Kleine zeefwesp? (oude opgave)

Gestart door vosje50, mei 17, 2014, 14:05:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Hallo,

Het gaat om een oude waarneming van 2011.
Zou iemand er nog eens naar willen kijken?
Ik zou het toch leuk vinden te weten of dit inderdaad een Kleine zeefwesp Crabro peltarius geweest is.
Het zou nog voorgelegd worden aan de wespen-admins, maar ik heb geen bericht meer gekregen.
Het gaat om opgave:
http://waarneming.nl/waarneming/view/54568854

Bij voorbaat hartelijk dank.
Janny Heijkoop

John Bouwmans

Als het een Kleine zeefwesp (of andere zeefwesp) zou zijn, dan moet het een vrouw zijn omdat de "schepjes" aan de voorpoten ontbreken. Die hebben alleen de mannen. Heb je foto waar het om gaat maar even in mijn antwoord gezet, dat maakt het wat makkelijker om te zien en te vergelijken.
Zie ook dit plaatje op BWARS. Ik heb zelf nog te weinig ervaring met Graafwespen, en op de foto zijn maar weinig details te zien. Zou zo op het eerste gezicht ook nog wel een Blokhoofdwesp kunnen zijn.
Misschien dat je zelf met deze info nog verder kunt zoeken, of misschien dat een kenner je verder kan helpen.



Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

vosje50

Het kan inderdaad geen mannetje zeefwesp zijn, omdat de schepjes ontbreken.
Mijn idee ging ook uit naar de Kleine zeefwesp, omdat ik die hier de laatste jaren met meerderen tegelijk regelmatig zie.
In de eerste instantie werd, zoals je op de waarneming kon lezen, in het commentaar ook de Blokhoofdwesp genoemd.
De Blokhoofdwesp zie ik hier zelden. Ik zag hem hier 1 keer in 2011 en een onzekere in 2012.

Ik heb nog gekeken of ik nog meer foto's heb, maar dit was de enige. Details zijn moeilijk te zien.
Ik houd het dan maar op Graafwesp onbekend.
Maar misschien komt er nog iemand langs, die wat meer weet.
In ieder geval hartelijk bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet, Janny


wilde

Voor een onderscheid tussen een vrouw crbro en Ectemnius zou ik ten eerste graag de voorfemur (dij) goed in beeld hebben. Ze staan op de foto, maar te onduidelijk: bij Ectemnius is de buitenkant plat hoekig; bij Crabro rond. Daarnaast zou ook het metapleuron (deel zijkant thorax) duidelijkheid kunnen verschaffen: gegroefd of niet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

vosje50

Hallo Albert,

Bedankt voor je reactie. Jammer genoeg heb ik maar 1 foto. Hij vloog weg toen ik wat dichterbij kwam. Je genoemde details zal ik opslaan en als er weer eentje verschijnt zal ik proberen die op de foto vast te leggen. Bedankt!

Groet, Janny

Stijn Schreven

Citaat van: vosje50 op mei 17, 2014, 14:05:27 PM
Het zou nog voorgelegd worden aan de wespen-admins, maar ik heb geen bericht meer gekregen.

Excuses hiervoor, dat ben ik vergeten  :-[

Ik neigde naar Crabro omdat de kop niet zo vierkant lijkt als kenmerkend voor een Ectemnius (blokhoofdwesp), en verder doet de achterlijfstekening me denken aan C. peltarius. Ik kan echter niet alle Ectemnius uitsluiten, dus zou mooi zijn als iemand anders dat kon. Anders blijft het beperkt tot "Ectemnius/Crabro spec".
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

vosje50

Hallo Stijn,

Als Ectemnius/Crabro spec. kan ik hem niet invoeren, dus ik verander het in Zeefwesp onbekend - Crabro spec. en bij de toelichting zet ik Crabro spec./Ectemnius spec.
Gezien de onduidelijke foto zal het verder wel niet te determineren zijn.
In ieder geval nog bedankt voor je reactie.
Groet, Janny