Nest van een Bidsprinkhaan, maar welke soort?

Gestart door Michael_Inden, mei 08, 2014, 16:59:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michael_Inden


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/84245959
onzeker Wespbij onbekend - Nomada spec. gezien op 2014-04-29 Turkey - Alanya
Foto's:




bij voorbaat dank Michael Inden

Stijn Schreven

hoe groot is dit? Misschien eerder een eipakket geweest van iets.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Michael_Inden

Dag Stijn,
Een centimeter 7 à 8.
vr gr Michael

Michael_Inden

Krijg net een opmerking van een andere gebruiker: nesten van een voorlopig onbekende Bidsprinkhaan

Arp

#4
Gaat niet eenvoudig worden denk ik. Ten eerste moet je een betrouwbare lijst vinden van de soorten Mantodea in het gebied (en aangrenzend?) en dan iemand vinden die van al die soorten de oötheken kent. Het is best mogelijk dat je hier al twee soorten hebt. Een afmeting bij de plaatjes zou al niet slecht zijn - als dit grote oötheken zijn (wat ik wel denk) kun je een aantal soorten meteen al uitsluiten.

De eerste lijkt erg sterk op de oötheken die ik van Mantis religiosa ken - die van Iris zijn bijvoorbeeld doorgaans vlakker aan het substraat gehecht. Ook die druppelvorm zie ik veel bij M. reliosa. De onderste zou ook zomaar Sphodromantis kunnen zijn (zal daar ook wel voorkomen) - langwerpiger parallel. Maar ik weet dus absoluut niet genoeg om daar echt uitspraken over te kunnen doen.

Wellicht kun je het op dit forum eens proberen:
http://www.ukmantisforums.co.uk/showthread.php?6958-Big-Quiz-results&p=57186&viewfull=1#post57186
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

De beide berichten (bij wespen en insecten) zijn samengevoegd. Het zijn dus inderdaad grote oötheken (7-8cm is erg groot). Dan vallen alle kleine soorten af. Minimaal voor de bovenste lijkt Mantis me dan een behoorlijk goede "guesstimated" inzet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Michael_Inden

N.a.v. sommige opmerkingen heb ik nog een aantal foto's bekeken waar deze objecten samen met andere zaken op stonden om zo een betere inschatting van de grootte te kunnen maken.
t blijft een schatting, maar de grootte is toch eerder een cm of 5.

Arp

Ja, ik had al een vleugje zout toegevoegd ;) Maar de crux van je inschatting was dat ze te groot zijn voor de kleinere soorten en dat zijn ze met 5cm ook :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)