Hoofdmenu

Big Day

Gestart door Weia, juni 17, 2007, 22:15:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

En hoe waren de Big Days van gister en vandaag? Vertel eens.
Het weer zat niet mee in Utrecht, om 11 uur regende het nog maar ik zag aan de radar dat het verder wel mee zou vallen, alleen wel veel bewolking en nogal wat wind. Toch op de fiets gestapt, een paar spatjes gehad, twee keer echt even zon, aan het eind van de dag werd het heel aardig. Maar toen vloog er niet veel meer.
Ik was benieuwd of ik met dat weer de 10 soorten zou halen, maar dat was al te pessimistisch want het werden er 21. Als ik goed geteld heb, want ik heb het niet nageteld, want ik ben helemaal niet rustig in de kop omdat ik iets gezien heb waarvan ik niet wat het is!! Gelukkig kwam er iemand langs met een goede camera dus bewijsfoto's volgen nog, ik heb het bruine vermoeden dat het een vrouwtje zadellibel was... Ik kan alleen maar weinig foto's van die soort vinden en die zijn allemaal verschillend, dus blijkbaar zijn ze erg variabel. Brrrr, wat een Surprise.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Natellen levert 'slechts' 20. Maar inderdaad wel een zadellibel, ik kan niets anders concluderen. En bovendien ben ik door een hond omvergelopen dus intussen wat kreupel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Gisteren halverwege 'moeten' ophouden vanwege een zeer waarschijnlike Bronlibel (mogelijke nieuwe plaats) totdat de regen het verder zoeken daarnaar verhinderde. De ochtend begon overigens, ondanks een flinke bui, niet eens zo slecht (Plateaux) met o.a. 3 soorten uitsluipende heidelibellen, Bruine korenbout, Tengere pantser en Metaalgansl. maar in de vroege middag leek e.e.a al te stokken.
Vandaag de zoektocht naar de (vermeende) Bronlibel uitgebreid hervat maar tevergeefs. Daarna in de resterende tijd rond de Liskes/De Maaij en Zwartven bij Luyksgestel toch nog 17 soorten gevonden waaronder leuke soorten als Vuurlibel (op 2 plaatsen), Bosbeekjuffer, Plasrombout (pas m'n 2e in de Kempen) en m'n eerste Zwarte heidelibelen van dit jaar.

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Imperator

#3
In Amsterdam hadden we geen spectaculaire soorten. Lantaarntje, var. waterj, azuur, gewone oeverlibel, vroege glazenmaker, grote keizer, bloedrode heidelibel en bruinrode heidelibel. En een jonge houtpantserjuffer, door iemand gefotografeerd tijdens de ecxursie.
We begonnen ook met regenachtig weer, pas later in de middag werd t beter. En een aantal vlinders, natuurlijk.
vriendelijke groet,

Trees

b.achterkamp

#4
In Den Haag op zaterdagochtend een echte beginnersexcursie met 9 deelnemers in de omgeving van Kijkduin. Aan het begin hadden we door het kleine aantal aanwezige libellen uitgebreid de tijd om bij elk kenmerk van lantaarntje en variabele waterjuffer stil te staan.
Bij een kleine poel vol Ruwe bies aan de rand van de Puinduinen zijn we de rest van de tijd maar gebleven. Bij elke zonnestraal kwam er zo'n beetje een soort bij. In ieder geval kregen de deelnemers het verschil tussen azuur en variabele goed te pakken. Tijdens de bewolkte periodes huidjes van heidelibellen en keizerlibel; met het amfibieennet larven gevangen, enkele heidelibellen en volgroeide paardebijterlarven.
Nadat we waren opgewarmd door een zeer geduldig eiafzetten vrouwtje grote keizer, kwam er zowaar een vroege glazenmaker langs die zelfs dichtbij ging zitten. Toen deze weg vloog bleek de poel opeens bevolkt te zijn door 3 viervlekken, waaronder een vrouwtje dat eieren afzette. Inmiddels was de ochtend al lang voorbij en moest men echt naar huis.
Slechts zeven soorten, maar dit is eigenlijk voor beginners wel genoeg.
Bart

JohnvR

Nou lekker, heb ik dat. Is het libellen big-day en moet uitgerekend mij dit gebeuren.

JohanvantBosch

CiteerNatellen levert 'slechts' 20. Maar inderdaad wel een zadellibel, ik kan niets anders concluderen. En bovendien ben ik door een hond omvergelopen dus intussen wat kreupel.
oef... en nu moet ik nog rustig gaan slapen...  ;)  

Goyatlah

Samen met Jan Gerard en Herman de Heer een beginners excursie gelopen. Gelukkig beggonnen we pas om 1 uur want tegen 12 leek het nog nergens op. Zo'n 12 soorten gezien, wat niet eens zo gek was gezien het weer en de grootte van het gebiedje (Appelbergen). Wel de eerste koraaljuffers en bloedrode gezien. Zwarte zit er nog niet en Vuurjuffer en Witsnuiten waren al weer weg. Wellicht Glassnijder, wat voor de plaats een beetje vreemd is (maar was toch een stuk kleiner dan al die keizers). Eerste pantsers waren er ook al, maar allemaal gewone (moet mn foto's nog wel ff nachecken). Geloof dat sommige mensen een bende hebben geleerd...
En weer jonge breedscheentjes die waar ze niet horen te zitten... (Moeten die beesten in een veenmospoeltje, zetten de hele wereld op zijn kop)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Ik kon niet meedoen met de bigday maar het klinkt toch niet slecht.

Zadellibel is wel een erg goede soort. Zeker vrouwtjes zonder zadel kunnen lastig zijn en de maar de bouw is heel opvallend, het dunne achterlijf en de grote kop vallen echt op.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

CiteerWellicht Glassnijder, wat voor de plaats een beetje vreemd is (maar was toch een stuk kleiner dan al die keizers).
Volgens mij had ik daar een maandje terug ofzo ook al een paar Glassnijders. In dat kleine stukje met heidestruikjes, net ten zuiden van de zand"vlakte".

Waar had je die breedscheenjuffers? Die heb ik nog niet gezien. Misschien had ik ondanks de regen toch mee moeten gaan.

Ga nu dan maar even die kant op ;)

Groeten, Arjen

Goyatlah

Citeer
CiteerWellicht Glassnijder, wat voor de plaats een beetje vreemd is (maar was toch een stuk kleiner dan al die keizers).
Volgens mij had ik daar een maandje terug ofzo ook al een paar Glassnijders. In dat kleine stukje met heidestruikjes, net ten zuiden van de zand"vlakte".

Waar had je die breedscheenjuffers? Die heb ik nog niet gezien. Misschien had ik ondanks de regen toch mee moeten gaan.

Ga nu dan maar even die kant op ;)

Groeten, Arjen
Breedscheentjes zitten tussen de zandvlakte en de parkeerplaats (poeltje en veenplasjes). Glassnijders zijn wellicht afkomstig van de petgaten vlakbij (appelbergen aan de zuidkant uit en ipv. richting noordlaren naar het oosten - zuidlaardermeer).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stijn Schreven

Ik heb gisteren in mijn eentje ( :( ) een telling gehouden in enkele van de plasjes rond Groesbeek. Helaas viel het qua libellenaantallen wat tegen wegens het weer, toch wel mooie soorten gezien. Ik had helaas niet genoeg tijd om grondig alles te bekijken. Een totaalbeeld van de omgeving is nog ver te zoeken  :( (als ik nou wat meer tijd had!!).

De lijst:
lantaarntje 142
azuurwaterjuffer 27
watersnuffel 30
gewone oeverlibel 5
platbuik 2
grote keizerlibel 1 exuvia (prachtig!!)
zwervende heidelibel 8
bruinrode heidelibel 32
bloedrode heidelibel 3
zwervende pantserjuffer 6
houtpantserjuffer 2
kleine roodoogjuffer 8
weidebeekjuffer 3 (de toplocatie heb ik niet bezocht, daar telde ik vorige week 46)
koraaljuffer 2

Vooral met de Kleine roodoog en de Koraaljuffer was ik erg blij, omdat dit voor mij nieuwe soorten waren. Daarnaast ook prachtfoto's van een copula Zwervende heidelibel kunnen maken!
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

JohanvantBosch

#12
CiteerIk heb gisteren in mijn eentje ( :( ) een telling gehouden in enkele van de plasjes rond Groesbeek. Helaas viel het qua libellenaantallen wat tegen wegens het weer, toch wel mooie soorten gezien. Ik had helaas niet genoeg tijd om grondig alles te bekijken. Een totaalbeeld van de omgeving is nog ver te zoeken  :( (als ik nou wat meer tijd had!!).

De lijst:
lantaarntje 142
azuurwaterjuffer 27
watersnuffel 30
gewone oeverlibel 5
platbuik 2
grote keizerlibel 1 exuvia (prachtig!!)
zwervende heidelibel 8
bruinrode heidelibel 32
bloedrode heidelibel 3
zwervende pantserjuffer 6
houtpantserjuffer 2
kleine roodoogjuffer 8
weidebeekjuffer 3 (de toplocatie heb ik niet bezocht, daar telde ik vorige week 46)
koraaljuffer 2

Vooral met de Kleine roodoog en de Koraaljuffer was ik erg blij, omdat dit voor mij nieuwe soorten waren. Daarnaast ook prachtfoto's van een copula Zwervende heidelibel kunnen maken!
Zeker een mooie foto!
Ennuh.... zo te horen best een leuk omgeving voor libellen daar bij Groesbeek.
Rivierrombout al geprobeerd?
Heb je alles ingevoerd?

JohanvantBosch

Heb jij ze al zo op de plaat, Theo?
:P  

theomuusse

Tandem fonscolombii?
Nee, dat is erg fraai om te mogen fotograveren.
Komt hoop ik nog wel.
Rivierrombout?
Ja, heb ik nu iets van..
Theo

Weia

Update over de zadellibel: foetsie. Zowel maandag (nauwelijks zon) als dinsdag (alleen maar zon) ben ik er een hele tijd geweest en het leverde geen zadellibel op. Wel beide dagen 2 soorten die ik bij de big day niet had...  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerUpdate over de zadellibel: foetsie. Zowel maandag (nauwelijks zon) als dinsdag (alleen maar zon) ben ik er een hele tijd geweest en het leverde geen zadellibel op. Wel beide dagen 2 soorten die ik bij de big day niet had...
Jammer! Heb je al wel de foto's gezien? Ben benieuwd...

Zojuist had ikzelf wel een man Zuidelijke keizerlibel ANAX PART, gevonden door Wilma van Holten (dank!) bij Schiedam. Niet heel lang gezien omdat ik weer weg moest, maar wel goed en mooi gezien: errug tof!  :)  

JohanvantBosch

Citeer
CiteerUpdate over de zadellibel: foetsie. Zowel maandag (nauwelijks zon) als dinsdag (alleen maar zon) ben ik er een hele tijd geweest en het leverde geen zadellibel op. Wel beide dagen 2 soorten die ik bij de big day niet had...
Jammer! Heb je al wel de foto's gezien? Ben benieuwd...

Zojuist had ikzelf wel een man Zuidelijke keizerlibel ANAX PART, gevonden door Wilma van Holten (dank!) bij Schiedam. Niet heel lang gezien omdat ik weer weg moest, maar wel goed en mooi gezien: errug tof!  :)
En theo muusse ziet nu een Parthenope (16.30 uur) in Dordrecht.... de exacte plek weet ik niet

theomuusse

Om 4 uur belde Johan met de mededeling dat er een parthenope in Schiedam zat. Vlakbij waar ik die middag was voor school. Maar ik was alweer in Dordrecht.
Om 16,20 uur zag ik in mijn ooghoek in een kwart seconde een grote libel achter het riet schieten toen ik 1 van mijn lokale plekjes afging in Dordrecht.
Ik dacht aan parthenope maar vond dat te wishful thinking. Na het telefoontje en zeker na mijn opscheppen tegen Hans Gebuis dat die in Dordt ook wel zit.
Mar 1o minuten later aan de andere kant van het parkje vliegt er toch echt  een Zuidelijke Keizerlibel langs.
Wat is hij toch makkelijk als hij zo langzaam heen en weer vliegt op 10 meter.
Ik belde snel de nodige mensen, waarvan Hans Gebuis in ieder geval de waarnemer kon bijstaan in zijn zenuwen.
Om half zes vertrokken we, de libel rustig boven het water vliegend, achtergelaten.
Theo

De  parthenope vliegt voornamelijk in de kale sloot in de luwte van de begraafplaats-bomen, maar is enkele keren ook een rondje gaan vliegen langs de met riet begroeide plassen.

Stijn Schreven

CiteerZeker een mooie foto!
Ennuh.... zo te horen best een leuk omgeving voor libellen daar bij Groesbeek.
Rivierrombout al geprobeerd?
Heb je alles ingevoerd?
Rivierrombout nog niet gezien, wel de Plasrombout (mannetje en vrouwtje op dezelfde plek). Maar die plek heb ik zondag niet gecontroleerd. Ik ga vanavond alles invoeren denk ik.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Weia

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2544919
Met foto van de zadellibel. Dikker dan de boeken zeggen hè. Ook groter.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Het achterlijf is aan de basis vrij dik inderdaad maar verder naar achtere is het toch goed dun. Maar de foto is onmiskenbaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

theomuusse

Hier passen gewoon grote felicitaties!
Theo

theomuusse

Als je haar zo ziet hangen krijg je het gevoel dat ze niet echt ver weg gevlogen kan zijn...
Wishful Theo

JohanvantBosch

Heel gaaf! Gefeliciteerd!!

Imperator

Wow! Gefeliciteerd, Weia!
vriendelijke groet,

Trees

frankneijts

Proficiat Weia!

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

CiteerHet achterlijf is aan de basis vrij dik inderdaad maar verder naar achtere is het toch goed dun. Maar de foto is onmiskenbaar.
Hee die Roy,
Hoe kun je nu hier zo droog reageren...en niet zeggen dat je gisteravond op dezelfde plek zelf een mannetje hebt gezien. Onvoorstelbaar.... :wacko:  

grunsven

Het was de bedoeling die ook meteen in te voeren maar dat kwam er op dat moment niet van.
Bovendien was dat mannetje ook een redelijk waardeloze waarneming. Was vrij kort en bovendien met tegenlicht waardoor ik geen zadel ofzo kon zien, (kenmerken waar ik de determinatie op baseer staan bij de waarneming).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

CiteerHet was de bedoeling die ook meteen in te voeren maar dat kwam er op dat moment niet van.
Bovendien was dat mannetje ook een redelijk waardeloze waarneming. Was vrij kort en bovendien met tegenlicht waardoor ik geen zadel ofzo kon zien, (kenmerken waar ik de determinatie op baseer staan bij de waarneming).
Heb het ondertussen gezien. Jammer dat je hem niet wat beter hebt kunnen zien - dat zou het bevredigender maken lijkt me.