larvenhuidje oisterwijk

Gestart door bram omon, mei 13, 2008, 10:19:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

bram omon

12 mei ben ik bij oisterwijk geweest. Bij een ven vond ik op een stukje zand een larvehuidje van een libel. Ik dacht aan iets van een rombout, maar ik weet het absoluut niet zeker.
Ik heb maar 1 foto gemaakt. Kan iemand van deze foto zeggen wat het is?

Goyatlah

Ik zit zelf aan Smaragd te denken - overigens zitten de meeste rombouten in stromend water.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

bram omon

Smaragdlibel zou zomaar kunnen, er vlogen er honderden. In de buurt van dit ven had ik plasrombout, dus vandaar dat ik in die richting dacht.  

Goyatlah

Plasrombout zit bij wat grotere, vaak diepe, wateren met zandbodem, zandstrandjes, en niet al te veel oevervegetatie. Na het uitsluipen zitten ze vaak op heideveldjes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

b.achterkamp

Dit is inderdaad een plasrombout, leuk! Poten zijn veel te kort voor Corduliidae; de vorm van kop, poten en achterlijf wijst op een rombout. Helaas zitten de voor Gomphidae kenmerkende antennen (drieledig met zeer groot eindlid) verstopt in de modderkorst....
De lengte- breedte verhouding van segment 9 (ongeveer zo lang als breed) is goed voor plasrombout. Bij rivierrombout is dit iets langer, bij beekrombout duidelijk korter. Rivierrombout valt ook nog af door de graafspoor die op de foto aan het einde van de rechter voor- en middenpoot te zien is, rivierrombout heeft dit alleen op de voorpoot.
Wat nu precies de reden is dat het geen Libellula of Orthetrum kan zijn; die "zien er anders uit". Eh..(even gespiekt in fotogids Bellman, 1992) die hebben relatief langere vleugelscheden en ook een breder einde van het achterlijf.
Ook Ophiogomphus en Onychogomphus (voor de enkeling die die op een Oisterwijks ven in de discussie zou willen betrekken) hebben bredere laatste achterlijfssegmenten.  
Bart

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

kroonp

Ik ben vandaag bij de Oisterwijkse vennen geweest.
Bij het grootste ven, het Kolkven, vlogen inderdaad aardig wat Plasrombouten rond.
Groet

Peter Kroon

bram omon

Ok, dus toch plasrombout. Bedankt voor de informatie.

Gr. Bram