grammotaulius?

Gestart door JohnvR, mei 10, 2014, 22:35:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Op 26 april in het Noordhollands Duinreservaat kwam deze op licht. Het lijkt op grammotaulius, is dat ook zo?


http://waarneming.nl/waarneming/view/84314818






David Tempelman

ja dit is zeker een grammotaulius.
er zijn twee soorten waarvan de achtervleugel een streepje heeft wat doorschijnt. zichtbaar op jouw foto's
g. nitidus is egaal strokleurig en heeft een erg puntige vleugeltop.
g. nigropunctatus heeft stipjes op de vleugel.
op jouw foto zie ik geen stipjes, doet dus vermoeden dat je de bijzonder zeldzame g. nitidus hebt gevonden. deze soort is recent alleen van de Wadden mn Vlieland bekend. geldt als een van de meest zeldzame en bedreigde soorten van NL en is ook in allerlei buitenlanden (bijna) uitgestorven. dus een nieuwe plek zou mooi zijn  :) voor nieuwe plekken zou ik wel een exemplaar ter controle willen hebben, voorlopig dus nog even op nitidus, onzeker
met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Wow, zou mooi zijn. Kun je schietmotten op dezelfde manier opzetten/bewaren als nachtvlinders? Arnold vertelde een keer dat jij ze het liefst in alcohol hebt, maar daar werk ik verder niet mee.

David Tempelman

dag John,
ja, het is mogelijk ze als nachtvlinders te behandelen. doch de genitalia, in onder andere dit geval nodig voor een zekere determinatie, krimpen en worden moeilijk/slecht/niet herkenbaar daardoor. dus inderdaad liefst ethanol. ik stuur je hierover even een pb
met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Dag David, hartelijk dank, dan is alcohol de beste optie natuurlijk.
Groeten, John