over kreeften, aquariumhouders en waarneming.nl

Gestart door tekenaar, november 04, 2005, 23:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

De laatste jaren is er vrij plotseling een grote belangstelling ontstaan voor het houden van kreeften en garnalen in aquaria. Dit heeft o.a. te maken met nieuwe importen van kleurrijke soorten die ook goed te kweken blijken te zijn. Het kon niet uitblijven dat aquariumhouders ook erg geinteresseerd zijn geraakt in de exotische zoetwaterkreeften die her en der in Nederland rondscharrelen. OP kreeftengarnalen.nl kwam hierover een levendige discussie op gang. Al snel werd geopperd om een overzicht te maken van de waarnemingen die de diverse 'aquarianen' in slootjes doen. Om het wiel niet opnieuw uit te vinden heb ik voorgesteld hiervoor gebruik te maken van waarneming.nl. Wie weet waar dit allemaal toe gaat lijden? In elk geval druppelen zo nu en dan kreeften-waarnemingen binnen.

De toegenomen beschikbaarheid van 'aquariumkreeften' heeft er helaas ook toe geleid dat er tenminste één (waarschijnlijk meerdere) nieuwe Amerikaanse soorten gevonden zijn in Nederland. Kreeftengarnalen.nl heeft inmiddels een belangrijke educatieve functie om de houders van kreeften te waarschuwen voor de gevolgen van faunavervalsing. Het onderwerp 'ontsnapte kreeften' komt daar steeds weer aan de orde. Dit past m.i. goed in de trend van 'verantwoord huisdierbezit'. Ik heb zelf ook dieren (o.a. ook een aquarium met kreeften) en voorzorgmaatregelen nemen tegen ontsnappingen hoort daar gewoon bij. Ook de nieuwe waarnemingen van escapes dragen bij aan deze 'bewustwording'. Zelf ben ik ervan overtuigd dat dit soort dieren voornamelijk ontsnappen bij dierenhouders die zich 'van geen kwaad bewust zijn' en niet veel ervaring met deze dieren hebben. Voorlichting is dus cruciaal.

Zo helemaal ongemerkt (nou ja, bijna ongemerkt dan) is er dus een samenwerking ontstaan tussen kreeftengarnalen.nl en waarneming.nl

Dit wilde ik even kwijt hier,
Paul
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/