Ervaring universele digiscoop adapters.

Gestart door Lowieke, mei 05, 2014, 21:12:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lowieke

Iemand ervaring met één van deze digiscoopadapters?

Het kunnen wegzwenken van de camera lijkt me handige functie van de Baader, ook dat deze opgevouwen redelijk compact is. Alleen heb ik een beetje twijfel bij de stabiliteit.
De Scopteknix ziet er wat dat betreft robuuster uit en wordt o.a hier aanbevolen oor het gebruik op een scope. Ook de afstelling lijkt me iets nauwkeuriger. Nadeel lijkt me wel de omvang van het apparaat.


Baader.


Scopteknix

Jeroen.

M. Hoogteijling

Ha Lowieke,

De Baader heb ik zelf jaren gebruikt. Voordeel is inderdaad het zwenken zodat je snel weer kunt kijken door je scope, werkt prima en is stabiel. De initiele afstelling van de adapter vergt precisie en markeer de punten zichtbaar want bij vervoer van je scope vond ik het lastig om de adapter erop te laten: stootgevoeliger aangezien hij meestal om je oculair zit (bij 'mijn Kowa kon ik 'm nog net ook aan de scope zelf bevestigen) en daar wil je niet stoten. Als je de adapter aan je oculair moet bevestigen dan vond ik ook een nadeel (van iedere adapter eigenlijk) dat er best wel een gewicht aan je oculair hangt. Wellicht kunnen de bevestigingspunten daar prima tegen maar gevoelsmatig was ik toch extra voorzichtig. Nadelen Baader: steeds opnieuw erop zetten (kost tijd en vergt enige precisie want een paar millimeter zorgt ervoor dat je camera niet lekker staat en instellen in het veld kost te veel tijd) en de adapter neemt nog best wat plaats in je rugzak in beslag.

Als je een Swarovski hebt dan heeft SW natuurlijk uitstekende maar dure accessoires.

Hoewel digiscopen met de adapter het fijnste is, werkt het ook vaak prima zonder adapter, uit de hand dus. Genoeg praktijkvoorbeelden van gezien. Wat wel ideaal is, is als je je camera zonder kans op beschadigen tegen je oculair kan houden. De diameter van het cameraobjectief lijkt daarvoor bepalend en ik zie dat dat het makkelijkste met Sony-camera's lukt.

Die andere ken ik niet maar lijkt zeker om je oculair bevestigd te moeten worden.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

fkdeboer

Ha Lowieke,
ik heb volgens mij nog een bijna ongebruikte Baader liggen, omdat ik zelf overgestapt ben naar een zelfgemaakt pvc-buisje.. als je interesse hebt om die over te nemen, moet je maar even een pm'tje sturen.

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Lowieke

#3
Folkert,
Ik heb zelf nu ook een camera met daarop een PVC eindstuk waarvan ik de dop met schroefdraad op de camera heb gelijmd. Zo kan ik de camera ook los gebruiken zonder vignetting van de PVC pijp doordat deze er simpel afgeschroefd kan worden. Toch ben ik hier niet helemaal tevreden over, de camera zit soms toch niet helemaal lekker voor het occulair en de PVC pijp schuift ook niet altijd lekker over de twist-up eyecup. Dat jij van een Baader bent overgestapt op een zelfbouw adapter zegt eigenlijk al genoeg over die Baader, bedankt daarvoor  >:D

Citaat van: M. Hoogteijling op mei 06, 2014, 11:27:09 AM
Nadelen Baader: steeds opnieuw erop zetten (kost tijd en vergt enige precisie want een paar millimeter zorgt ervoor dat je camera niet lekker staat en instellen in het veld kost te veel tijd) en de adapter neemt nog best wat plaats in je rugzak in beslag.
Hmm, dat valt tegen een beetje tegen Marijn. Ik sta niet vaak met de scope op één plek maar loop/fiets redelijke afstanden door bos en veld, dan lijkt me dit dus niet de meest handige oplossing. Dat ander type gaat iid (ook) op het occulair maar één keer ingesteld gaat dat volgende keren, met dezelfde camera, behoorlijk vlot.

Ja, Swarovski heeft iid een mooi apparaat daarvoor, past helaas niet op mijn scoop. Misschien zelf maar eens zoiets tekenen en 3D laten printen :D Dat het naar voren zwenkt lijkt me ook prettiger dan naar opzij zoals bij de Baader.
Jeroen.

M. Hoogteijling



Citaat van: M. Hoogteijling op mei 06, 2014, 11:27:09 AM
Nadelen Baader: steeds opnieuw erop zetten (kost tijd en vergt enige precisie want een paar millimeter zorgt ervoor dat je camera niet lekker staat en instellen in het veld kost te veel tijd) en de adapter neemt nog best wat plaats in je rugzak in beslag.
Hmm, dat valt tegen een beetje tegen Marijn. Ik sta niet vaak met de scope op één plek maar loop/fiets redelijke afstanden door bos en veld, dan lijkt me dit dus niet de meest handige oplossing. Dat ander type gaat iid (ook) op het occulair maar één keer ingesteld gaat dat volgende keren, met dezelfde camera, behoorlijk vlot.
[/quote]

Wellicht nog een toelichting hierop:
- als je je scope op statief draagt (op kleine stukjes na) laat je m.i. nooit de camera en/of adapter zitten, hetgeen voor mij dus een universeel probleem is. Als ik de scope met adapter (en met of zonder camera) draag blijft ie altijd wel ergens achter hangen, het gewicht zit niet lekker etc etc. Dragen met adapter én camera doe ik al helemaal niet over langere stukken dan tientallen meters. het gewicht aan/rond het oculair vertrouw ik nooit helemaal.
- Ook de baader kun je 1 x instellen (tenminste, ik hoef maar 1 extra handeling te verrichten namelijk het klapmechanisme in- of uitvouwen) maar bij beide soorten adapters moet je de adapter weer exact op de zelfde plek op je scope/oculair schroeven. De rest van de instellingen blijft dan gelijk, daarna in beide gevallen je camera erop schroeven. De basisinstellingen luisteren precies: hou je camera vanuit de hand maar eens een millimeter opzij/verderaf/dichterbij: er ontstaat vignetering, een te klein beeld, verkeerde lichtinval etc etc.

Stel je er gewoon op in dat je met het opstellen iets meet tijd kwijt bent. Als het er eenmaal op zit kun je makkelijk fotograferen en kijken/zoeken (zeker met de Baader is die afwisseling ideaal, ik zie niet zo snel hoe je dat met de andere adapter snel kan afwisselen zonder adapter of camera te verwijderen)

Kortom, als je een beetje gewend bent zit je adapter er zo op en kun je snel digiscopen met de baader
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

fkdeboer

ik heb in de pvc buis een 50mm-40mm rubberen verloopstukje geplaatst (75ct bij de bouwmarkt), die flexibel genoeg is om de lens van mijn camera in te duwen en dan genoeg klemt om hem op de scope te laten staan. (Een vorige adapter had ik gemaakt met klitteband aan de binnenkant, beetje zelfde principe).
Ik vind dit eigenlijk veel fijner werken dan universele adapters. Ik heb ook een tijd die van Swarovski gebruikt, die op zich perfect werkt, maar het blijft veel gedoe. opklikken, afdraaien etc. En zoals Marijn aangeeft: als je gaat lopen, moet die er eigenlijk weer af.. en er weer op. geef mij dan maar stukje pvc in mijn jaszak;)
digiscopen, het is leuk, maar blijft gedoe!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Lowieke

Citaat van: M. Hoogteijling op mei 06, 2014, 11:27:09 AM
- als je je scope op statief draagt (op kleine stukjes na) laat je m.i. nooit de camera en/of adapter zitten,
Nee, dat leek me ook niet de bedoeling. Vandaar dat ik iets zoek dat redelijk vlot gemonteerd kan worden. Over het gewicht maak ik me minder zorgen al zal het de boel wel iets uit balans brengen. Ik heb een videokop met slede dus kan in ieder geval voor het zwartepunt iets verplaatsen.

Citeer
daarna in beide gevallen je camera erop schroeven.
Het was eigenlijk niet mijn bedoeling de camera los te maken van de adapter tijdens vervoer, voor 'gewone' fotos heb ik nog een andere camera bij me.

Citeer
Kortom, als je een beetje gewend bent zit je adapter er zo op en kun je snel digiscopen met de baader
Grote voordeel is dat bijna elke compactcamera op één en dezelfde adpater past. Toch denk ik dat ik maar de PVC pijp adapter verbeter zodat ik deze sneller en nauwkeuriger kan plaatsen. Die is toch het meest compact, kan zeer goed tegen een stootje en weegt nagenoeg niks.


Citaat van: fkdeboer op mei 06, 2014, 22:38:12 PM
ik heb in de pvc buis een 50mm-40mm rubberen verloopstukje geplaatst (75ct bij de bouwmarkt), die flexibel genoeg is om de lens van mijn camera in te duwen en dan genoeg klemt om hem op de scope te laten staan.
Iets dergelijks had ik eerst ook maar liet soms de camera iets te lang op de scoop zitten en de lens wordt na een bepaalde tijd geheel ingetrokken waarna de camera op de grond valt. Dat was het dus niet helemaal  ;D

Citeerdigiscopen, het is leuk, maar blijft gedoe!
Ja  ;D
Jeroen.