Onthoofde overbelichte libel

Gestart door Dragonfly, september 28, 2005, 20:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Het zit niet mee op fotogebied vandaag. De libel is overbelicht en was niet scherp te krijgen. Was gelukkig niet mijn fototoestel :lol:

Maar... wie zou aan het arme beestje een naam kunnen geven? Gisteravond gevonden bij een flatgebouw in Nijmegen, bijna onthoofd en leeggegeten. Althans: aan 1 kant zat een groot gat op zijn bovenlijf en alleen het omhulsel lag er.

Opvallende zaken die niet goed op de foto terug te vinden zijn: aan de bovenkant van elke vleugel zat een zwart streepje en de kleur is in het echt iets donkerder.

Of zou hier nooit een naam aan kunnen worden geplakt  :(  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

AvanderHeijden

Vrouwtje bruinrode of steenrode heidelibel. Een hard antwoord heb ik niet voor je, zonder meer details. Ik vind het trouwens maar een raar beestje, de poten zijn wel erg geel bij dit exemplaar. Iemand anders een idee?

grunsven

Hier is verder niet veel van te maken. Gele poten zijn niet heel extreem (variatie, jong beest, overbelichting).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marcel123

#3
de ogen raken elkaar niet -> gomphus die hebben ook gele poten.

Maar ziet er niet uit als Gomphus.
Is het de onderkant van de kop die je ziet?

grunsven

Inderdaad kijk je tegen de onderkant aan. Daar raken de ogen elkaar nooit. Het is wel degelijk een Sympetrum.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Dragonfly

#5
Het beestje had een meer donker bruine kleur dan je op de foto ziet. Hm, ben bang dat de foto toch te slecht is  -_-
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

grunsven

De kleur is het probleem niet. Het kenmerk waar je deze twee soorten aan kunt honderscheiden  zit op zijkant van de kop en dat stuk zie je niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Aangezien het een vrouwtje is zou je het ook aan de legboor kunnen zien. Ver inzoomen op dit plaatje levert een erg korrelige suggestie van een ver afstaande legboor op dus dat zou een Steenrode heidelibel kunnen betekenen. Maar zoals ik zeg is het erg korrelig dus wellicht niet erg betrouwbaar. Zekerheid zullen we van alleen dit plaatje wel niet krijgen.

Dragonfly

In elk geval bedankt voor het proberen!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Goyatlah

Misschien domme vraag: Gomphus, nou nog?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Inderdaad zou het ook wat laat zijn voor Gomphus maar die zien er ook heel anders uit, lijkt me een beter kenmerk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)