Schitterend lieveheerstbeestje?

Gestart door e.walstra, mei 22, 2014, 19:34:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84705403
Schitterend Lieveheersbeestje - Coccinella magnifica gezien op 2014-05-21 Lendevallei - Helomapoolder
Foto's:




bij voorbaat dank Erwin Walstra

Arp

Coccinella magnifica is relatief zeldzaam en komt (verdwaalde exemplaren daargelaten) alleen voor in de buurt van koepelnesten van rode bosmieren. Als je van twee sterk gelijkende soorten de zeldzame wilt vaststellen dan moet je dat "bewijzen", anders is het beter om aan te nemen dat het de gewone is.

Om ze zeker van de doodgewone 7-stip te onderscheiden moet je in principe de onderkant bekijken. Puntpatroon, habitus, vorm halsschildpunten etc wat "van boven" te zien is, kan wel een goede aanwijzing zijn, maar geen bewijs. De foto's zijn niet uit een fijne kijkhoek om de habitus te kunnen beoordelen, maar ik zie geen overduidelijke magnifica (maar kan dat ook niet helemaal uitsluiten dus).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

e.walstra

Oké  :huh: dus als onzekere invoeren?

Arp

Laat ik het anders zeggen: Waarom denk je dat het juist magnifica is en geen 7-stip?

Er zijn een aantal lange discussies over dit thema geweest en de stand van zaken is een beetje dat waarnemingen van dergelijke foto's niet beoordeeld worden. Geen van beide soorten is hard te maken. Maar als het onduidelijk is, dan is het dus logischer om aan te nemen dat het een 7-stip is. C.magnifica is de "te bewijzen" soort.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt hoe de waarneming wordt ingevoerd. Ben jij er, ondanks Arp z'n advies, er zeker van dat het magnifica is, dan voer je m zo in.. Dat de validators het er daar misschien niet mee eens zijn is dan wel de consequentie, maar het is JOUW waarnemingen'boekje'.
Douwe van der Ploeg

e.walstra

Nee. Mijn vraagtekens waren omdat ik geen kenner ben van lieveheersbeestjes en dus de uitleg moeilijk vond.  Als dit te bewijzen soort is en ik de foto's niet heb om dat te doen dan ik het zevenstip.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Ik heb hem goedgekeurd. Er is voor mij geen enkele twijfel dat dit septempunctata is.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Helemaal top Jan  :duim:  Ik formuleer wat voorzichtig omdat men in eerdere discussies dergelijke gevallen niet wilde beoordelen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)