GPS-instelling/weergave gewijzigd?

Gestart door Kat-oele, april 30, 2014, 20:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kat-oele

het valt met op dat mijn obs-map waarnemingen de laatste tijd met een precisie van 25m ipv de standaard 10m
worden weergegeven in mijn waarnemingenoverzicht, ondanks dat de GPS-instelling op max 10m afwijking staat

als ik een losse waarneming via de computer invoer en voldoende inzoom, wordt die wel weergegeven op 10m

opmerkelijk, maar kennelijk is er iets gewijzigd?
<<< Karin >>>

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Kat-oele

Citaat van: Alex Kwak op april 30, 2014, 20:22:31 PM
Wáár zie je die 25 meter?


bij de precisie van de waarneming:

soort waarneming: ObsMapp
precisie: 25m

<<< Karin >>>

Alex Kwak

Op de website dus  ;)

ObsMapp geeft de gps-nauwkeurigheid aan wn.nl door. Maar aangezien dit in feite eenschijnnauwkeurigheid is (de waarnemer kan wel 100 meter van de waarneming verwijderd zijn geweest) wordt hier niets mee gedaan.
Zowel de 10 al s de 25 meter is dus in feite een willekeurig getal.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Kat-oele

Citaat van: Alex Kwak op april 30, 2014, 20:33:53 PM
Op de website dus  ;)

ObsMapp geeft de gps-nauwkeurigheid aan wn.nl door. Maar aangezien dit in feite eenschijnnauwkeurigheid is (de waarnemer kan wel 100 meter van de waarneming verwijderd zijn geweest) wordt hier niets mee gedaan.
Zowel de 10 al s de 25 meter is dus in feite een willekeurig getal.


maar het was tot nu toe ALTIJD 10m als je via ObsMapp had ingevoerd,
pas de laatste dagen staat daar ineens 25m bij vermeld, vreemd toch?
<<< Karin >>>

Alex Kwak

Dan heeft Hisko daar wat aangewijzigd blijkbaar. Maar nogmaals, impact heeft dat verder niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

 :duim: , heb ik altijd al voor gepleit.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

het mooiste is als 'we' een formule bedenken voor obsmapp waarmee we de precisie berekenen aan de hand van de gps precisie + soortgroep + gebruik kaart (parameters zoomniveau en verschuiving pointer)
bij vogels en zoogdieren is de plek van de gps vrijwel nooit de plek van de soort
wie maakt daar een mooie formule voor?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op mei 01, 2014, 09:19:08 AM
het mooiste is als 'we' een formule bedenken voor obsmapp waarmee we de precisie berekenen aan de hand van de gps precisie + soortgroep + gebruik kaart (parameters zoomniveau en verschuiving pointer)
bij vogels en zoogdieren is de plek van de gps vrijwel nooit de plek van de soort
wie maakt daar een mooie formule voor?

Obv kaartschaal is dat mogelijk. De andere variabelen tellen mijns inziens niet mee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Je kunt toch aangeven op welke nauwkeurigheid je wilt dat de GPS zit voordat je kunt invoeren? Ik zou dat gebruiken als nauwkeurigheid van de cirkel van de waarnemingen die je invoert. De waarnemer is verantwoordelijk voor het juist doorgeven van soort, datum, plaats en dus ook de nauwkeurigheid.

Een ondergrens voor de nauwkeurigheid is wel nuttig natuurlijk, want weinig GPS-en zijn onfeilbaar. Daarvoor is 25 meter eigenlijk een prima ondergrens vind ik, dus je kunt mijn eerste alinea ook gewoon vergeten.

Wat gebeurt er met alle Obsmapp-waarnemingen die nu een 10 meter nauwkeurigheid hebben?


hiskodevries

CiteerWat gebeurt er met alle Obsmapp-waarnemingen die nu een 10 meter nauwkeurigheid hebben?
niets natuurlijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op april 30, 2014, 20:33:53 PM
Op de website dus  ;)

ObsMapp geeft de gps-nauwkeurigheid aan wn.nl door. Maar aangezien dit in feite eenschijnnauwkeurigheid is (de waarnemer kan wel 100 meter van de waarneming verwijderd zijn geweest)


Kun je dat alle waarnemingen met een onnauwkeurigheid van boven de 1000m nog ergens uitvissen? Zeker alleen uit de bestandjes van obsmap?

Kat-oele

Citaat van: Alex Kwak op april 30, 2014, 20:37:56 PM
Dan heeft Hisko daar wat aangewijzigd blijkbaar. Maar nogmaals, impact heeft dat verder niet.


erg is het ook zeker niet, maar ik blijf het vreemd vinden
vanwaar ineens deze wijziging? nauwkeuriger invoeren
kan feitelijk niet, en nu wordt de waarneming niet op de

meest nauwkeurige manier getoond - merkwaardig toch?
<<< Karin >>>