afwijkende kleine wespenbok

Gestart door lo.troisfontaine, juni 17, 2007, 20:29:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hallo forumlezers,
vanmiddag een op het oog meteen afwijkende kleine wespenbok gefotografeerd. (vergeten te vangen natuurlijk). De boeken spreken normalerwijze van de Clytus arietis.
Bellmann schrijft dat er een zeldzamere Clytus rhamni is. bij deze zijn de voelsprieten tot aan het einde geel. Daar voldoet dit exemplaar aan. maar de tekening op de rug is ook echt anders. de licht gebogen lijnen lopen tot boven door en de ononderbroken gele streep in de hals is vervangen door twee gele punten.
Nu zie ik op een franse site de naam Clytus tropicus verschijnen.
Wie kan hier een oordeel over vellen? beide namen komen niet op soortenlijst voor.

Eryngium

Hoi Lo,

Dit is geen Clytus maar een Xylotrechus, ik denk arvicola maar ken dit genus niet goed genoeg om daar met zekerheid een uitspraak over te doen.

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

jan cuppen

Idd Xylotrechus arvicola, een weinig waargenomen boktorretje. :duim:  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

lo.troisfontaine

Heren,

bedankt voor jullie inbreng. Toch leuk als je deels ook voor een ander gaat zoeken en dan  toch weer verrast wordt met nieuwe soorten.

Nu ik zie dat er toch een aantal soortgelijke zijn, zal ik hier in ieder geval goed op blijven letten en misschien dat er dan in de toekomst nog verrassingen aan zitten te komen.

bedankt en met hartelijke groet,

Lo