Bizar! Gierzwaluw probeert Spreeuw te verdrijven uit nest (video)

Gestart door Albert de Jong, mei 12, 2014, 10:04:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM


Het meest bizar vind ik eigenlijk dat de gierzwaluw al een paar keer zonder problemen in de kast heeft overnacht.

Herman van der Meer

carel

Dit is op zich helemaal geen bijzonderheid.
Ik heb jaren achter elkaar gierzwaluwen in de kasten gehad in mijn oude huis en daar lagen ieder jaar wel jonge vogels en eieren op de grond wanneer de gierzwaluwen aankwamen uit Afrika.
Jonge mussen ieder jaar, jonge spreeuwen niet ieder jaar , de spreeuw was soms al uitgevlogen voor de gierzwaluwen arriveerde.
1 kast bij mij kon een spreeuw net door het gat de andere niet, wel de huismussen en die wipte hij er makkelijk uit.
helaas nooit vast kunnen leggen , maar gebeurde met grote regelmaat.
De gierzwaluw draaid zijn pootje er niet voor om om het gevecht aan te gaan met de veel grotere spreeuw, en ik heb het idee dat hij bijna altijd wint.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

gerdwichers8

De Gierzwaluw kan goed tegen de Spreeuw op maar heeft 1 zwakheid: Als die de nestgelegenheid verlaat dan kan het zijn dat de Spreeuw of Ekster hem om laag dwingt zodat ie zijn 'loop' opwaarts niet kan maken.
Vorig jaar had ik dat een tweetal Eksters met een Giertje in de weer waren die tegen de grond was gegaan en daar de grootste moeite mee heeft, temeer om dat ie niet makkelijk opstijgt.
Zondag was het weer raak; een alarm onder de Spreeuwen en toen ik naar buiten keek zag ik een Ekster met Gierzwaluw in de boom zitten.


Toen ik met kijker naar buiten kwam was de Ekster weg en lag de Gierzwaluw als-in-shock tegen het wegdek. Heb m maar direct weer de lucht in gegooid.


Albert de Jong

Mooie verhalen komen hier los. Het zal inderdaad geen unieke gebeurtenis zijn: als gierzwaluw vlieg je gewoon, 'pats', het jou bekende gat in. Of daar nu wel of geen spreeuw in broedt.
Maar het filmpje is natuurlijk wel uniek materiaal.

Gisteren sprak ik Hein Verkade uit Noordwijk, die jaarlijks goed kijkt waar er huismussen en gierzwaluwen broeden. Hij wist me te vertellen dat hij dit jaar nog geen 2% overlap tussen spreeuwennesten en gierzwaluwenholen vaststelde, op toch een heel forse steekproef.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

carel

Het grote probleem met vogels die nesten in gierzwaluwkasten maken was bij mij het nestmateriaal.
dit bestond bij mussen en spreeuwen regelmatig uit garen of touw, waarin regelmatig een gierzwaluw bleef vast hangen met zijn scherpe nageltjes.


een klepje voor de nestkast zodat er niets in kan en dan wanneer de eerste gierzwaluwen arriveren met een lange vishengel de schuifjes of klepjes openmaken.
heb je geen last meer van spreeuw of mus in de kasten
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/