Rubus pedemontanus?

Gestart door Datura, mei 22, 2014, 21:34:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Vorige week heb ik in het Amersfoortse een (nog niet bloeiende) braam gefotografeerd met duidelijk 3-tallige bladeren en veel klieren (ik hoopte dat dat belangrijke kenmerken zouden zijn  :) ). Met de rubus-nederland site kwam ik als mogelijke kandidaat op Sierlijke woudbraam - Rubus pedemontanus, alleen noemt de site die niet voor Utrecht... Ik ben dus benieuwd of goed, fout, of 'wel een beetje in de richting maar toch niet goed' zit, of dat er niks over te zeggen is.

Dit is de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/84717191
En hier de foto's:
















Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rense Haveman

Pfoei... lastig! Het is nog wat vroeg, maar het lijkt me geen pedemontanus. Ik denk eerder aan flexuosus.... Wellicht dat Peter er ook even naar kan kijken! EN ik zal het aan Bram vd Beek voorleggen!

Groet!
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Dank voor de reactie Rense, ik ben benieuwd :) .
flexuoses lijkt idd ook best goed! En met de sleutel ernaast ben ik ook best nog lang goed gegaan gelukkig :) .

De vraag waar flexuoses & pedemontanus splitsen is:
Citeer
- b.Bladloot met grote stekels en daartussen talrijke gesteelde klieren en kleine stekeltjes diescherp afgescheiden zijn van de grote stekels → 37 (naar flexuosus)
     - c. Bladloot met talrijke gesteelde klieren die via tussenvormen overgaan in de grote stekels →40 (naar pedemontanus)
Ik vond de afscheiding niet scherp, maar dat is vast duidelijker als je beide soorten kent :) .
Ik ben benieuwd wat Peter of Bram ervan vindt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rense Haveman

Citaat van: Datura op mei 23, 2014, 14:40:43 PM
Dank voor de reactie Rense, ik ben benieuwd :) .
flexuoses lijkt idd ook best goed! En met de sleutel ernaast ben ik ook best nog lang goed gegaan gelukkig :) .

De vraag waar flexuoses & pedemontanus splitsen is:
Citeer
- b.Bladloot met grote stekels en daartussen talrijke gesteelde klieren en kleine stekeltjes diescherp afgescheiden zijn van de grote stekels → 37 (naar flexuosus)
     - c. Bladloot met talrijke gesteelde klieren die via tussenvormen overgaan in de grote stekels →40 (naar pedemontanus)
Ik vond de afscheiding niet scherp, maar dat is vast duidelijker als je beide soorten kent :) .
Ik ben benieuwd wat Peter of Bram ervan vindt.

Bram schrijft:
"Wel heel jong nog. Waarschijnlijk flexuosus."


Het probleem is wsch dat je nu nog op het onderste deel van de turio zit te kijken, doordat die nog niet voldoende zijn uitgegroeid. Daar zijn zelfs de meest homalacanthe bramen vaak wel wat heteracanth! De instructie bij het verzamelen - en dus bij het determineren neem ik maar aan... - is 'twee bladen uit het midden van de turio'.... En dat midden is er nu nog niet...:D
Groet! Rense

havikskruiden!

RonJMBerkhout

Hoi,

Ik zou Rubus foliosus ook niet uitsluiten. Persoonlijk weet ik dat R. foliosus zeer talrijk is rond Amersfoort. Rubus flexuosus en R. pedemontanus heb ik hier nooit aangetroffen en worden ook niet vermeld door professor Troelstra in zijn inventarisatie van de Utrechtse heuvelrug.
Maar ik zou liever tot in augustus wachten...

Groet

Ron

Rense Haveman

Citaat van: RonJMBerkhout op mei 23, 2014, 16:34:16 PM
Hoi,

Ik zou Rubus foliosus ook niet uitsluiten. Persoonlijk weet ik dat R. foliosus zeer talrijk is rond Amersfoort. Rubus flexuosus en R. pedemontanus heb ik hier nooit aangetroffen en worden ook niet vermeld door professor Troelstra in zijn inventarisatie van de Utrechtse heuvelrug.
Maar ik zou liever tot in augustus wachten...

Groet

Ron

Foliosus is echt anders, andere bladvorm! Die is het hoogstwaarschijnlijk niet. En bovendien zit flexuosus wel rond A'foort!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Zie mijn knipsel ...
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

En Anne noemt het ding zeker ook wel van de Utrechtse Heuvelrug, dus ik weet niet waar je je info haalt, Ron!

Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Dank Rense en Ron voor de reactie en de moeite! Ik zal het voorlopig op een onzekere flexuosus houden. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik in juli of augustus in die contreien kom, maar Ron, mocht je toevallig in de gelegenheid zijn en zin hebben om in de goede tijd erlangs te gaan,  hoor ik natuurlijk graag je bevindingen!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

peterv

Ik ben wel overtuigd van flexuosus voor deze waarneming. Ook vanwege het verschil in bloeitijd. Op het moment van je waarneming (half mei) was R.pedemontanus in Noord-Nederland al heel ver in knop, en ik schat meer zuidelijk waarschijnlijk al in het stadium van beginnende bloei. Flexuosus is pas weken later zo ver.
Op de overzichtsfoto zie ik bladeren met een geleidelijk toelopende top en een aantal met een wat meer uitgesproken spits. Bij flexuosus is een min of meer geleidelijk toelopende bladtop de "norm", bij pedemontanus juist andersom. Maar.... juist aan de bloeistengels van flexuosus heb je vaak wel een meer toegespitste top.
Ik zie op de overzichtsfoto toegespitste bladeren aan zich ontwikkelende bloeischeuten, met zelfs een zig-zag as, dat past dus prima bij flexuosus.
Peter Venema

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides