Wie kent deze?

Gestart door jddtez, mei 23, 2014, 12:09:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

jddtez

Ik dacht aan een Mierenzakkever maar die hebben een zwarte kop en nekschild.
Wie kent deze.
Foto gemaakt in de buurt van Milas Turkije.:)
gr.Jan

beetlestitch

kijk maar eens bij clytra novempunctatum. groeten toon.
Toon Keukelaar

jddtez

Beste Toon,
Ook dit is hem niet want deze heeft net als de mierenzakkever een zwart gedeelte voor de rugschilden bij de kop en dat heeft deze niet.
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik hoop dat er toch nog iemand is die de naam weet.:)
gr.Jan

jddtez

Beste Toon,
Door de naam Clytra die ik van jou kreeg kon ik verder zoeken in deze familie en heb hem gevonden, het is de Clytra atraphaxidis.
Hartelijk dank voor je hulp.:)
gr.Jan

Arp

#4
Komt die in Turkije voor? En als dat al zo is(?), waarom dan niet Clytra valeriana of zelfs een Tituboea of Macrolenes?


P.S. Hier een PDF uit 2012 waarin wat soorten voor Turkije genoemd worden. Samen met Fauna Europaea kom ik op minimaal de volgende soorten:

Clytra (Clytra) quadripunctata quadripunctata (Linnaeus, 1758)
Clytra (Clytraria) atraphaxidis atraphaxidis (Pallas, 1773)
Clytra (Clytraria) novempunctata Olivier, 1808
Clytra (Clytraria) valeriana valeriana Ménétriés 1832

Coptocephala destinoi Fairmaire, 1884

Labidostomis (Labidostomis) asiatica Faldermann, 1837
Labidostomis (Labidostomis) axillaris (Lacordaire 1848)
Labidostomis (Labidostomis) decipiens Faldermann, 1837
Labidostomis (Labidostomis) humeralis (D. H. Schneider)
Labidostomis (Labidostomis) longimana (Linnaeus, 1760)
Labidostomis (Labidostomis) maculipennis Lefévre, 1870
Labidostomis (Labidostomis) oertzeni oertzeni Weise 1889
Labidostomis (Labidostomis) pallidipennis (Gebler 1830)
Labidostomis (Labidostomis) propinqua Faldermann 1837
Labidostomis (Labidostomis) rufa (Waltl 1838)
Labidostomis (Labidostomis) sulcicollis (Lacordaire 1848)

Macrolenes dentipes (G.A. Olivier 1808)

Tituboea macropus (Illiger 1800)

Ik denk niet dat het een Labidostomis is en met "lekker intelligent" plaatjeskijken zou ik dan eerder op Clytra valeriana komen (donkere poten), maar dat zegt dus niet zoveel, want voor de door Toon genoemde novempunctatum vind ik helemaal geen afbeeldingen. Ah duh - voor novempunctatuma dus wel afbeeldingen  :rolleyes:  :-X

Hoe kwam jij erop dat 9-punct. een zwart halsschild zou hebben?

Nou, dat lijkt me dan dus inderdaad de beste suggestie van het stel, gevolgd door valeriana die kennelijk soms ook vlekjes op het halsschild kan hebben ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Beste Arp,
Bij Clytra novempunctatum krijg ik wel afbeeldingen en daar staan er twee met een zwart nek en kop stuk.:)
Vr.Jan

Arp

Ik krijg er zelfs 7 (met de opmerking erbij dat google nix vindt en me dus de resultaten geeft voor "Clytra novem _ punctatum"), maar alle afbeeldingen zijn van andere soorten - vandaar ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Beste Arp,
Ik weet niet wat jij met 9-punct bedoeld.
Ik zij dat de afbeeldingen op punctatum zwarte halsschilden hebben net als de mierzakkever.:)
gr.Jan

Arp

9-punct. is mijn luie afkorting voor novempunctat(a|um). En ik zei dus dat geen enkele van de afbeeldingen een 9-punct. toont, maar dat het allemaal afbeeldingen zijn van 4-punct. en/of laeviscula die alleen maar gevonden worden omdat google automatisch verder zoekt naar "novem punctatum" in plaats van "novempunctatum".

Of anders gezegd: Als Google je afbeeldingen als zoekresultaat geeft moet je altijd doorklikken naar de afbeelding en verifiëren dat de gezochte naam ook werkelijk bij de afbeelding hoort of dat de naam er alleen "losjes" me geassocieerd is (bijvoorbeeld een afbeelding van Clytra xyz die in het wikipedia-artikel "Clytra" staat naast een lijst met alle Clytra-soorten waardoor novempunctdinges wel in de buurt van de afbeelding staat, maar niet de soort op de afbeelding is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jddtez

Beste Arp,
Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik moeite heb met dit allemaal te onthouden,(ik ben maar een leek die graag de namen bij mijn foto;s heb):)
gr.Jan

Arp

Ha Jan,

We praten wat langs elkaar heen denk ik. Ik was vooral zelf eerst wat in de war ;)

Mijn Google-resultaten hoeven niet per se dezelfde te zijn als die van jou, maar het zal qua plaatjes in grote lijnen kloppen.

Als ik Google laat zoeken op "Clytra novempunctatum" dan krijg ik een stuk of 14 foto's waarvan een stuk of 7 Clytra's tonen, waarvan precies 0 een novempunctdinges.

Als Als ik Google laat zoeken op "Clytra novempunctata" dan krijg ik een pagina vol met afbeeldingen, waarvan de meeste Clytra's tonen en de meeste daarvan inderdaad Clytra novempunctata en van die plaatjes hebben de meeste twee puntjes op het halsschild zoals jouw kever en een paar hebben een wat zwarter halsschild (maar niet geheel zwart).

Aanvankelijk vroeg ik mij af hoe je op het zwarte halsschild kwam omdat ik helemaal geen plaatjes van novempunctat(a|um) kreeg (1e zoekopdracht).
Daarna ontdekte ik de spelfout en vond ik wel plaatjes, maar zag nog steeds geen reden om een zwart halsschild te claimen voor die soort, dus heb ik m'n vraag hoe je erop kwam laten staan ;)

Het is helemaal prima dat je er niet te diep in wilt duiken(!), maar vanwege de opmerking dat het geen 9-punct. kon zijn (en ik die daar intrapte) is het wel goed dat de verwarring even opgehelderd werd zodat dit topic mensen niet verkeerd informeert als het later nog eens bij een zoekactie boven komt drijven :) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ik  heb deze zelf in Turkije verzameld en laten determineren. de kevers van mij en de foto zijn als 2 druppels water daarom gaf ik deze mogelijkheid aan. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt Toon  :duim: (maar kan het uiteraard ook niet zeker zeggen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)