Vlinders herkennen

Gestart door Vlindertje, augustus 04, 2004, 21:07:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vlindertje

Voor iedereen die op zoek is naar een goed handzaam vlinderboekje kan ik het volgende boekje van harte aanraden.
Het heet "Vlinders, Trefzeker herkennen in 3-stappen", geschreven door Josef H. Reichholf en van de serie 1-2-3 natuurgidsen.
Er worden zo'n 180 soorten dag- en nachtvlinders uit Europa in beschreven met mooie foto's bij de tekst en steeds een handige verwijzing naar de bijbehorende rups achterin het boek.
Het boekje is niet te groot of te dik en past volgens mij wel in ieders tasje/ hand.

Ik ben zelf erg blij met dit boekje, het is voor mij de uitvinding van de eeuw!! ;)

Ik denk dat wanneer je dit boekje op zak hebt, een determinatie zeker niet moeilijk zal zijn.

Groetjes.
Vlindertje, alias Els

matthijsbroere

Hoi,

Bedankt voor de tip. Ik vraag me vooral af of dit gidsje compleet is op het gebied van nachtvlinders. Dagvlindergidsen zijn niet moeilijk om te vinden, maar qua nachtvlinders is er toch een stuk minder aanbod.

Vind jij het ook een goed boek voor determinatie van nachtvlinders?

Matthijs
Matthijs Broere

Vlindertje

Het boekje beschrijft, naast vele dagvlinders, ook beervlinders en bloeddrupjes, pijlstaarten (waaronder de Kolibrievlinder), uilen, diklijvige nachtvlinders (waaronder Nachtpauwoog), nachtvlinders met bijzondere vleugelvorm of
-tekening, spanners en microvlinders. Het boek biedt een makkelijk determinatiesysteem en vermeldt tevens de plek in de rode lijst.

Ik zou zeggen, ga eens zoeken in boekenwinkels naar dit boekje en kijk eens wat je er zelf van vindt... Ik weet niet of het boekje voldoet aan jouw eisen van info over nachtvlinders. Ik zelf ben niet zo into nachtvlinders, dusss...  ^_^

Ik hoor het wel, succes!  :duim:

Groetjes.
Vlindertje, alias Els

matthijsbroere

Mijn eisen aan info over nachtvlinders is dat het boek goed is om mee te kunnen determineren. Dat wil dus zeggen dat ie compleet moet zijn qua soorten die voorkomen, en dat de platen en beschrijvingen duidelijk zijn.

Die Fuild Guide of the Mots lijkt me ook een goed boek, maar ik zal ook het boek dat jij aanraadt eens goed bekijken.

Merci!  :)  
Matthijs Broere

Corné Wisse

Mvg,
Corné Wisse

Botervlieg

Citaat van: matthijsbroere op augustus 06, 2004, 07:27:31 AM
Mijn eisen aan info over nachtvlinders is dat het boek goed is om mee te kunnen determineren. Dat wil dus zeggen dat ie compleet moet zijn qua soorten die voorkomen, en dat de platen en beschrijvingen duidelijk zijn.

Die Fuild Guide of the Mots lijkt me ook een goed boek, maar ik zal ook het boek dat jij aanraadt eens goed bekijken.

Merci!  :)

Waarom koop je niet gewoon de (beknopte) veldgids nachtvlinders?

Die is compleet.

Je hebt er een beknopte versie van. De niet-beknopte-versie komt in december weer uit als het goed is.

Er staan alleen in de beknopte geen rupsen en in de niet beknopte weinig rupsen.

Overigens,
De gids die vlindertje beschrijft klinkt (Dus wil niet zeggen dat het ook zo is),
alsof alleen alle duidelijk herkenbare soorten erin staan.
Dan staat er heel wat in, maar dan mis je toch ook heel wat.

Wordt er iets in beschreven over gelijkende soorten?
Of worden er vergelijkingen in gemaakt?

Groetjes,
Marleen