Hoofdmenu

kever

Gestart door Houtekster, april 30, 2014, 18:34:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Houtekster

Hallo,
is dit een zwartkopvuurkever?
Bij de andere foto's zag ik dat het lijf veel langer was....
http://waarneming.nl/waarneming/view/83937256
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Andere familie inderdaad: Lilioceris lilii
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster

Heeft dat beestje ook een Nederlandse naam?
Met vriendelijke groeten:
John

Douwe van der Ploeg

Leliehaantje, maar probeer gewoon geen Nederlandse namen te gebruiken..
Douwe van der Ploeg

Houtekster

Ok,
ja sorry ik ben helemaal niet thuis in de insekten- maar geen Nederlandse namen?
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Heel veel insecten (verreweg de meeste) hebben geen Nederlandse naam omdat geen enkele "gewone" Nederlander het ooit over ze heeft. Voor zover er wel Nederlandse namen zijn, zijn het er soms 2-10 verschillende voor hetzelfde insect (vaak regionaal) en/of dezelfde naam wordt gebruikt voor een handvol op elkaar gelijkende soorten. Verwarrend dus. Wetenschappelijke namen zijn ook niet altijd erg robuust/constant, maar doorgaans wel beter gedefinieerd/eenduidiger en beter na te slaan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Even copy paste uit een ander topic: De aanwezige experts (en dat zijn er zeker een aantal) gebruiken geen Nederlandse namen, sterker nog: in veel gevallen zullen ze geen enkel idee hebben waar je het over hebt. Om die reden is er eigenlijk geen draagkracht voor het gebruik van de recent verzonnen Nederlandse namen voor veel keversoorten en zal ik je aanraden om gewoon standaard te zoeken en te praten met wetenschappelijke namen. Eerst even wennen, maar door gewoon veel te kopiƫren leer je het vanzelf, en zo zijn eventuele discussies veel makkelijker te volgen door iedereen en is de kans ook groter dat een expert zal reageren. Ook is er bij gebruik van Nederlandse namen veel verwarring mogelijk door gelijkende namen (zo kwam ik laatst al groene bladsnuitkever vs. groene struiksnuitkever tegen, maar ook gekorrelde schallebijter vs. korrelschallebijter..).

Een extra voordeel van wetenschappelijke namen, is dat je snel een beter idee krijgt van verwantschap: het eerste gedeelte van de naam (het genus) is als het ware het gezin waarin ie thuishoort, waardoor je bijv. als je iets tegenkomt wat heel erg lijkt, maar het net niet is, eerst onder de meest verwante soortgenoten kan zoeken (de andere leden van het "gezin").
Douwe van der Ploeg

Houtekster

Het is dus eigenlijk vergelijkbaar met planten; die hebben ook vaak meerdere nederlandse namen...
maar ik wil toch nog even zeggen dat ik zwartkopvuurkever een prachtige naam vind;
ook al zou ik hem alleen een keer voor scrabble gebruiken)))
Met vriendelijke groeten:
John

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)