Twee (of drie?) soorten Geelgeranden

Gestart door alegro, juni 18, 2007, 19:02:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Enkele weken geleden ving ik in een Westfriese poldersloot een aantal Geelgerande Waterroofkevers die, enigszins tot mijn verbazing, tot verschillende soorten bleken te behoren. Na enig gegoogle en gepuzzel heb ik ze provisorisch gedetermineerd als Dytiscus marginalis (L) en D. circumflexus (M & R).



Eén exemplaar vertoonde een afwijkende tekening aan de buikzijde.



Ik vraag me af of mijn determinaties correct zijn en of het exemplaar van de tweede foto nog weer een andere soort is of binnen de variatiebreedte van D. marginalis valt. Helaas zijn er erg weinig afbeeldingen van de buikzijde van waterkevers op internet te vinden, dus de mogelijkheden om er zelf, zonder boek, uit te komen zijn nogal beperkt.

(Overigens zijn alle dieren, na hun onvrijwillige fotobijdrage, heelhuids & ongedeerd teruggezet in de sloot.)
Grüezi mitenand,
Arjan

jan cuppen

Afgaande op de foto's en gegeven de vindplaats lijken de determinaties correct, dwz D. circumflexus is 100% goed en D. marginalis voor 99%.

Wat is er overigens mis met de buikzijde van het tweede exemplaar??

Er is overigens een prachtig Nederlands boek verkrijgbaar om waterkevers mee te determineren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

alegro

#2
CiteerAfgaande op de foto's en gegeven de vindplaats lijken de determinaties correct, dwz D. circumflexus is 100% goed en D. marginalis voor 99%.
Bedankt voor de bevestiging! Met welke soort(en) zou ik D. marginalis eventueel voor die ene % kunnen hebben verward?

CiteerWat is er overigens mis met de buikzijde van het tweede exemplaar??
Daar is niks mis mee, maar er ik heb wel enige verschillen opgemerkt met de overige "marginalis" individuen die ik uit het slootje heb opgevist. Bijvoorbeeld: bij die exemplaren is het laatste abdominale segment grotendeels geel gekleurd, terwijl dit individu duidelijk een donker vlekken/strepenpatroon vertoont.



CiteerEr is overigens een prachtig Nederlands boek verkrijgbaar om waterkevers mee te determineren.
Ik weet het. Ik denk eraan het binnenkort, samen met enige andere insectenboeken, bij Vermandel te bestellen.
Grüezi mitenand,
Arjan

jan cuppen

Die 1% heeft betrekking op D. circumcinctus.

Enige variatie in de kleur van de onderkant is goed mogelijk bij Dytiscus. Zo zwart als D. circumflexus wordt D. marginalis echter niet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen