Ralreigers in Nederland 2007

Gestart door Jan-Pieter, juni 16, 2007, 23:55:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

#60
Dylan, misschien zien we je daar.  :)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

apus

CiteerIk ben gistermiddag gaan kijken, in de regen. Lastig gebied, met de auto zie je bijnaniets. Fiets is beter, want dan kun je wat meer plaatsen bereiken. Ik hoor dat hij vanochtend weergezien is (bel de Vogellijn voor details). Zometeen uit mijn werk ga ik weer een poging doen, maar dan ben ik weer met de auto ...
Het is inderdaad een nogal onoverzichtelijk gebied en met de auto is het lastig. Aan de zuidzijde van het gebied loopt een weg (gaat over in een fietspad waar je echt niet met de auto mag rijden (had vanmorgen bijna een boete van een agent op een brommer)), maar van hieruit zijn de meeste sloten wel te overzien. De andere optie is om naar het fort te rijden (aan de noordzijde) en vanhieruit ook een doodlopende weg in te rijden en van hieruit te kijken.

succes!!
Martijn Hammers

rudieh

ralreiger van bakkeveen vanmorgen niet gevonden.

vr. gr. Rudie Huiting

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

petermeer

Citeer
CiteerJohan, bedankt.

Al we hem zien laat ik het weten, eventueel met een foto er bij.
laat het ook maar weten als je hem niet ziet... ;) Al hoop ik natuurlijk op succes.
:twisted:  YEAH!!!  :twisted:

Ik heb de Ralreiger gezien.
Eerst wezen kijken langs de Weiweg, iets voorbij het spoor. Later besloten om voorbij de Wieirckenschans te kijken. De Prinsendijk opgelopen en verschillende keren om ons heen gekeken. Helaas, niets gezien. Na verloop van tijd kwam er een auto aan, de bestuurder vertelde ons dat hij de Ralreiger had zien wegvliegen richting put van Broeckhoven, ter hoogte  van de molen.

Wij er weer op af. Ter plaatse kwamen we dezelfde auto weer tegen. "Iets om de hoek hebben we hem net gezien!". En inderdaad daar zagen we hem ook. Hele tijd gekeken. Hij was aan het rusten, soms zijn veren poetsen.

Dylan, ik hoop dat je hem ook nog gezien hebt!  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerJohan, bedankt.

Al we hem zien laat ik het weten, eventueel met een foto er bij.
laat het ook maar weten als je hem niet ziet... ;) Al hoop ik natuurlijk op succes.
:twisted:  YEAH!!!  :twisted:

Ik heb de Ralreiger gezien.
Eerst wezen kijken langs de Weiweg, iets voorbij het spoor. Later besloten om voorbij de Wieirckenschans te kijken. De Prinsendijk opgelopen en verschillende keren om ons heen gekeken. Helaas, niets gezien. Na verloop van tijd kwam er een auto aan, de bestuurder vertelde ons dat hij de Ralreiger had zien wegvliegen richting put van Broeckhoven, ter hoogte  van de molen.

Wij er weer op af. Ter plaatse kwamen we dezelfde auto weer tegen. "Iets om de hoek hebben we hem net gezien!". En inderdaad daar zagen we hem ook. Hele tijd gekeken. Hij was aan het rusten, soms zijn veren poetsen.

Dylan, ik hoop dat je hem ook nog gezien hebt!
Gefeliciteerd! En... nog foto's kunnen maken?

petermeer

:censored:  Fototoestel vergeten!. Zat trouwens ook te ver weg voor mijn toestel.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Sjouke Scholten

Erg jammer dat je je toestel was vergeten, het zijn mooi beestjes om te zien.
die bij Ureterp zat heb ik ook niet vastgelegd,l in alle haast toestel vergeten...

Er staat trouwens een foto van de ralreiger van Ureterp op lauwersmeer.com alleen de poten zijn niet zichtbaar, en juist bij deze vogel draait het om de poten.

waarschijnlijk nog wel ergens aanwezig rond Bakkeveen, er zijn ook zoveel geschikte poelen en sloten
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Hans Bossenbroek

Hoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?

petermeer

CiteerErg jammer dat je je toestel was vergeten, het zijn mooi beestjes om te zien.
die bij Ureterp zat heb ik ook niet vastgelegd,l in alle haast toestel vergeten...

Er staat trouwens een foto van de ralreiger van Ureterp op lauwersmeer.com alleen de poten zijn niet zichtbaar, en juist bij deze vogel draait het om de poten.

waarschijnlijk nog wel ergens aanwezig rond Bakkeveen, er zijn ook zoveel geschikte poelen en sloten
Is niet zo erg, hij staat in mijn geheugen gegrift.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Dylan

CiteerDylan, ik hoop dat je hem ook nog gezien hebt!
Ik ga het straks nog even proberen .... vanochtend geen succes.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

JohanvantBosch

#71
CiteerHoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?
Ik denk eigenlijk dat het een andere vogel is om de volgende redenen (vergelijking zit en vluchtfoto's delft met de vluchtfoto uit bodegraven op de db site)
- de vogel uit bodegraven lijkt meer rozeoranje op de vleugel te hebben, zowel op de bovenvleugel dekveren als aan de punten van de slagpennen.
- wat bij de vogel van Delft opvallend was, was dat ie ook wat lager op de nek (voor de vleugelboeg) nog wat gestreepte veren had aan beide kanten van de nek. De vogel van Bodegraven lijkt dit niet te hebben.

Dat laatst zou natuurlijk potentieel weggeruid/gesleten kunnen zijn, al weet ik niet hoe de rui bij een ralreiger in zijn werk gaat. De donkere punten aan de pennen zouden om vuil kunnen gaan, maar zo vind ik het er niet uitzien. Bovendien heeft ie het aan beide vleugels ongeveer op gelijke wijze. Bij vuil zou ik het onregelmatiger verwachten. Die vleugelpunten kunnen niet door rui of sleet gekomen zijn.

petermeer

Citeer
CiteerDylan, ik hoop dat je hem ook nog gezien hebt!
Ik ga het straks nog even proberen .... vanochtend geen succes.
Laat het even weten of je hem ziet of niet. Uiteraard hoop ik van wel.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankmeer

CiteerHoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?
En van Breskens, Weesp, Diemen enz.?
Frank van der Meer

Christian

Citeer
CiteerHoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?
En van Breskens, Weesp, Diemen enz.?
Weesp!?!
Christian Brinkman

frankmeer

Frank van der Meer

Kees van Bochove

is er vandaag nog iemand naar dat beest van bodegraven gaan zoeken?
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

frankmeer

Citeer
CiteerDylan, ik hoop dat je hem ook nog gezien hebt!
Ik ga het straks nog even proberen .... vanochtend geen succes.
Dus
Frank van der Meer

Dylan

Ik heb gezocht en niet gevonden.

Maar, ik heb geen idee hoe Frank e.a. de op Waarneming.nl aangegeven plek goed hebben kunnen bekijken, het was levensgevaarlijk met langsrijdende auto's (spits), en uiteraard ben ik het afgesloten gedeelte (vogelreservaat) niet ingegaan.

Het terrein is uitgestrekt en zeer geschikt, dus wie weet ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

JohanvantBosch

Citeer
CiteerHoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?
En van Breskens, Weesp, Diemen enz.?
Geen idee... natuurlijk kunnen het dezelfde zijn, maar met de hoeveelheden ralreigers die dit jaar in noordwest-europa worden gezien kunnen het ook allemaal andere zijn.... weet jij het, weet ik het?  :wacko:  :grin:  

frankmeer

#80
Hoi Dylan,
Jammer dat je hem niet gezien hebt.

Gisterenavond hebben we eerst gezocht pal naast het spoor.
Hierna hebben we verder in het gebied gekeken en zagen een aantal DB'ers met telescopen, in de weilanden naast het paadje waar het verboden is te parkeren en waar Martijn bijna een boete pakte. Zij hadden hun auto toch aan het eind van dit paadje geparkeerd; wij wilden het risico van een boete van 50 euries echter niet lopen, maar zijn het paadje toch even ingereden.

Vervolgens kwamen we de auto tegen, waarvan we de inzittenden (een jonge man met kort haar samen met z'n vriendin/vrouw) al eerder hadden zien rijden op dat bewuste paadje. Zij hadden de vogel naar de molen bij put van Broeckhoven zien vliegen.

Wij dus daar weer naartoe, en aan de Weiweg/Welweg (?), ten zuiden van de put, stond diezelfde auto geparkeerd, die we al tweemaal eerder gezien hadden. De vrouw kwam enthousiast naar ons toe, en zei dat ze de vogel net aan de put hadden gezien. De man was anderen aan het inlichten.
We moesten meteen na de bocht aan de zuidwestkant van de plas het eerste doorkijkje op de plas hebben, en vanaf daar was de Ralreiger te zien.
En inderdaad, daar zat hij.  :feest:
Omdat we direct na de bocht stonden, was het inderdaad nogal een gevaarlijke plek. Gelukkig was er toen wij er waren (half 9 tot 9 uur) erg weinig verkeer. We hebben er hoogstens 3 auto's zien rijden. Bovendien stonden we in de berm. Het deel van de oever waar de reiger zat, was alleen vanaf die plek te overzien. Na een kwartier kwamen de DB'ers aan op de plek, en om 20:57 vertrokken we.
Frank van der Meer

petermeer

#81
CiteerIk heb gezocht en niet gevonden.

Maar, ik heb geen idee hoe Frank e.a. de op Waarneming.nl aangegeven plek goed hebben kunnen bekijken, het was levensgevaarlijk met langsrijdende auto's (spits), en uiteraard ben ik het afgesloten gedeelte (vogelreservaat) niet ingegaan.

Het terrein is uitgestrekt en zeer geschikt, dus wie weet ...
Dylan,

Net voor de bocht heb je een soort uitsparing, je moet echter wel uitkijken. Verkeer kan niet om de bocht heen kijken.

Edit: Frank was me net voor!
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Dylan

OK, da's de plek waar ik vanmiddag gezocht heb, maar toen was hij dus niet in beeld.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

petermeer

CiteerOK, da's de plek waar ik vanmiddag gezocht heb, maar toen was hij dus niet in beeld.
Heb je ook achter het fort gezocht en aan het einde van de Prinsendijk?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankmeer

Citeer
Citeer
CiteerHoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?
En van Breskens, Weesp, Diemen enz.?
Geen idee... natuurlijk kunnen het dezelfde zijn, maar met de hoeveelheden ralreigers die dit jaar in noordwest-europa worden gezien kunnen het ook allemaal andere zijn.... weet jij het, weet ik het?  :wacko:  :grin:
Waar zijn ze nog meer gezien in NW-Europa dan?
Frank van der Meer

Dylan

Citeer
CiteerOK, da's de plek waar ik vanmiddag gezocht heb, maar toen was hij dus niet in beeld.
Heb je ook achter het fort gezocht en aan het einde van de Prinsendijk?
Nee, de achterkant van het fort niet gecheckt, Prinsendijk ook niet. Moest snel door naar huis ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

petermeer

Citeer
Citeer
CiteerOK, da's de plek waar ik vanmiddag gezocht heb, maar toen was hij dus niet in beeld.
Heb je ook achter het fort gezocht en aan het einde van de Prinsendijk?
Nee, de achterkant van het fort niet gecheckt, Prinsendijk ook niet. Moest snel door naar huis ...
Misschien morgen of van 't weekend meer geluk.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Kees van Bochove

ik heb vanavond alle plekjes waar ik kon komen met de fiets gecheckt (alle sloten af gekeken), ook achter het ford. Maar ik heb hem niet meer gevonden.
Alleen een purperreiger...

Ik ben benieuwd of hij de komende dagen nog gezien gaat worden.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerHoe waarschijnlijk is het dat de vogel van Bodegraven dezelde is als die van Delft?
En van Breskens, Weesp, Diemen enz.?
Geen idee... natuurlijk kunnen het dezelfde zijn, maar met de hoeveelheden ralreigers die dit jaar in noordwest-europa worden gezien kunnen het ook allemaal andere zijn.... weet jij het, weet ik het?  :wacko:  :grin:
Waar zijn ze nog meer gezien in NW-Europa dan?
In ieder geval meerdere in Engeland en Duitsland, ook in Belgie

JaapHennevanger

Van de Ralreiger van Friesland staat ook een filmpje op lauwersmeer.com..
Jaap Hennevanger