Goudwesp

Gestart door corzonneveld, juni 15, 2007, 22:35:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Vorige weekend, langs de Maas, zag ik dit juweeltje. Heeft iemand suggesties voor de naam?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en nog een plaatje met iets meer zicht op het achterlijf
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arno van Stipdonk

Ik denk Hedychrum rutilans.

corzonneveld

Hartelijk dank! Ik had al naar die soort gekeken, vooral ook omdat deze goudwesp niet klein was (voor een goudwesp dan :P ) en rutilans als grootste van het genus omschreven wordt. Ook de vindplaats is bekend volgens de atlas. Dat valt weer mee, een goudwesp met een naampje!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Jelle

#4
Het is inderdaad een kleintje, namelijk een Holopyga sp. Hier is goed de karakteristieke geknikte basale ader te zien, vandaar de naam "Knikadergoudwespen". In Nederland zijn tot op heden slechts twee soorten gevonden:

H. austrialis Linsenmaier, 1959

=H. inflammata auct. nec (Förster, 1853)


=H. ignicollis auct. nec Dahlbom, 1854


H. generosa (Förster, 1853)  

=?H. fastuosa (Lucas, 1849)


=H. ovata Dahlbom, 1854

Ik heb de atlas niet bij de hand. Je moet in de atlas de kenmerken eens checken. Misschien kan je em nog tot op soort determineren. 50% kans :) Voor goudwespen is deze soort wel vrij gemakkelijk te determineren.  

corzonneveld

Dank voor de verbetering! Ik kom dan uit op generosa, beschrijving klopt, bovendien is austrialis met slechts 3 vondsten in Nederland niet erg waarschijnlijk... Goed, ik moet m'n ingevoerde waarneming wel even corrigeren.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl