Kokerjuffer

Gestart door JW_2all, april 29, 2014, 16:10:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

JW_2all


Waargenomen op 12 april in Enkhuizen - Streekbos.

Tot nu toe dacht ik dat je met de koker niets kon, tot ik ergens las dat je aan de vorm en het gebruikte matieriaal iets kunt afleiden ....
Groet,
Jan

Ton van Haaren

Limnephilus sp. lijkt mij het hoogst haalbare. Het kunnen hier een aantal soorten van zijn: L. flavicornis, L. marmoratus, L. politus of L. stigma. De laatst 2 zijn uitgesloten op basis van hun verspreiding en zeldzaamheid.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

JW_2all

#2
Mmmm. Ik heb er ook nog een paar uit Slovenie. Die kokertjes bestaan uit aan elkaar gekitte slakkenhuisjes.
Dat is duidelijk een andere groep .....

Onlangs raadde iemand mij de aanschaf aan van het boek:
Pauw, N. de & R. Vannevel (eds) (1991).  Macro-invertebraten en waterkwaliteit. Determineersleutels
voor zoetwatermacro-invertebraten en methoden ter bepaling van de waterkwaliteit.
Stichting Leefmilieu, Antwerpen. 316p (1993 3e druk) D/1990/0360/19 JNN Uitgeverij.
Daarna las ik http://www.wew.nu/publicaties/wew_themanummer21.pdf

En ik begrijp nu dat wat geldt voor gallen en paddenstoelen ook geldt voor insecten. Je bent er niet als je een boek koopt. Kennelijk heb je er een stelletje nodig omdat het eerste boek betrouwbaar is voor het eerste geslacht, en het volgende boek voor het tweede geslacht, en dan houd je minimaal 1500 geslachten over waarvan je nou eenmaal geen determinatiewerk hebt.
Groet,
Jan

David Tempelman

prima boek, als je het tegenkomt zeker aanschaffen.
verder heeft Ton gelijk, die Limnephilus-larven zijn erg lastig te herkennen, zelfs onder de microscoop.
het is wel zo, dat vooral Limnephilus flavicornis graag slakkenhuisjes gebruikt voor z'n kokertje. de slakken leven vaak gewoon nog (!). maar ook andere soorten kunnen slakjes benutten. het is dus hachelijk larven van foto te determineren in dit genus, vandaar dat ik gewoonlijk Limnephilus spec. adviseer.
met vriendelijke groet,
David

JW_2all

#4
Bedankt voor het advies. Besteld bij iemand die er meerdere heeft.

Ik begrijp dat voor kokerjuffers deze site het handigst werkt, mits de PC naast de Binoc staat:
http://www.eutaxa.com/TKEY%2001a%20D.htm
Groet,
Jan

David Tempelman

ja eutaxa is natuurlijk helemaal te gek mooi.
als je het geld hebt zeker aanschaffen!
anders het KNNV boek van Bert Higler. voldoet ook prima en is veel goedkoper
met vriendelijke groet,
David

JW_2all

Eutaxa kun je online gebruiken (de sleutel), dat is gratis, zo lijkt het. :angel:
Groet,
Jan

JW_2all

Citaat van: JW_2all op mei 01, 2014, 23:03:56 PM
Bedankt voor het advies.
20 euro armer, en een leerzaam boek rijker.
Ik heb er vandaag meteen in zitten lezen.
Groet,
Jan