Coto Doñana bedreigd door oliepijpleiding?

Gestart door belle, mei 14, 2014, 14:06:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Wouter van Pelt

Tjonge. Een heel wetland verwoest door de aanleg van een oliepijplijn?! Lijkt me nogal overtrokken om dit te vergelijken met die milieuramp in 1998.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wouter van Pelt

Dan repareer je de boel en ruim je de olie op, gaat een stuk makkelijker dan het opruimen van arsenicum of zware metalen. Een kreet als "An oil pipeline will destroy the beauty, health and well-being of Spain's wetlands and all the wildlife there" is tamelijk overdreven. 


Vincent Hart

Ja, eigenlijk net als
Citaat van: Wouter van Pelt op mei 14, 2014, 18:00:56 PM
Dan repareer je de boel en ruim je de olie op
een nogal fors bagatelliseren van de gevolgen van een olieramp in de Coto Donana is ... Keer het eens om, is het niet een veel beter idee om een olieleiding niet door een internationaal belangrijk natuurgebied aan te leggen? En is het dan heel relevant dat de argumentatie voor dat standpunt in de petitie wat is aangedikt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wouter van Pelt

Haha, touche  :)


Maargoed. Aangezien we eigenlijk niet weten waar we over praten ben ik wat gaan zoeken. Die pijplijn blijkt helemaal niet door de Coto Donana te gaan lopen (zo te zien ben ik niet de enige die niet precies wist wat die pijplijn inhield  8) ), maar moet de haven van Huelva met het achterland van de Extremadura gaan verbinden. De angst hierbij is dat toenemend scheepvaartverkeer een verhoogde kans op problemen met olietankers voor de kust gaat opleveren. Tja.

Interessanter nog: de petitie lijkt een slecht stuk knip-en-plak werk uit een artikel van the Guardian te zijn. De grote bedreiging waar het over gaat blijkt helemaal niet die pijplijn te zijn, maar het heropenen van de mijn die de milieuramp in 1998 veroorzaakte. De quote die ik eruit knipte komt in het originele artikel dan ook niet voor. Droogte (grondwaterextractie tbv landbouw, de genoemde hotels en golfbanen) vormt een andere grote dreiging. Maar waar gaat de petitie over, en waar wordt die RSPB quote bijgetrokken? Een pijplijn...
http://www.theguardian.com/environment/2014/apr/27/spanish-wildlife-park-under-threat

Vincent Hart

Akkoord, over de kwaliteit van de petitie kunnen we het eens zijn  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers