Pegomya bicolor

Gestart door Auratus, mei 22, 2014, 15:50:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Ik kom uit op Pegomya bicolor, maar een aantal kenmerken lijkt niet helemaal te kloppen. Zo zijn er o.a. een paar borstels te veel op de achterpoten.

Pro P. bicolor o.a.:

• Palpen oranje
  • Drie +/-evenlange dorsal setae op de achtertibia
  • Pre-alar korter dan achterste notopleural borstel
  • Geen inter-frontals
Contra P. bicolor:

• Eerste segmenten antenne niet geel/oranje
  • Achtertibia heeft meer dan 1 av
Ik hoop dat de onderstaande foto's voldoende kenmerken laten zien om mijn determinatie te bevestigen of te ontkrachten, of in ieder geval om te zien waar ik de plank mis sla.

Het betreft deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/84718091onzeker Pegomya bicolor gezien op 2014-05-22 EdamFoto's:
Groet,

Jan

nielsyese

Het zou P. bicolor kunnen zijn, meer kan ik er niet over zeggen. Hoeveel av's heeft de achtertibia dan? Dat de antenne bijna geheel zwart is, komt voor bij P. bicolor. Ik heb exemplaren gevangen waarbij dit ook opging. Ik ben benieuwd naar Jokes mening, zij heeft hier veel meer ervaring in, misschien dat zij weet of het aantal av's ook af kan wijken.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Als ik de tabel door loop van de vrouwtjes, dan kom ik direct al in de problemen:

1: Prealar seta only as long as or shorter than posterior notopleural seta; klopt dus en gaan we door naar 7
7: Hind tarsus modified; ..tarsen zijn dus niet vergroot, alle tarsen normaal en gaan we door naar 11
11: Hindtibia with 2 av setae; dat klopt dus en zouden we door moeten gaan naar 12
12: Hindtibia with only 2 ad and 2 pd; en dat klopt dus niet (de achterscheen heeft meer dan 3 ad setae), dus gaan we door naar 13
13: Genal setae clearly biserial and interfrontalia orange and palpus entirely orange ; of de gena een dubbele rij haren bevat, dat kan ik niet zien, maar de interfrontalia is niet oranje van kleur, alleen wel de palpen .... dus het is geen Pegomya laticornis, die tevens geen oranje abdomen heeft.
Dan kunnen we alleen doorgaan naar 14 en daar zouden de palpen dan donker van kleur moeten zijn.

Dus hier stopt het ..............
Om toch door te kunnen gaan binnen de tabel, dan zou de achterscheen 1 av moeten hebben......dan kunnen we door naar 15 en zou je in principe uit kunnen komen bij P. bicolor.
Het enigste wat nog mogelijk zou kunnen zijn, dat de laatste tars toch vergroot is en dat het zou kunnen gaan om P. furva / circumpolaris, maar dat lijkt mij niet helemaal waarschijnlijk.
Tja.....misschien naar mij opsturen?
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Hoi Niels-Jan en Joke,

Dat is idd precies waar het mis gaat.

2 av op de achtertibia      --> 12

Meer dan 3 ad                  --> 13

En in 13 is het geen van beide....

Ik weet niet of jullie morgen ook naar het Diptera weekeinde komen, dan neem ik het beestje wel mee.
Groet,

Jan

javanerkelens

Dat komt dan goed uit, dan bekijk ik het vliegje morgen wel even.
Ben benieuwd!
Ik heb alle mogelijkheden al bekeken en mijn Pegomya soorten er ook even op nagekeken, maar de twee av op t3, en de erg donkere vitta geven toch twijfels.

Tot morgen dan!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Inmiddels is duidelijk dat het niet om een Pegomya gaat, maar om een vlieg uit de Delia/Bothanophila hoek.
Groet,

Jan

javanerkelens

Uhhhhhhh.......ik heb inmiddels een hele serie detailfoto's gemaakt en ga met Ackland in discussie over deze vlieg, maar ik sluit Pegomya toch niet uit hoor!
Ik heb een vergissing gemaakt betreffende de beharing van de Costa, waardoor Pegomya toch kan.
En met de Delia / Botanophila tabel, kom ik ook problemen tegen.
De drie gelijk lange preapical dorsal haren op de achtertibia zijn naar mijn mening misschien toch doorslaggevend voor P. bicolor, maar we wachten het maar even af.
Soms heb je gewoon een zeer eigenwijze vlieg, die zich absoluut niet houd aan de determineer eigenschappen van een tabel en gewoon op de vreemdste plaatsen extra haren vertoond......of gewoon een foutje heeft zitten in de genen.
Zodra ik meer weet, dan laat ik het direct weten!!
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Ik heb je inmiddels de nieuwe tabel voor de vrouwtjes van Pegomya toegestuurd en daarmee komen we dus inderdaad toch uit op Pegomya bicolor.
De breedte van de parafacial vind ik nog wat twijfelachtig, maar we zien heel duidelijk maar een enkele rij haren zitten op de gena.
Dan maken de 3 preapical dorsal haren die gelijke lengte hebben er een Pegomya bicolor van.
De av seta op de middenscheen en de twee av setae op de achterscheen maken dan niet meer uit (waarschijnlijk zit hier dan wel vaker variatie in bij de soort...)

Ik heb de details dan nog even via foto's bijgevoegd....(voor andere nieuwsgierigen)
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Super Joke,

Bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan. Enne natuurlijk is het leuk als ook de 'eenvoudige' dingen niet altijd zo eenvoudig blijken te zijn.

Groet,

Jan

nielsyese

Joke, zou je mij die nieuwe tabel ook willen toesturen?  :angel:
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

jeeweevz

Dan houd ik me ook aanbevolen Joke!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen