influx Vale Gieren (zomer 2007 & 2008)

Gestart door Klaas, juni 16, 2007, 12:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

CiteerHoe is de situatie in Zuid-Frankrijk, o.a. de introdructies. Weet iemand dit??
Ik weet in ieder geval dat vale gieren zijn geïntroduceerd in de Cevennen. Ben er zelf geweest in 2000 en er zaten toen iets van 50-60 paar. Ook toen nog 6 paar Monniksgieren daarbij, waarvan Carmen er één was. Deze worden bijgevoerd, maar voor mijn gevoel is de Duitse groep hiervandaan afkomstig geweest, aangezien dat een gemixte groep was van Monniks- en Vale gieren.  
groet,
Redmar

Freehand

CiteerHoe is de situatie in Zuid-Frankrijk, o.a. de introdructies. Weet iemand dit??
In de Gorges de Verdon (de Franse Grandcanyon) zitten grote aantallen Vale Gieren. Vorig jaar met veel plezier mogen bekijken. Makkelijk te vinden want zo'n groot aantal "vliegende deuren" zie je nou niet bepaald over het hoofd. Op de diverse uitkijkpunten zijn de gieren van dichtbij te bekijken als ze aan komen vliegen op de richels. Dan trekken ze de vleugels iets in en gaan de poten uit.

Soms komen ze ook vlakbij bij de uitkijkpunten wat weer hilarische momenten oplevert onder de aanwezige toeristen die bang zijn dat ze een lekker maaltje vormen. De gieren lijken vrij kalm onder de drukte en komen regelmatig een kijkje nemen vlakbij de mensen. Hun nekken hangen dan naar beneden en staren ze je aan. Makkelijk om foto's te maken en in de zomer bijna altijd prachtig weer.

Thomas van der Es

in de omgeving van Breskens in atlasblok 485244 zijn nu enkele vogels ter plaatse gemeldt.  dit om 11.50. mogelijk is dit een deel van de groep van 9 vogels die boven IJzendijke zijn gemeldt, eerder deze ochtend.

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Geert-Jan Kroon

ik denk dat ik morgen maar ga posten. Het weer is positief:

In de nacht van maandag op dinsdag wordt het droog, klaart het op en bij weinig wind kunnen er enkele mistbanken ontstaan. In de ochtend trekt de eventueel aanwezige mist op en breekt de zon door. De oostelijke wind voert warme lucht aan en met een middagtemperatuur die rond de 25 graden komt te liggen, wordt het op veel plaatsen zomers warm. Pas laat in de avond neemt vanuit het zuidwesten de kans op onweersbuien toe.
(KNMI)
Groet,

Geert-Jan Kroon

markenleij

Terwijl de ornithologen uit hun dak gaan voor dit waanzinnig tafereel, heerst er tegelijkertijd een bedrukte stemming. De reden waarom dergelijke giergroepen naar de Lage Landen afzakken is dramatisch. Sinds kort zijn door de overheid van Aragon (Spanje) geen "muladares" meer toegelaten. Die muladares zijn plaatsen in open veld waar de boeren hun dood vee konden achterlaten, een favoriete voedselstek voor vele honderden gieren en andere aaseters zoals de raaf en de rode wouw. In 2000 waren er nog zo'n 200 muladares in gebruik. Nu worden de krengen verplicht afgevoerd naar verwerkingsinstallaties. Sinds de nieuwe wet van kracht werd gaat het razendsnel bergaf met de gieren. Het aantal broedparen slinkt zienderogen, op heel wat plaatsen worden uitgeputte, verhongerde of zieke gieren gevonden. Andere vogels, zoals de reuzengroep die vandaag in Oost-Vlaanderen werd gesignaleerd, gaan zwervend op zoek naar voedsel. Helaas, vaak zonder succes. Want ook deze zwervers zullen niet stuiten op de verhoopte kadavers en mogelijk wacht ook hen een trieste hongersdood. Vale gieren zijn in hoofdzaak aaseters die zelden hun prooi zelf te doden.

jvdlaan

CiteerTerwijl de ornithologen uit hun dak gaan voor dit waanzinnig tafereel, heerst er tegelijkertijd een bedrukte stemming. De reden waarom dergelijke giergroepen naar de Lage Landen afzakken is dramatisch. Sinds kort zijn door de overheid van Aragon (Spanje) geen "muladares" meer toegelaten. Die muladares zijn plaatsen in open veld waar de boeren hun dood vee konden achterlaten, een favoriete voedselstek voor vele honderden gieren en andere aaseters zoals de raaf en de rode wouw. In 2000 waren er nog zo'n 200 muladares in gebruik. Nu worden de krengen verplicht afgevoerd naar verwerkingsinstallaties. Sinds de nieuwe wet van kracht werd gaat het razendsnel bergaf met de gieren. Het aantal broedparen slinkt zienderogen, op heel wat plaatsen worden uitgeputte, verhongerde of zieke gieren gevonden. Andere vogels, zoals de reuzengroep die vandaag in Oost-Vlaanderen werd gesignaleerd, gaan zwervend op zoek naar voedsel. Helaas, vaak zonder succes. Want ook deze zwervers zullen niet stuiten op de verhoopte kadavers en mogelijk wacht ook hen een trieste hongersdood. Vale gieren zijn in hoofdzaak aaseters die zelden hun prooi zelf te doden.
Ja ja, is hierboven al gemeld, is al bekend (zie reactie van Ronald Nuiver die op zijn beurt mijn voormalige stadgenoot Kees Woutersen citeert).

Jan

laatvlieger

#66
We willen proberen de gierenbinnenkomst zo goed mogelijk in beeld te brengen. Als iedereen meedoet en de gieren werken ook een beetje mee, dan kunnen we misschien leuke kaartjes maken. Mochten jullie ze zien, noteer dan s.v.p. ook de vliegrichting.
We hopen dat veel mensen hier weer aan willen meewerken. Misschien kunnen jullie ook weer helpen om dit bericht te verspreiden:


De gieren komen eraan!!!

Gisteren doken er opeens grote groepen Vale Gieren in België op. De grootste groep betrof minimaal 95 vogels. Nu worden de eerste 40 (!!) gieren gemeld die de grens oversteken bij Zeeland. Alertheid is dus geboden. Hou de lucht en alarmerende meeuwen & kraaien in de gaten, want ze komen eraan! Mochten julllie ze waarnemen dan hopen we dat jullie ze ook via http://waarneming.nl zouden willen melden, dan kunnen we hun doortocht door Nederland erg mooi in kaart brengen!  

De reden dat de gieren naar Nederland komen is minder mooi. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in Spanje, waar het sinds kort voor slagers verboden is hun slachtafval in de open lucht op afvalplaatsen achter te laten. Deze slachtafvalplaatsen (Muladares) werden al eeuwen gebruikt en waren een van de redenen waarom er in Spanje nog steeds zoveel gieren waren. Nu hebben de gieren veel te weinig voedsel en krijgen ze geen jongen groot. ook de volwassen gieren schijnen er te verhongeren.
Voor meer informatie zie ook het forum van waarneming.nl:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=27345&st=0

We zouden het erg op prijs stellen als er zoveel mogelijk mensen mee zouden willen werken aan het in kaart brengen van de te verwachten giereninvasie. Misschien blijven ze hangen, maar het kan ook zo weer gebeurt zijn. Waarnemingen kunnen ingevoerd worden op http://waarneming.nl.
Voor het in kaart brengen van de route die de gieren zullen volgen, is het van belang dat de exacte locatie, het tijdstip van waarnemen maar vooral ook de vliegrichting wordt genoteerd.

Op dit kaartje is de gierenbinnenkomst te volgen:
http://waarneming.nl/plotvalegier.php?id_vogel=344
Een blauwe stip betekent dat de vliegrichting onbekend was, een streep geeft een ingevoerde vliegrichting weer. Als iedereen meedoet, valt er misschien ook te voorspellen waar de volgende plek is waar de gieren zullen opduiken.

Let ook s.v.p. op andere soorten. In Duitsland werden onlangs ook Monniksgieren tussen de Vale Gieren aangetroffen!

Met vriendelijke groet namens Waarneming.nl,
Wouter Teunissen
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freehand

#67
CiteerWe willen proberen de gierenbinnenkomst zo goed mogelijk in beeld te brengen. Als iedereen meedoet en de gieren werken ook een beetje mee, dan kunnen we misschien leuke kaartjes maken. Mochten jullie ze zien, noteer dan s.v.p. ook de vliegrichting.
We hopen dat veel mensen hier weer aan willen meewerken.
Ik houd het in de gaten vanuit mijn kantoor dat goed uitzicht heeft op de lucht.
(Omgeving Mill, oostelijk Noordbrabant tussen Eindhoven en Nijmegen)

*zet een kop thee en pakt alvast de verrekijker* :D

ronald nuiver

De lucht af speurend levert tot nu toe een overvliegende Slechtvalk op.
Ook leuk !

redmar_woudstra

De reden is erg betreurenswaardig, maar dat betekent nog niet dat wij dan maar niet moeten gaan kijken. Misschien is dit alleen wel handig om aan bijvoorbeeld de vogelbescherming door te seinen dat dit echt niet normaal is. Lobbyen is vaak vergeefs, maar je weet het nooit!
Het is juist in het belang van de gieren zelf, dat we allemaal gaan kijken. Dan kunnen we pas echt zien wat dergelijke (belachelijke) EU-wetgeving als gevolg heeft voor de vogels. Ik wacht met spanning af, maar of ze vandaag Groningen al halen... Ik hoop het niet voor ze!
groet,
Redmar

JohanvantBosch

CiteerDe reden is erg betreurenswaardig, maar dat betekent nog niet dat wij dan maar niet moeten gaan kijken. Misschien is dit alleen wel handig om aan bijvoorbeeld de vogelbescherming door te seinen dat dit echt niet normaal is. Lobbyen is vaak vergeefs, maar je weet het nooit!
Het is juist in het belang van de gieren zelf, dat we allemaal gaan kijken. Dan kunnen we pas echt zien wat dergelijke (belachelijke) EU-wetgeving als gevolg heeft voor de vogels. Ik wacht met spanning af, maar of ze vandaag Groningen al halen... Ik hoop het niet voor ze!
Ben het wel met je eens. Dit fenomeen trekt wel de aandacht, waardoor het probleem in Spanje misschien ook meer aandacht krijgt.

Klaas

Hier in België heeft het allesinds de media al gehaald (en dat gebeurd heel zelden!).
Enkele Euro parlementariërs zijn al ingelicht en nu maar hopen dat dit geen tweede keer meer gebeurd...

JohanvantBosch

#72
Ik hoor net van Theo Muusse, dat Pim Wolf 49 exemplaren ziet boven Oost-Souburg.

Een grote groep schijnt nog uitgeput aan de grond te zitten in Belgie.

Jord

Hoeveel kadavers zullen er op het moment in de Oostvaardersplassen liggen?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

BramtK

CiteerDan kunnen we pas echt zien wat dergelijke (belachelijke) EU-wetgeving als gevolg heeft voor de vogels.

Hoho, hier Starvation of Griffons wordt beweerd dat de "European Commission Decision... mentions scavenging birds as a legal method for destruction of dead livestock" om "de deur op een kier te houden" voor dit soort situaties!?

Het ligt dus niet direct aan Europa (dat dacht ik eerst ook hoor), maar nota bene aan het locale bestuur waarvan je zou mogen verwachten dat ze beter op de hoogte zijn.

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

Citeer
CiteerDan kunnen we pas echt zien wat dergelijke (belachelijke) EU-wetgeving als gevolg heeft voor de vogels.

Hoho, hier Starvation of Griffons wordt beweerd dat de "European Commission Decision... mentions scavenging birds as a legal method for destruction of dead livestock" om "de deur op een kier te houden" voor dit soort situaties!?

Het ligt dus niet direct aan Europa (dat dacht ik eerst ook hoor), maar nota bene aan het locale bestuur waarvan je zou mogen verwachten dat ze beter op de hoogte zijn.

Groeten,

Bram
Tsss... Yo no entiendo a las personas españolas!

Moeten wij de gieren nu tegemoet komen met kadavers? Om ze weer wat kracht te geven voor de terugreis?

Ronald, het zal nog wel even duren voor ze over Groningen vliegen  ;)  
groet,
Redmar

slangen

In Belgisch Limburg zit toch ook nog een groep aan de grond?
Weet iemand waar precies?

Groet
Kyle
Groet
Kyle Grotens[size=8]




www.waarnemingen.web-log.nl

hiskodevries

het is jammer dat het geen fraai thermiek weer is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

#78
Nu ook een groep van 50-60 exemplaren over vliegbasis Gilze-Rijen.

Bas vd Burg

Hey Johan, had je die Vale Gieren bij Gilze zelf?? Zou wel stoer zijn!

Iemand enig idee hoeveel er nu nog in belgië zitten?  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

CiteerHey Johan, had je die Vale Gieren bij Gilze zelf?? Zou wel stoer zijn!

Iemand enig idee hoeveel er nu nog in belgië zitten?
is via vogellijn binnengekomen. Helaas niet zelf gezien.

BWoets

Via EBNNL:
CiteerVanochtend op 18-06 vlogen er twee vale gieren boven Tilburg stadsdeel de
reeshof .zij hebben daar ongeveer  10minuten rondgehangen en zijn in
noordelijke richting weer doorgevlogen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bas vd Burg

OK, jammer................

Ik hoop dat een deel van de groep langs de kust naar het noorden komt zetten. Zit al te wachten hier in Noordwijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BWoets

CiteerOK, jammer................

Ik hoop dat een deel van de groep langs de kust naar het noorden komt zetten. Zit al te wachten hier in Noordwijk
En vanavond mooi tukken in het Robbenoordbos..  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

CiteerOK, jammer................

Ik hoop dat een deel van de groep langs de kust naar het noorden komt zetten. Zit al te wachten hier in Noordwijk
Ik ook hier in den haag.... eigenlijk wacht ik tot de meeuwen gaan alarmeren. dan hol ik naar buiten ;)

laatvlieger

#85
Ik wacht hier in Leiden en het weer is hier best aardig. Ze zouden hier wel eens snel kunnen doorschieten.


Iedereen die ze ziet, voer alsjeblieft zoveel mogelijk informatie in!!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freehand

#86
Ik krijg een mogelijke waarneming door vanuit Ritthem. Vlakbij Oost-Souburg. Ze gaan proberen een foto te maken...

Adriaan Sleeuwenhoek

In Oegstgeest ook nog geen gieren. Wel een goede bezetting in Zuid-Holland noord, die kunnen niet onopgemerkt blijven, mochten ze overvliegen. En svp direct melden (maar dat spreekt natuurlijk voor zich). Groeten,
Aad Sleeuwenhoek

Corryabbink

Het is dieptriest dit te moeten lezen :(

Hoe ver zijn we gezakt met allerhande wetgeving en subsidies terwijl de oplossing zo voorhanden ligt.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

laatvlieger

Citeer
terwijl de oplossing zo voorhanden ligt.
Inderdaad een kunstrots naast de Oostvaardersplassen!  ;)

Nee hoor, er moet daar in Spanje natuurlijk wat gaan gebeuren, want dit is natuurlijk verschrikkelijk naar nieuws. Maar deze gieren zijn nu wel prachtige ambassadeurs voor hun eigen zaak! Hopelijk zal dit Europa (en met name Spanje) wakker schudden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/