Hoofdmenu

welke kevertjes?

Gestart door ratje, mei 05, 2014, 20:11:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

In een afgegraven n atuurgebied zag ik deze kevertjes. Is de rode een haantje? Zo ja welke zou het kunnen zijn? De 2e ken ik niet, door de sprietejs doet deze me aan een boktorsoort denken.

jck

De eerste is waarschijnlijk Chrysomela populi, de Groot Populierenhaantje. Om helemaal zeker van te zijn, moet je kijken of ie een zwart vlekje aan het uiteinde van de dekschilden heeft, zoals hier:

http://waarneming.nl/foto/view/6322304

De tweede is een weekschild van de familie Cantharidae: bij deze is het belangrijk om te weten hoe lang de kever is.

James

Arp

De Cantharis is fusca, maar James heeft zeker gelijk dat het voor die familie zeer nuttig is de lengte erbij te weten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ratje

#3
Citaat van: Arp op mei 06, 2014, 01:23:01 AM
De Cantharis is fusca, maar James heeft zeker gelijk dat het voor die familie zeer nuttig is de lengte erbij te weten.
James en Arp bedankt voor de uitleg. Ik schat dat de lengte ong 1,5 cm is. Als ik er weer kom zal ik vragen of hij/zij wil blijven zitten tot ik hem opgemeten heb  ;D. Zal ik er dan maar een ozeker populierhaantje van maken. De volgend keer zal ik daar op letten. Ik heb geen foto van de achterkant.

Arp

Ja, het zal zo goed als zeker (maar niet helemaal wat mij betreft) Ch. populi zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ratje

dan laat ik hem op onzeker staan