renden. De Woelratten zijn goed terecht gekomen dus.

Wim
Wim van Boekel