Zwarte spinnendoder

Gestart door corzonneveld, juni 15, 2007, 19:43:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Is iemand voldoende thuis in de spinnendoders om een goede hint te geven welke dit kan zijn? In Amstelveen, op klein plekje kaal zand in rijk grasveld.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

lo.troisfontaine

Beste Cor,

ben niet zo'n kenner. heb je deze ook nog bekeken gedurende (zijn of) haar activiteiten?
Vanaf de foto zie ik een geheel zwart exemplaar. Als dit ex. niet groter is als 10mm en de spinnen niet begraaft in de grond. zou dit kunnen duiden op een glasvleugelspinnendoder (Auplopus carbonarius).
Deze komen in allerlei biotopen voor. Deze amputeren ook de poten van de spinnen volgens de Tiriongids.
Trouwens wat bouw en antennes betreft zie ik erg veel overeenkomsten, anders had ik dit ook niet geschreven.


groeten,

Lo

corzonneveld

Ondertussen was ik met veel gesnuffel ook op die soort uitgekomen, maar onafhankelijke gelijke keuze is erg prettig! Grootte klopt. Wat het gedrag betreft: vooral erg zenuwachtig!  :D  Maar de plek is dichtbij, dus ik ga vaker kijken...

Ik kreeg de indruk dat A carbonarius de enige redelijke verbreide geheel zwarte spinnendoder is, dat lijkt me dan een goede keuze.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#3
Toch klopt het niet: de vleugels zijn donker ipv glashelder. Vanmiddag tussen de buien door geluk gehad: ik zag het dier weer, nu met een spin in de weer. Haar gedrag was niet van carbonarius: geen poten afbijten, niet sjorren aan de tepels, nest in zandwand!

Hier enkele foto's. Ze blijven erg lastig, die spinnendoders, zo snel als ze zijn - maar de impressie is aardig. Ik heb onze spinnenbroeders en -zusters gevraagd hun deel te doen (i.e., spin benoemen).

Wat opvalt: voorste deel van de vleugel helder, daarna blauw reflecterend, misschien vleugeltoppen weer helder.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en nog een plaatje
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Jelle

#5
Doet mij denken aan die zwarte Anoplius-soort. Zeker aangezien de prooikeuze duidelijk een wolfspin betreft. Geen literatuur bij, maar zal het komende dagen weten te melden hoe die heet. Of iemand anders in mijn plaats misschien. Je ziet ook de typische haarborstel op het laatste achterlijfssegment.