lichtgroen mosje met bruine sporenkapsels

Gestart door Grada Menting, juni 18, 2007, 23:10:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

In Amstelveen in een drassig stuk land zag ik dit lichtgroene mosje met ronde bruine sporenkapsels.

Corryabbink

#1
Dag Sofie,
Het is een veenmossoort(Sphagnum spec.). Moeilijk zo te benoemen. Jammer dat je niet ook een foto van boven genomen hebt die zou iets meer duidelijkheid gegeven kunnen hebben wat de soort betreft. Voor zover ik het kan bekijken is dit er een uit de cuspidatagroep maar daarin zitten meerdere soorten zoals Waterveenmos, Fraai veenmos enz.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#2
Het meest voor de hand ligt Fraai veenmos (volgens mij is het die). Is te verwarren met Slank veenmos, een soort van brakwaterveentjes. Waterveenmos heb ik nog niet in Noord-Holland gevonden en is daar volgens mij alleen van het Zwanenwater bekend.

Voor een zekerder determinatie is microscopische controle nodig.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Niko, het leek mij ook Fraai veenmos(Sphagnum fallax) toe. De gegevens zijn echter te summier om dat met zekerheid te kunnen zeggen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

CiteerDag Sofie,
Het is een veenmossoort(Sphagnum spec.). Moeilijk zo te benoemen. Jammer dat je niet ook een foto van boven genomen hebt die zou iets meer duidelijkheid gegeven kunnen hebben wat de soort betreft. Voor zover ik het kan bekijken is dit er een uit de cuspidatagroep maar daarin zitten meerdere soorten zoals Waterveenmos, Fraai veenmos enz.
Is deze foto goed genoeg om er uit te komen?

Corryabbink

Sofie daar durf ik verder geen uitspraken over te doen. Misschien als ik binnenkort het veld weer eens in geweest ben. Mijn veldbeeld is heel belangrijk voor fotodeterminatie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"