ik kom er toch niet uit

Gestart door artos, mei 04, 2014, 19:27:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

artos

Hallo Allemaal, ik ben vanmiddag weer op pad geweest en had in het gebied waar ik ging lopen niet verwacht daar een bloeiende braam aan te treffen maar ik zag toch 1 bloempje. ik heb via rubus-nederland via de kenmerken gepoogd tot een soort te komen maar is me niet gelukt: het betreft deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/84102978

ik vind het ook erg lastig soms om te achterhalen welk kenmerk ik moet kiezen op de site, zo kun je wel kiezen tussen wit en 5 soorten roze kelkbladeren,, ik ben er wel achter gekomen dat je met meerdere keuzes op dezelfde braam uit kunt komen.

Ik heb hier dus ook wat vragen over de kenmerken op site en hoop dat iemand daar antwoord op kan geven en ik hoop dat ik dan wel op de juiste soort kom:

1. ik heb bij richting bladloot neerliggende gekozen, ik ben tot die keus gekomen doordat de 2jarige stengel enkele meters lang helemaal plat op de grond lag( ik heb door de begroeing daar geen 1jarige bladloot kunnen vinden.
    Is mijn keuze met de informatie die ik had goed geweest? of gaat het specifiek om de richting van de 1jarige bladloot?

2. Bij richting kelkslippen heb ik gekozen voor sterk teruggericht. klopt dit?

3. ik heb niet kunnen achterhalen welke bloeiwijze het betreft, Ik heb in de heujels flora 22e druk gekeken en dan kom ik het dichts in de buurt van pluimvormig of gevorkt bijscherm of iets er tussenin maar die stond er niet bij. Kan
    iemand mij op basis van de  fotos vertellen welke bloeiwijze deze braam heeft?

4. onderzijde blad bloeiwijze heb ik vrijwel kaal gekozen, dat klopt denk ik wel.

5. bij lengte meeldraden heb ik gekozen voor: langer dan stijlen, dat klopt denk ik ook wel.

ik kom dan uit op 4 soorten:
Rubus braeuckeriformis
Rubus dejonghii
Rubus iuvenis
Rubus praticolor

ik vind geen van alle er op lijken en de laatste 2 zijn notabene woudbramen, terwijl hij op een zonnige plek groeit.

Ik hoop dat de fotos duidelijk zijn en iemand kan helpen met determineren.

Stef,

Rense Haveman

Stef, heel moedig!  :duim:

Maar laat de bramen nog even rusten tot het midden van volgende maand! Dan hebben ze bladloten die nu ontbreken en die noodzakelijk zijn voor een goede determinatie. April, mei en de eerste weken van mei wagen ook de echte kenners zich niet aan de determinatie, omdat gewoon te veel kenmerken ontbreken, waaronder - zo belangrijk - de habitus, het algemene beeld, en de stand van de bladloot.

Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

ad 1. Nee, je hebt nu de omgevallen loot van vorig jaar gezien, je moet echt kijken naar de eenjarige scheut met alleen blad er aan, zonder bloeiwijzes

ad 2. Ja, prima!

ad 3. Kan ik aan de foto's ook niet goed zien, het is ook nog niet uitgegroeid...

ad 4. Ik zie heel veel haren?

ad 5. Ja, prima!
Groet! Rense

havikskruiden!

artos

Hoir Rense,

Bedankt voor de tip om te wachten, ik weet dat het helaas nog erg vroeg is.

bij puntje 4 heb je inderdaag gelijk dat er haren zitten, ik heb daar ook iets te snel gekozen, ik vond de onderkant namelijk groen en had daardoor vrijwel kaal gekozen, maar na betere bestudering van de opties zie ik ook een aantal viltige opties. van veel kenmerken is het momenteel nog moeilijk om te achterhalen welke optie je moet kiezen omdat je bv nog niet alle opties in de natuur hebt gezien.

Stef,

Rense Haveman

Hi Stef,

Kaal is bij bramen niet voelbaar behaard.... alsof je papier beet hebt, zo hard...
Groet! Rense

havikskruiden!