Zompsprinkhaan of Krasser?

Gestart door xenion, juni 18, 2007, 21:55:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze sprinkhaan heb ik anderhalve week geleden gezien in een open terrein met lage begroeiing en enkele vennen. Gezien het halsschild lijkt mij de keus tussen de Zompsprinkhaan of Krasser te moeten gaan. Ik vind het van foto's af maar lastig te doen.
Wie kan mij hier verder mee helpen?
Groeten,
Martin

b.achterkamp

Dit is lastig. De beste kenmerken zijn bij dit tweetal te zien aan vrouwtjes (vorm en afmeting legkleppen verschillen sterk!) . Ook de zang is vaak genoeg. Maar hier een foto van een mannetje. Afgaande op de positie van de dwarsgroef op de bovenzijde van het halsschild (duidelijk achter het midden) zou het een krasser moeten zijn. Dit kenmerk komt uit de knnv veldgids. Zelf zoek ik altijd door naar een vrouwtje... bij beide soorten zijn meestal wel meer exemplaren bij elkaar te vinden. Een enkele keer komen ze samen voor. Bart

xenion

Bedankt voor je antwoord Bart. Die dwarsgroef vind ik erg lastig, op de foto's in de veldgids vind ik hem bij de Zompsprinkhaan ook voor het midden te liggen...
Ik heb hem toen wel horen zingen, maar ik was niet in staat om dit op te nemen en kon het op korte termijn ook niet opzoeken (kan het nog niet in het veld herkennen). Veel weet ik daar dus niet meer van.  
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Dit is van foto niet te doen, beide soorten zijn sowieso van foto zeer lastig te scheiden. Zie je er nog eens een in het veld: check vrouwtjes op lengte eilegkleppen (maak er een foto van) en mannetjes op lengte achtervleugel (kijk tegen het licht door de voorvleugels heen, bij zomp 2/3de van voorvleugellengte, bij krasser minder dan 1/2de). Door perspectievische vertekening vind ik de posities van dwarsgroeven niet altijd even makkelijk.
groet,

Mark van Veen

xenion

Dan laat ik deze wel staan als sprinkhaan onbekend. Ik kom vast nog wel vaker in het gebied en zal dan proberen de vrouwtjes op de foto te zetten.
Bedankt Mark.
Groeten,
Martin