Vortex Nomad?

Gestart door Coen van Tuijl, januari 10, 2014, 23:47:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Coen van Tuijl

Dennis had mij al persoonlijk benaderd Marijn, ik heb die telescoop ook uiteraard eens goed bekeken maar die gaat het toch niet worden.

nog over dat statief. de mensen van deze 2 advertenties heb ik gemaild en zijn tot een overeenkomst gekomen. dus vanmiddag heb ik al de Manfrotto 700RC2 opgehaald. ik ben er erg tevreden mee. ik heb niet het idee dat hij veel is gebruikt en op een paar hoekjes na, waar de verf eraf is, ziet hij er helemaal gaaf uit. ook snap ik meteen wat er nu bedoelt werd met die beveiliging. en ik ben blij dat die erop zit.

morgen ga ik die Manfrotto 055 CLB ophalen. en later deze week hoop ik de Nikon Prostaff te bestellen.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Coen,


Zo gaat-ie goed.
De Manfrotto 055 CLB heeft in de topplaat een dikke 3/8" schroef (waarop je de statiefkop 700 RC2 draait). Tevens zitten er 3 kleinere borgschroefjes naast de dikke schroef in de topplaat. Deze 3 kun je - nadat je de statiefkop op de dikke schroef hebt vastgedraaid - even aanschroeven om losdraaien van de statiefkop te voorkomen. (Ze zijn vanaf de onderkant te bereiken met een schroevendraaiertje.) Ik ga er van uit, dat die 3 borgschroefjes aanwezig zijn in de topplaat van het statief.


Ik noem het maar even, mocht je je afvragen waar die dingen voor dienen als je ze aantreft.
Succes.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Coen van Tuijl

Ha Ronald,

de statief + kop heb ik dus inmiddels al. de statief komt van een fanatieke hobbyfotograaf die al een gitzo had en deze niet meer gebruikte. hij is erg enthousiast over statieven in het algemeen en ik ben wel van mening dat ik mn statief van een goede kerel heb. hij koopt overigens wel alles 2de hands, dus ook dit statief. ik ben dus op zijn minst de 3de eigenaar van de statief maar ik kan op wat verf beschadigingen na niet veel mankementen vinden. die schroefjes waar jij het over heb... daar heeft hij er nog wel maar 1 van, ipv 3 en ik ben blij dat hij er opzit want hij is wel nodig. ik kan namelijk de statiefkop wel op het statief draaien maar hij draait niet vast. misschien is bij alles zo en is het dus eigenlijk een beetje dom wat ik zeg maar toen ik het voor de eerste keer opdraaide snapte ik het niet zo goed. maar het is inderdaad zo dat als je dat schroefje doordraait dat de kop ook niet meer terug kan draaien en zodoende zit hij dus prima vast.
het is overigens niet zo dat de schroef ook echt vastgeschroefd zit. hij komt in een soort groef die in de kopplaat zit (zie foto's) waardoor hij dus toch klemt. ik vind het een prima geheel want het ding zit er goed vast op.

helaas heb ik nog niet alles kunnen uitproberen. de telescoop heb ik namelijk nog niet. ik heb hem woensdag besteld en die avond ook telefonisch contact gehad met de winkel. ik heb toen gevraagd welk oculair erbij geleverd wordt omdat op de foto van de site een SEP 20-60 te zien was (die ik dus juist wil hebben). dat zou hij voor me navragen. de volgende dag heb ik weer telefonisch contact gehad en heb te horen gekregen dat deze telescoop alleen geleverd wordt zonder oculair (dit is vanuit Nikon!) dus mensen die een prostaff 5 willen kopen, er komt nog een oculair bij! nu heb ik daar geen moeite mee want ik had eigenlijk er toch al op gerekend dat ik dat oculair er los bij moest kopen omdat ik zo nodig een SEP 20-60 wil hebben. die heb ik dus donderdag er meteen bijbesteld.
ik verwacht dat donderdag de deurbel gaat met mn telescoop + oculair. ben zeer benieuwd. het is maar goed dat de levertijd een week is want ik heb tentamens, en om nu mn telescoop uit te gaan proberen is dus geen goed plan.

jullie horen nog van mijn.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Coen van Tuijl

hierbij de foto, moest hem nog even verkleinen
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Hoi Coen,


Ja, die onderkant van de statiefkop heb ik meer gezien. De borgschroefjes zijn koploos aan de schroefkant en puntig aan het uiteinde, zodat ze zich klemzetten in de groeven van de statiefkopplaat.

Als je de statiefkop op het statief schroeft, wat bedoel je dan precies met dat-ie niet vastdraait? Hij mag in ieder geval niet wiebelen; de borgschroefjes zijn er alleen voor om te voorkomen dat de dikke schroef zich loswerkt. Normaal gesproken kun je de statiefkop vast op het statief draaien.


Ik zou in ieder geval even in een fotozaak nog twee van die borgschroefjes erbij halen, want 1 is niet genoeg.


Ik kan op de foto niet zien wat er mis zou zijn met het schroefgat onderin de statiefkop, dus kun je even precies aangeven wat je bedoelt met dat-ie niet vastdraait?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Coen van Tuijl

Hallo Ronald,

ik zie nu dat het niet meer van toepassing wat ik zei. eerst was het zo dat ik het statief erop draaide en als hij dan niet meer verder kon draaien zat hij niet vast maar kon ik hem weer heel makkelijk terug draaien. maar ik herinner me nu dat dat kwam omdat toen dat schroefje omhoog zat zodat hij niet goed kon sluiten met de statief. als je nu het schroefje naar beneden doet draait de kop wel vast. ik heb dat schroefje (met kop erop) nu ook omhoog gedraaid zodat hij, nu dus extra, klemt. hij zit nu zo vast als een rots en wiebelt zeker niet. en wat je zegt, wat ik met klemmen bedoel noem jij '' dat de dikke schroef zich niet loswerkt ''.
ik denk inderdaad dat ik nog achter die 2 schroefjes aanga, misschien wel zo verstandig.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Wilfred

Voor de jeugd van tegenwoordig is een schrijftaal zonder hoofdletters op internet heel normaal dus ik neem het jou niet kwalijk Coen.
Maar ik merk bij mezelf dat ik dat soort teksten met ogenschijnlijk hele lange zinnen (ondanks het punt-gebruik) heel slordig lees en de neiging heb stukken over te slaan.
Ik heb je laatste bericht wel 3 x over moeten lezen om te begrijpen wat er nu eigenlijk staat.
Kan aan mij liggen of hebben meer mensen daar last van ?  :rolleye:
 


Coen van Tuijl

Excuus Wilfred, uiteraard was dat niet de bedoeling. Ik ben wel veel schrijven gewend, maar dat is allemaal op Word. En als je dat gewend ben pas je, je daarop aan ;). Voor de duidelijkheid: Word doet automatisch een hoofdletter na een punt zetten.
Maar een zeer terechte opmerking hoor.

Ik heb de tekst ook 'even snel' gepost voordat ik naar school ging. Misschien heeft dat ook niet erg meegeholpen ;).
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Citaat van: Wilfred op januari 27, 2014, 12:03:26 PM
Voor de jeugd van tegenwoordig is een schrijftaal zonder hoofdletters op internet heel normaal dus ik neem het jou niet kwalijk Coen.
Maar ik merk bij mezelf dat ik dat soort teksten met ogenschijnlijk hele lange zinnen (ondanks het punt-gebruik) heel slordig lees en de neiging heb stukken over te slaan.
Ik heb je laatste bericht wel 3 x over moeten lezen om te begrijpen wat er nu eigenlijk staat.
Kan aan mij liggen of hebben meer mensen daar last van ?  :rolleye:



Nee, geen last van. Was mij in één keer duidelijk wat Coen schreef. :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

Citaat van: Coen van Tuijl op januari 27, 2014, 13:53:29 PM
Excuus Wilfred, uiteraard was dat niet de bedoeling. Ik ben wel veel schrijven gewend, maar dat is allemaal op Word. En als je dat gewend ben pas je, je daarop aan ;) . Voor de duidelijkheid: Word doet automatisch een hoofdletter na een punt zetten.
Maar een zeer terechte opmerking hoor.

Ik heb de tekst ook 'even snel' gepost voordat ik naar school ging. Misschien heeft dat ook niet erg meegeholpen ;) .


Geen probleem verder ! Gelukkig heeft niet iedereen daar last van zo lees ik. ;)

Coen van Tuijl

Hallo Heren,

een dag eerder dan verwacht is mn telescoop gearriveerd. compleet met hoes en bijbestelde oculair.

ik moet eerlijk zeggen dat ik hem kleiner had verwacht maar toch ben ik zeer tevreden. helaas heb ik nu nog niet zo veel tijd dus kan hem pas van het weekend echt gaan uitproberen.

nog even een vraagje, Ronald misschien heb jij daar antwoord op, de Prostaff 5 heeft een voet (of hoe je het ook wilt noemen) waar je hem kan vastdraaien op het statief(kop). http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/prostaff5/index.htm zoals op de link te zien is bij de foto is dit een langwerpige voet. er zit voorin (vanuit oculair gezien) en achterin een schroefmogelijkheid. omdat de 82-A een flinke lens heeft heb ik hem in de achterste (vanuit oculair gezien) geschroefd omdat hij dan meer in het midden zit. hier doe ik goed aan, toch? even een vraagje ter controle want het lijkt me niet verstandig om hem in de voorste (vanuit oculair gezien) te schroeven.

Cheers, Coen

ps. ik zie dat ik weer niet op de hoofdletters heb gelet, excuus.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Wilfred

Van harte proficiat Coen  :D
Leuk om te zien hoe daar bij jou na 20 dagen en 40 berichtjes/reacties zo'n prachtige set staat te pronken.


Ben benieuwd hoe die prostaff je bevalt.
Wat betreft het formaat. Tja.... een 82mm scope behoort toch echt tot de grote jongens.


Nog even een tip over de bevestiging:
Je hebt de statiefplaat met een enkele schroef onder de telescoopvoet geschroefd, prima.
Soms is er een mogelijkheid om vlak ervoor of erachter een tweede schroef of pen te plaatsen als borg tegen het losdraaien van de scope. Soms zit er al borgpennetje in de statiefplaat maar dat is bij de 700 kop niet het geval. Ik heb er bij die van mij namelijk zelf een borgpennetje aan gefabriceerd. In de voet van de telescoop zit vaak wel zo'n extra borggat vlak voor of achter het schroefgat. In dat geval heb je dus een twee pins bevestiging tussen voet en plaat en kan er nooit verdraaiing plaatsvinden.
Het risico van losdraaien (van scope op statiefplaat) is zeer reëel en bijna onvermijdelijk als er alleen maar de huidige schroef aanwezig is.
Dat risico is vooral groot als je regelmatig je statief/scope horizontaal vervoert door het bijvoorbeeld over je schouders te gooien om er een eindje mee te lopen.
Om verwarring te voorkomen: dit is dus een ander borgverhaal dan wat we eerder hebben gevoerd. Toen ging het over een extra borgvoorziening tussen kop en kopplaat. Nu gaat het over een borg tussen kopplaat en scopevoet.




Coen van Tuijl

Haha, tja het resultaat mag er wel zijn.

dat hij van het grote formaat is vind ik nu eerlijk gezegd nog geen probleem, misschien is dat anders als ik heb een hele tijd gebruikt heb ;)

ik snap wat je bedoeld Wilfred. de 700RC2 heeft inderdaad maar 1 schroef maar hij heeft ook nog iets anders wat wel er zit om te voorkomen dat hij er van af draait, zie de foto's. het is een pinnetje met een veer eronder, je kunt hem dus naar beneden duwen om eventueel op die manier hem eraf te draaien maar als je het los laat komt hij weer omhoog.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Hoi Coen,


Proficiat, ziet er goed uit, die set.


Ik kan nog wat opheldering geven over die twee schroefgaten in de voet van de Prostaff; je kunt kiezen in welk gat je de snelkoppelplaat schroeft, afhankelijk van de balans van de scoop mèt, en zonder, digiscoopset op het oculair. Je kunt je voorstellen, dat wanneer je een cameraatje aan het oculair hangt, de scoop aan die kant zwaarder wordt. In dat geval schroef je de snelkoppelingsplaat in het gat, dat het dichtst bij het oculair ligt. Daardoor ligt de scoop meer naar voren, en is meer in balans.


Jij hebt het andere gat verkozen om de snelkoppelingsplaat in te schroeven; daar doe je inderdaad goed aan, want zonder aanhangende camera-setup op het oculair zal de balans beter zijn. De scoop heeft de beste balans, als hij - met losse tiltknop - niet naar voren of naar achteren zakt, maar in evenwicht horizontaal blijft staan. (Houd hierbij wel de panhandle losjes in de hand, zodat de scoop niet ineens voorover of achterover kan klappen!)


Wat betreft het pinnetje in de snelkoppelingsplaat: ik vond het aanvankelijk een vreemde plaats waar dit zit. Maar ik vermoed, dat dit snelkoppelingsplaatje speciaal voor een fotocamera is; die staat namelijk in de breedte op het statief, en dan zal er in de bodem van de camera naast het schroefgat ook nog een gat zijn waar dit pennetje dan in valt. De langwerpige voet van de Prostaff staat er in de lengterichting op, vandaar dat het pennetje erbuiten valt. Niettemin is het nuttig, want het blokkeert de scoop wanneer die zich zou loswerken.


Verder vermoed ik dat de twee schroefgaten in de voet van de Prostaff zó ver uit elkaar staan, dat een pennetje in de snelkoppelingsplaat - àls het er al zou zitten - niet in een gat past. Dus daar zou ik me verder geen zorgen over maken.



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

Citaat van: Coen van Tuijl op januari 29, 2014, 23:19:23 PM
Haha, tja het resultaat mag er wel zijn.

dat hij van het grote formaat is vind ik nu eerlijk gezegd nog geen probleem, misschien is dat anders als ik heb een hele tijd gebruikt heb ;)

ik snap wat je bedoeld Wilfred. de 700RC2 heeft inderdaad maar 1 schroef maar hij heeft ook nog iets anders wat wel er zit om te voorkomen dat hij er van af draait, zie de foto's. het is een pinnetje met een veer eronder, je kunt hem dus naar beneden duwen om eventueel op die manier hem eraf te draaien maar als je het los laat komt hij weer omhoog.


Inderdaad Coen, jouw statiefplaatje heeft al zo'n borgpennetje maar zoals Ronald al vermelde is dat bedoeld voor een dwarsmontage van een fotocamera. In jouw geval kun je daar niks mee.
Je hoeft er ook niet wakker van te liggen. Met regelmaat checken en indien nodig aandraaien als je voelt dat na verloop van tijd wat speling zit tussen scope en plaatje (hij valt er echt niet zomaar in z'n geheel af, daar zijn heel wat draaiingen voor nodig).


Coen van Tuijl

ik ook wel begrepen dat dat palletje er niet speciaal voor de Prostaff op zat. maar wat je/jullie zegt, het komt in mijn geval goed uit. en ik heb ook niet echt de indruk dat de telescoop snel van dat plaatje af zal draaien ;)

ik denk eerder dat mn statiefkop van de statief af zal draaien, al heb je daar ook en een flink paar wentelingen voor nodig. vanochtend heb ik de telescoop toch maar stiekem uitgeprobeerd. heb hier in het dorp op de dijk gestaan, mooi naar de uiterwaarde van de waal kunnen kijken. in mn enthousiasme wilde ik hem een keer te snel draaien en toen schoot de statiefkop wel los (van het schroefje (zie berichten 26-01)) en kon ik de statiefkop weer even los draaien, maar dit was al weer snel verholpen en sindsdien niet meer gehad. volgende keer voorzichtiger met mn telescoop omgaan. het is sowieso nog even wennen om met een telescoop te werken.

toch ben ik wel erg blij dat ik een oculair heb genomen met een zoomfunctie. dat is echt onwijs handig.

ondanks dat ik op de dijk stond kon ik op het akker wat in de uiterwaarde ligt, toch heel goed de graspiepers zien. ik wist dat ze daar zaten omdat ik ze een paar weken geleden daar gezien heb. toch moest ik het doen met hele kleine vogels in de verrekijker en geluidjes terugluisteren op waarnemingen.nl. nu kon ik de vogels prachtig zien, vol in beeld. de witte uiteindes aan de staart waren ook te zien. verder heb ik goed kunnen kijken naar wulpen, witte kwikstaarten en veel grauwe/brandganzen.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Wilfred


Leuk dat je hem al hebt kunnen uittesten vandaag. Wat betreft de fixatie van je statiefkop op je statief;
Dat systeem met die golvende schijf waar die borgschroefjes ieder op een andere positie invallen is een heel mooi en safe systeem van fixeren mits compleet.
Als je alle schroefjes hebt kun je de kop stevig handvast op de schroefdraad zetten en dan fixeren met die 3 schroefjes. 
Maar als je slechts 1 schroefje ter beschikking hebt dan heb je er alleen wat aan als dat ene schroefje precies in zo'n diepe ril van die golvende schijf valt maar dan moet je geluk hebben dat dat punt precies samenvalt met het volledige aandraaing van de kop op de schroefdraad wat bijna onwaarschijnlijk is.
Kortom, probeer aan die andere schroefjes te komen dan heb je er nooit geen omkijken meer naar.


KorHaan

Citaat van: Wilfred op januari 30, 2014, 20:50:04 PM

Leuk dat je hem al hebt kunnen uittesten vandaag. Wat betreft de fixatie van je statiefkop op je statief;
Dat systeem met die golvende schijf waar die borgschroefjes ieder op een andere positie invallen is een heel mooi en safe systeem van fixeren mits compleet.
Als je alle schroefjes hebt kun je de kop stevig handvast op de schroefdraad zetten en dan fixeren met die 3 schroefjes. 
Maar als je slechts 1 schroefje ter beschikking hebt dan heb je er alleen wat aan als dat ene schroefje precies in zo'n diepe ril van die golvende schijf valt maar dan moet je geluk hebben dat dat punt precies samenvalt met het volledige aandraaing van de kop op de schroefdraad wat bijna onwaarschijnlijk is.
Kortom, probeer aan die andere schroefjes te komen dan heb je er nooit geen omkijken meer naar.


Niks aan toe te voegen,  :duim: prima uitleg.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Coen van Tuijl op januari 30, 2014, 19:12:46 PM
ik ook wel begrepen dat dat palletje er niet speciaal voor de Prostaff op zat. maar wat je/jullie zegt, het komt in mijn geval goed uit. en ik heb ook niet echt de indruk dat de telescoop snel van dat plaatje af zal draaien ;)

ik denk eerder dat mn statiefkop van de statief af zal draaien, al heb je daar ook en een flink paar wentelingen voor nodig. vanochtend heb ik de telescoop toch maar stiekem uitgeprobeerd. heb hier in het dorp op de dijk gestaan, mooi naar de uiterwaarde van de waal kunnen kijken. in mn enthousiasme wilde ik hem een keer te snel draaien en toen schoot de statiefkop wel los (van het schroefje (zie berichten 26-01)) en kon ik de statiefkop weer even los draaien, maar dit was al weer snel verholpen en sindsdien niet meer gehad. volgende keer voorzichtiger met mn telescoop omgaan. het is sowieso nog even wennen om met een telescoop te werken.

toch ben ik wel erg blij dat ik een oculair heb genomen met een zoomfunctie. dat is echt onwijs handig.

ondanks dat ik op de dijk stond kon ik op het akker wat in de uiterwaarde ligt, toch heel goed de graspiepers zien. ik wist dat ze daar zaten omdat ik ze een paar weken geleden daar gezien heb. toch moest ik het doen met hele kleine vogels in de verrekijker en geluidjes terugluisteren op waarnemingen.nl. nu kon ik de vogels prachtig zien, vol in beeld. de witte uiteindes aan de staart waren ook te zien. verder heb ik goed kunnen kijken naar wulpen, witte kwikstaarten en veel grauwe/brandganzen.


Coen,


Een telescoop brengt mooie dingen aan het licht, dat is zeker waar. Geniet er maar van.


Geeft het vinden van vogels in het beeld nog problemen, door de schuine inkijk? Veel mensen vinden het richten lastig met een oculair dat in een hoek van 45 graden staat t.o.v. de scoopbody. Indien nodig is er een eenvoudig hulpmiddeltje dat richten een stuk eenvoudiger maakt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Coen van Tuijl

Citaat van: Wilfred op januari 30, 2014, 20:50:04 PM

Leuk dat je hem al hebt kunnen uittesten vandaag. Wat betreft de fixatie van je statiefkop op je statief;
Dat systeem met die golvende schijf waar die borgschroefjes ieder op een andere positie invallen is een heel mooi en safe systeem van fixeren mits compleet.
Als je alle schroefjes hebt kun je de kop stevig handvast op de schroefdraad zetten en dan fixeren met die 3 schroefjes. 
Maar als je slechts 1 schroefje ter beschikking hebt dan heb je er alleen wat aan als dat ene schroefje precies in zo'n diepe ril van die golvende schijf valt maar dan moet je geluk hebben dat dat punt precies samenvalt met het volledige aandraaing van de kop op de schroefdraad wat bijna onwaarschijnlijk is.
Kortom, probeer aan die andere schroefjes te komen dan heb je er nooit geen omkijken meer naar.

inderdaad duidelijk, erg bedankt Wilfred. Ik ben nog niet echt op zoek gegaan naar de schroefjes maar misschien eens gewoon naar een fotozaak o.i.d.

met het zoeken heb ik nog niet echt problemen ondervonden, ik kan me wel voorstellen dat het soms lastig is hoor om meteen je telescoop op iets te richten. het is gewoon een kwestie van orienteren aan de kenmerken in het landschap. toen ik de graspiepers zocht, was het met de telescoop eerst 'het wilgenboompje opzoeken' en dan 'links van het wilgen boompje' dat ging gister prima. maar daar zal iedereen zijn eigen manier voor hebben.

Ondanks dat mijn zoektocht of quest naar een telescoop/statief ten einde is hoop ik niet dat de moderatoren het topic dicht gooien (ik weet sowieso niet hoe de moderatoren dat op dit forum doen) omdat ik nog wel van plan ben over een tijdje eens te posten hoe de telescoop is bevallen. er zullen ongetwijfeld meerdere vogelaars zijn die in hetzelfde schuitje belanden als waar in ik zat en zou ook handig zijn als die bijvoorbeeld op dit topic kunnen reageren.

ik laat nog wel een keer horen hoe het met de schroefjes afgelopen is ;)

voor nu is het vogelen 'geblazen'
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Ik denk dat je topic wel gewoon "open" kan blijven, Coen.
Ik heb ergens hier een topic lopen met een review van een Chinese kijker, dat inmiddels 10 pagina's lang is...
Sowieso altijd leuk, als je af en toe eens wat indrukken van je ervaringen met de nieuwe scoop wilt posten.


Als je nog iets meer gemak wilt hebben in het veld, met het "vinden" van vogels, dan zou ik je hier nog op willen wijzen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132667.0


Succes, en veel plezier!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

hendrik.h

Hoe bevalt de scope nu?
gr hendrik.

Coen van Tuijl

Jullie hadden inderdaad nog een review van mij te goed:

de scope heb ik nu al een tijdje en hij is ook al verschillende keren mee het veld in geweest. ik moet eerlijk zeggen dat ik geen spijt heb van mijn aankoop. (zeker niet met de 20-60 oculair!) het beeld is scherp en je kan vogels op grotere afstand prima determineren en je kunt er ook erg mooi naar kijken. eerlijkheid gebied te zeggen dat naarmate je verder inzoomt wel een meer onscherp beeld krijgt en het ook ietsjes donkerder is. ik kan dit niet vergelijken met bijvoorbeeld swarovki omdat ik zo'n scope niet heb, maar voor de determinatie van ''dat ene bruine vogeltje daar ergens op het prikkeldraad'' is het prima. een tijdje terug heb ik met behulp van de scope uit een grote groep eenden van grote afstand een vrouwtjes pijlstaart weten te halen. ook van grote afstand naar groenpootruiters kunnen kijken of laatst een paapje vol in beeld. ik vind de scope echt van meerwaarde. de statief vind ik niet licht maar daar had ik rekening mee gehouden. dit is ook nog maar mijn eerste scope en kon dus ook geen echte inschatting maken van hoe het zou zijn om met een telescope door het veld te lopen. maar ik leer er wel goed mee om te gaan en heb al een manier ''ontwikkeld'' om zo goed mogelijk met een scope door het veld te lopen.

ik kan er lang om heen draaien maar voor het geld dat ik eraan heb uitgegeven heb ik naar mijn idee een zeer goede aankoop gedaan. mochten er meerder mensen zijn met ongeveer dezelfde eisen als die ik had/heb en ongeveer hetzelfde budget hebben zou ik zeggen dat dit zeker het overwegen waard is.

mochten er vragen zijn hoor ik dat graag
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Coen, dank voor de update.
Vraagje: hoe groot is het gezichtsveld? Is dat bij inzoomen nog redelijk?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred


Hallo Coen.
Het was alweer bijna een half jaar geleden en vanwege de titel "Vortex Nomad" was ik even kwijt dat het om de Nikon Prostaf 5 die je had aangeschaft.
Leuk dat je daar nog een review van geeft want zoveel gebruikerservaringen zijn er (nog) niet van deze Nikon.
Dat je met het maximaal inzomen minder bruikbaar beeld krijgt is niet zo vreemd. Dat is bij de dure type's niet anders.
Die maximale vergrotingen voegen daarom weinig toe. Ofwel je wordt er meestal niet veel wijzer van.
Heel veel plezier met je Prostaf.     

Coen van Tuijl

Citaat van: KorHaan op mei 16, 2014, 02:23:21 AM
Coen, dank voor de update.
Vraagje: hoe groot is het gezichtsveld? Is dat bij inzoomen nog redelijk?

het beeld wordt iets donkerder en om het 100% scherp te krijgen bij 60x is lastig (maar voor 95% krijg je het wel scherp) des ondanks vind ik wel dat je de vogels ermee goed kan determineren. zoomen tot 60x doe ik minder maar omdat je natuurlijk tussen de 20 en 60 nog gewoon kunt draaien kun je ook gewoon een andere zoom nemen (zal niet anders zijn bij andere zoomoculairs) bij 40x voldoet de zoom nog gewoon prima. ik heb de telescoop gewoon puur om vogels die op grote afstand zitten te kunnen determineren. ik hoef een vogel niet te kunnen zien met dezelfde kwaliteit als een National Geographic foto. maar als de vogels niet al te ver weg zitten (zo had ik laatst een rietzanger) en je zet de telescoop erop met 20x heb je echt voortreffelijk beeld. hoe groot het gezichtsveld precies ik durf ik niet te zeggen maar naar mijn is het bij 60x nog steeds overzichtelijk. ik zat een tijdje terug een oever af te zoeken met de telescoop en had niet eens door dat hij nog op 60x stond.

Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl