Ziek/zwanger/parasiet?

Gestart door jck, mei 17, 2014, 10:47:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Ik heb nooit een blindwants in zo'n toestand gezien. Wie weet wat er aan de hand is?



James

jck


John Bouwmans

Ziet er in elk geval niet normaal uit James. Denk haast een parasiet, maar geen idee of dat klopt.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Mark Lammers

Meenemen, uitkweken, opgelost ;)

jck

Goed advies voor de volgende keer, Mark! Wel een parasiet dus?

James

Violet (en Remco)

Kan het niet zoiets zijn als de vliegenschimmel Enthomophtora muscae zijn? Maar dan dus een schimmel voor wantsen?
Dat soort schimmels is er ook voor bv. sprinkhanen, dus waarom niet ook voor wantsen?
Maar ik roep ook maar wat hoor.

Zat het beest op zijn kop bovenaan een grasspriet of zo?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jck

Ik zag niet zo goed in het veld wat er aan de hand was. Thuis op de PC is alles groter en duidelijker. Er zijn 2 dingen waar ik aan moest denken toen ik het zag:
1. Zwangere kevertjes - sommige haantjes hebben ook zo'n enorm achterlijf maar ik heb nooit iets dergelijks bij een wants gezien.
2. Entomophthora muscae, die ik wel vaker tegenkom. Dit lijkt helemaal niet rafelig zoals bij Entomophthora.
De wants hing inderdaad zo in de vegetatie, misschien 1m hoog. Misschien een idee om de foto op Diptera te zetten voor het geval dat het een soort made is?

James

Henk Soepenberg

Citaat van: Violet (en Remco) op mei 21, 2014, 23:02:14 PM
Kan het niet zoiets zijn als de vliegenschimmel Enthomophtora muscae zijn? Maar dan dus een schimmel voor wantsen?
Dat soort schimmels is er ook voor bv. sprinkhanen, dus waarom niet ook voor wantsen?

inderdaad ook voor wantsen - heb tenminste wel eens een beschimmelde Notostira gezien  :blink:   https://waarneming.nl/waarneming/view/79124517
Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Ik probeer hem bij de Paddestoelen.

James

JW_2all

 8) Hoogzwanger?

Ik heb wel eens een berkenwants gefotografeerd met op die plek het jonge broed (uitgekomen eitjes, meeliftend op moeders), maar dit nog nooit. En de berkenwants die eitjes afzette, zag er beslist niet zo opgezwollen uit.
Baarmoederhalsziekte ?
Groet,
Jan

jck

Nou het was meer een kwestie van bepaalde oorzaken uitsluiten - sommige insecten krijgen een enorm opgezwollen achterlijf voor het leggen. Ik heb nooit een wants in zo'n toestand gezien maar dat zegt niet alles natuurlijk. De foto heeft een tijdje op Diptera gestaan en niemand ziet er een parasitaire larve in. Het heeft ook hier bij de zwammen gestaan maar helaas geen reactie.

James

Violet (en Remco)

Ik zou het houden op een schimmel, lijkt het best op vergelijkbare afwijkingen.
Maar ja, geen verstand ervan verder... Er zal toch wel iemand zijn die dit nu of in de toekomst zal oppakken?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Toch maar even "meedenken". Ik heb er namelijk helemaal geen schimmel-idee bij. Alle vliegen die ik zie met Enthomophtora-achtige infecties zijn niet zo extreem opgezet en het "wit" is puiziger en kwelt dik tussen de tergieten uit. Hier heeft het er veel meer van dat het hele abdomen onfatsoenlijk ver is opgerekt. Daarom zou ik dus veel eerder naar een (relatief grote) endoparasiet zoeken, maar ik heb geen idee wat er bij deze wantsen gebruikelijk is.

Misschien eens denken in de richtig van die gekke haarwormen ofzo (Nematomorpha) beesten van een halve meter die dan opeens uit bijvoorbeeld een sprinkhaan tevoorschijn komen? Schijnen ook wel eens in allerlei andere insecten (dan sprinkhanen) te zitten en hoeven niet "opgegeten" te worden, maar kunnen zich ook tussen de segmenten naar binnen boren, dus waarom niet in een wants.

Of misschien iets van een Sluipvlieg (Phasia hemiptera?) ofzo, die geen Pentatomidae kon vinden? Als die zich in een te kleine Miridae ontwikkelt zou je wellicht zoiets kunnen krijgen?

Dat zijn maar wilde/dwaze suggesties, maar ik zou het dus meer zoeken in de richting van iets dat van binnen zit en de boel oprekt ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Vermoedelijk geparasiteerd door een nematode (Mermithidae). Is weinig over bekend, maar het komt voor, o.a. bij Lygus-soorten.

jck

Bedankt, Berend. Interessante oplossing. Verder mijn dank aan iedereen die aan de discussie bijgedragen heeft. Nu nog eentje zien te vinden!

James