Verschil Gewone melkdistel - Akkermelkdistel

Gestart door Xanga, juni 18, 2007, 19:09:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Xanga

Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe je eenvoudig het verschil tussen een gewone melkdistel en een akkermelkdistel kunt zien?
Bvd,
Sander

han.endt

Er is al een groot verschil in de bloemkleur. De Gewone Melkdistel heeft kleinere bleekgele bloemen en de Akkermelkdistel grote diepgele bloemen.

Xanga

Ok, dank je.
Dit is al een duidelijk kenmerk, zodat ik ze snel uit elkaar kan houden

Windekind

....en ter aanvulling; Akkermelkdistel heeft gele klierharen op het omwindsel. Dit is met het blote oog makkelijk te zien.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

characea

Ik dacht dat gewone melkdistel dof zeegroen blad had met een eindlob en akkermelkdistel glanzend blad zonder eindlob. De laatste heeft trouwens een wortelstok en trek je er niet zomaar uit. Ik neem aan dat gewone melkdistel wel eenjarig is want uit de grond trekken is zelden een probleem.

Nietspitten

Beste admins
dit alles staat toch al keurig beschreven in de flora,
het verschil van welke soorten dan ook kan een ieder toch daar vinden (indien echt geinterresseerd)
groeten, Gerrit

boogey55

CiteerBeste admins
het verschil van welke soorten dan ook kan een ieder toch daar vinden (indien echt geinterresseerd)
Adminszijn er toch ook om mensen echt geinterresseerd te kunnen laten worden?

:grin:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

han.endt

Ik vond het ook geen gekke vraag, want als je begint met planten dan zijn die melkdistels nog best verwarrend. De kenmerken die in de flora's voor de melkdistels staan zijn niet meteen heel duidelijk.

characea

CiteerBeste admins
Gerrit,
Jammer dat je Kor niet op het kamp gesproken hebt. Dan is de flora ook niet altijd even duidelijk.  En voor niet bloeiende melkdistels is dat ook het geval.
Maar een tekst als
'Omwindsel al of niet met witte vlokkige beharing ' -vraag 2 bij Melkdistels-
Is dat nu een duidelijke omschrijving ?
De Heukels werkt goed als je weet waar je het moet zoeken.

margriet

CiteerEn voor niet bloeiende melkdistels is dat ook het geval.

idd is het determineren van niet bloeiende planten met de heukels vaak erg lastig, terwijl dat nu juist zo leuk is om voor elkaar te krijgen, met behulp van dit forum krijg je vaak de "veldtips" te horen die je dan nodig hebt.
vooral doorgaan dus met dit soort vragen!
groetjes,

Margriet

Nietspitten

CiteerEr is al een groot verschil in de bloemkleur. De Gewone Melkdistel heeft kleinere bleekgele bloemen en de Akkermelkdistel grote diepgele bloemen.
Hier heb je ook niet veel aan, vaak bloeit hij niet en dan nog welke kleur zie je als er een soort staat. Naast elkaar is het kleur verschil duidelijk, maar solo?

Omwindsel is wel vaak te zien

Akkerdistel: met weinig tot vele gele klierharen zelden zonder.
Gewone melkdistel: omwinsel met vele lange zwarte klierharen of met weinig og geen klierharen.

Dit staat er letterlijk en duidelijk. er zijn meer kenmerken (verschillen), maar deze zijn opzich al een aardige indicatie.

De vraag steller heeft nu wel een aardige vingerwijzing, maar volgende week bv in het veld vraagt hij zich af , hoe was het ook weer.(boekje bij is dan toch handig)
groeten, Gerrit

characea

Gerrit, je krijgt gelijk..want het plukken van distels om het thuis voor de laptop te determineren..dat is pijnlijk werk..

Corryabbink

Het belangrijkste verschil hebben jullie niet genoemd en dat zijn de wortelkenmerken.

Akkermelkdistel heeft wortelstokken net als kweek.

Alle andere melkdistels hebben penwortels.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"