Chrysanthia viridissima?

Gestart door paulhoekstra, mei 03, 2014, 20:19:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Bij deze kwam ik met de FHL op een nieuwe soort uit voor Nederland, meestal doe ik dan wat verkeerd. Is er iemand die kan/wil controleren of dit inderdaad een Chrysanthia viridissima is? Of zo kan zien wat het is?

Op de foto's is het niet goed zichtbaar, maar de kever is blauwgroen en de poten en antennes zijn geelbruinig. Ik denk dat het een Chrysanthia is en geen Oedemera, omdat de dekschildlijsten parallel lopen, er aan de onderkant van het derde achtertarslid een toefje haren zit en omdat het laatste kaaktasterlid bijlvormig is.

http://waarneming.nl/waarneming/view/84024211










groeten,
Paul

Mark Lammers

Heb je ook een foto goed dorsaal van het halsschild? Ik ken de soorten niet zo, maar het halsschild lijkt me wat kort en iets ingesnoerd in de voorste helft, wat eerder op Ischnomera (cyanea?) zou wijzen. Daarnaast lijkt het de 3e dekschildrib te zijn die uit de schouder ontspringt en niet de vierde, wat ook op Ischnomera wijst.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Ik ga ook mee met Mark B)

Ik had die soort overgeslagen omdat ik de poten en antennes te geelbruin vond, maar als ik nu kijk, valt dat wel mee en komen de eerste 2 geel/zwarte antenneleedjes zelfs goed overeen met Ischnomera. Ook het halsschild en de dekschildrib kloppen met Ischnomera, ik heb hem dus daarin aangepast. Bedankt.

Zie hier een extra foto van het halsschild.


groeten,
Paul

Th.Heijerman

Maar ja, hoe zit het dan met het derde achtertarslid en het laatste kaaktasterlid??



Arp

#5
Het kaaktasterlid is prima voor Ischnomera. Die tars zou ik eerlijk gezegd na moeten kijken, kan ik zo niet ophoesten, maar ik zou niet weten welke (Nederlandse) soort het anders kan zijn. Heb je wat op het oog?

P.S. Harige zooltje op voorlaatste tarslid is ook prima.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)