ANWB Vogelbijbel

Gestart door Pim, mei 24, 2014, 07:25:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Weet iemand wellicht wanneer er een nieuwe druk komt van de ANWB vogelgids van Europa?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

rudi

Gokje:
De derde editie is van 2003, de vierde 2010.
Ik gok dus in 2017!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

SlechtValk

Beetje raar... ik heb die zwarte variant en daar staat 4de druk in (uit 2005) die blauwige variant is dus weer een 4de druk of zijn ze gewoon de tel kwijt geraakt?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

rudi

In de 2010 staat 4e geheel herziene druk.
De anwb zal niks loslaten over een nieuwe uitgave ( die ligt al klaar in de computer denk ik).
want dan klapt de verkoop in. Als de 4e op is.. dan komt de 5e.
Bol.com beweert dat er 900 soorten in de 4e staan.. de anwb 500.
  :rolleyes:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

frankneijts

Citaat van: Pim op mei 24, 2014, 07:25:29 AM
Weet iemand wellicht wanneer er een nieuwe druk komt van de ANWB vogelgids van Europa?

Citaat van: rudi op juni 30, 2014, 08:47:34 AM
Gokje:
De derde editie is van 2003, de vierde 2010.
Ik gok dus in 2017!

Er zijn feitelijk maar 2 drukken van deze gids: de eerste in 1999 en de tweede in 2010. De laatste is een 'geheel herziene' uitgave en als je ze een beetje nauwkeurig bekijkt is dat ook goed zichtbaar. Belangrijk is ook dat de Nederlandse bewerking (min of meer gelijk volgend op/parallel aan de oorspronkelijke Zweedse/Engelse uitgaven) is aangepast m.b.t. verspreiding, voorkomen en, waar relevant, herkenningsproblematiek. De andere 'drukken' zijn slechts ongewijzigde herdrukken, hooguit met verbetering van enkele te storende typo's, die inhoudelijk echter totaal niks toevoegen.
Het volledig herzien van een dergelijke populaire gids (inclusief de NL bewerking) kost heel veel tijd, komt altijd op de nekken neer van mensen die het toch al zo druk met van alles en nog wat hebben en daarom laat zoiets vaak lang op zich wachten. En soms komt dat er zelfs niet van, zie bijv. de in eerste opzet fantastische 'Field guide to the rare birds of Britain and Europe' met die geweldige tekeningen van Ian Lewington waarvan sinds 1991, ondanks de stellige belofte van de auteurs dat snel & vaak te doen, geen (gewijzigde) herdruk meer is verschenen.  Voorlopig (de eerste 5 jaar?) zou ik in elk geval geen inhoudelijk gewijzigde herdruk meer verwachten.

En Stefan, misschien moet je toch 's 'upgraden': jouw "4e druk" is een helaas nauwelijks of niet gewijzigde herdruk van de oorspronkelijke uit 1999 en dus verouderd. Een béétje vogelaar wil toch up-to-date blijven als het gaat om ID-kenmerken, verspreiding, voorkomen enzovoort.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: frankneijts op juli 19, 2014, 10:43:34 AM

En Stefan, misschien moet je toch 's 'upgraden': jouw "4e druk" is een helaas nauwelijks of niet gewijzigde herdruk van de oorspronkelijke uit 1999 en dus verouderd. Een béétje vogelaar wil toch up-to-date blijven als het gaat om ID-kenmerken, verspreiding, voorkomen enzovoort.... 8)


Daar hebben we toch het forum voor, Frank... 8)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

frankneijts

Citaat van: KorHaan op juli 19, 2014, 16:22:42 PM
Citaat van: frankneijts op juli 19, 2014, 10:43:34 AM

En Stefan, misschien moet je toch 's 'upgraden': jouw "4e druk" is een helaas nauwelijks of niet gewijzigde herdruk van de oorspronkelijke uit 1999 en dus verouderd. Een béétje vogelaar wil toch up-to-date blijven als het gaat om ID-kenmerken, verspreiding, voorkomen enzovoort.... 8)


Daar hebben we toch het forum voor, Frank... 8)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

;D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SlechtValk

Citaat van: frankneijts op juli 19, 2014, 10:43:34 AM
En Stefan, misschien moet je toch 's 'upgraden': jouw "4e druk" is een helaas nauwelijks of niet gewijzigde herdruk van de oorspronkelijke uit 1999 en dus verouderd. Een béétje vogelaar wil toch up-to-date blijven als het gaat om ID-kenmerken, verspreiding, voorkomen enzovoort.... 8)

Ik zou dolgraag willen... betaal jij? :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.