Azuurmezen in Brabant en Groningen

Gestart door birdy, april 29, 2014, 11:33:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Herman, iets beter lezen. Een ring wordt er echt niet af gepikt... Het jong kan met ring en al uit het nest gegooid worden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gerdwichers8

Wat ik van Arnoud lees is dat ie enkel uitgaand van de lezing van de waarnemer: "beslist geen ring" een hypothetische versie van de werkelijkheid ventileert. (n=1)
Ook dat is een uitkomst, maar een conclusie is een ander ding.
In dit soort gevallen waarbij het moeilijk is een ring van een poot te onderscheiden  zou je je kansen kunnen vergroten door bij herhaling naar een ring te zoeken op een vogel  en zo uit vinden of er genoegzaam onderscheid daartoe is of niet.
Al zou je zodoende 10 keer geen ring vinden, dan zou je tenminste gewoner zijn geworden met de trap van onderscheid die gehaald kan worden. De mate  aan onderscheid (=~ zekerheid) is dan bij iedere poging beproefd.


10 pogingen zonder genoegzaam onderscheid laat de conclusie open maar geeft wel elke keer de overdenking om tot onderscheid te geraken. Doen dus; ook als het niet kan.
Maar ehm neem wel je eigen verantwoording want eerlijk duurt het langst.

DKoppenol

Some things haven't changed, my friend. You still speak in riddles...
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

BramtK

Gerd bedoelt, om 't maar even te vertalen, dat je wel kan kijken, maar niet altijd kan zien. Kan je m.a.w een ring zien aan een vogelpootje ("op een vogel") op 20 meter afstand en zo nee, welke conclusie kan je dan trekken als je geen ring ziet: 'Ik zie geen ring' of '100% zeker ongeringd'. De strekking van 'Eerlijk duurt het langst' laat zich in dit verband raden. Toch!?
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

t'Is zo eenvoudig als wat D; en inderdaad Bram verstaat.


De moeilijkheid echter is dat eerlijkheid ook zo zijn gradaties kent. Ook mensen die oprecht bezig zijn kunnen om miezerigheden (tijdelijk?) de fout in gaan.
Waar wij hier vaak zo bang voor zijn heet 'inceptie'
Als wij maar zeker zouden weten dat inceptie onvermijdelijk tot deceptie zou leiden, zou de kous zo af zijn.

(er ìs een goed middel)

Herman van der Klis

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 01, 2014, 16:35:52 PM
Herman, iets beter lezen. Een ring wordt er echt niet af gepikt... Het jong kan met ring en al uit het nest gegooid worden...


Jeroen , graag niet iets beter, maar beter beter lezen , dit was niet de strekking van mijn verhaal.


mvg


Herman
Herman van der Klis

Arnold Meijer

Ik zeg altijd maar zo: het gaat er niet om of je wel of geen ring ziet, het gaat erom of je ziet dat de vogel ongeringd is.


Net als bij stormvogeltjes dus: het gaat er niet om of je wel of geen lichte stuit ziet, het gaat erom of je kan zien dat het donkerstuitig is.
Zie http://www.bluerobin.nl
- drukwerk
- vogelshirts
- autostickers

August

Citaat van: Herman van der Klis op mei 01, 2014, 14:39:54 PM
Hij zit dan opgescheept met een ongeringd exemplaar waar hij helemaal niets mee kan uitrichten. Hij kan de vogel niet meer verkopen , niet meer mee naar een tentoonstelling etc.  Hij is op dat moment strafbaar.
Er rest hem niets anders dan de vogel vrij te laten om verdere problemen te voorkomen bij een controle/steekproef van de AID , want hij staat immers ingeschreven alszijnde kweker van Europese vogels teneinde langs die weg ook  ringen te verkrijgen.
Dus is het heel wel mogelijk om af en toe een ongeringde vogel tegen te komen in de vrije natuur waarvan het sterke vermoeden bestaat dat het een exemplaar is die geboren is in een kooi/voliere.


mvg


Herman van der Klis
Sorry Herman waar baseer je dat op dat kwekers vogels loslaten? Ken dit wereldje toch redelijk goed maar heb daar nog nooit van gehoord dat ze bewust vogels loslaten. geloof me al zijn ze het vergeten dat ringetje ! maar het komt er toch wel om heen
August van Rijn

DKoppenol

Iemand die zelf vogels houdt, vertelt mij dat ze desnoods de beesten de nek omdraaien, niet vrijlaten.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Herman van der Klis

Citaat van: August op mei 01, 2014, 21:09:52 PM
Citaat van: Herman van der Klis op mei 01, 2014, 14:39:54 PM
Hij zit dan opgescheept met een ongeringd exemplaar waar hij helemaal niets mee kan uitrichten. Hij kan de vogel niet meer verkopen , niet meer mee naar een tentoonstelling etc.  Hij is op dat moment strafbaar.
Er rest hem niets anders dan de vogel vrij te laten om verdere problemen te voorkomen bij een controle/steekproef van de AID , want hij staat immers ingeschreven alszijnde kweker van Europese vogels teneinde langs die weg ook  ringen te verkrijgen.
Dus is het heel wel mogelijk om af en toe een ongeringde vogel tegen te komen in de vrije natuur waarvan het sterke vermoeden bestaat dat het een exemplaar is die geboren is in een kooi/voliere.


mvg


Herman van der Klis
Sorry Herman waar baseer je dat op dat kwekers vogels loslaten? Ken dit wereldje toch redelijk goed maar heb daar nog nooit van gehoord dat ze bewust vogels loslaten. geloof me al zijn ze het vergeten dat ringetje ! maar het komt er toch wel om heen


Hoi August ,


Sorry jongens , maar ik zit hier niet iets uit mijn duim te zuigen. Wanneer je beweert August dat je het wereldje redelijk goed kent , moet ik constateren dat je dat wereldje toch onvoldoende kent .  Zelf heb ik immers vele jaren in dat wereldje vertoeft.
Mijn vader had vroeger samen met mij toen ik nog in mijn ouderlijk huis woonde een aantal grote volieres in onze achtertuin staan waarin we samen vele soorten 'wildzang' -lees Europese vogelsoorten- kweekten, Amerikaanse Sijzen , Australische 'prachtvinken' en nog tal van andere soorten. Zelfs nog in de tijd dat het verboden was om bijvoorbeeld Goudvinken te houden/kweken deden we wel eens wat stieke....
Maar die tijd ligt nu lang achter ons.

[/size]Echter met het ringen ging het wel eens een keer mis. De ringen werden omstreeks de vijfde levensdag - afhankelijk van de soort - om het pootje heen geschoven , dikwijls voorzien van een ventielslangetje om te voorkomen dat de oudervogel het glimmende ringetje uit het nest wilde deponeren. Helaas ging met het ringetje dikwijls ook het jong mee .  [size=78%]
[/size]J[size=78%]e vond dan s'morgens het jong dood of nagenoeg levenloos op de grond (april,mei) ,meestal bevangen door de kou. Soms kon je het jong nog redden door het in je hand te nemen en het warm te blazen.  Vaak echter te laat.
Wat ook nog wel eens gebeurde  ( Jeroen..... lees je mee ) dat het ringetje dat om de jongste/kleinste exemplaren zat iets te gemakkelijk weer van het pootje verwijderd werd wanneer de oudervogel aan het ringetje zat te plukken en te trekken .
Het vervelend van dit scenario was dat de kweker niet altijd zin had om dan elke dag weer het nest te controleren ,domweg om verstoring van zeer moeilijk te kweken soorten te voorkomen , dus ontsnapte dit wel eens aan zijn aandacht . Wanneer je zoiets 1 of 2 dagen later opmerkte , was je te laat en kreeg je de ring er met goed fatsoen niet meer om zijn poot . Natuurlijk werd er wel eens door malafiede lieden een paardenmiddel gebruikt , maar dit was in onze kringen zeer ongebruikelijk .
Tja... en nu zit je dus met een ongeringde en een voor de wet beschermde vogel in gevangenschap. Er rest dus maar 1 ding , die vogel moet onmiddellijk uit je collectie anders krijg je bij controle van de AID de poppen aan het dansen. De boetes zijn stevig , maar in beslagneming van al je vogels is zo ongeveer het ergste wat een kweker kan overkomen. Dikwijls zijn dat stammen ,waaronder vaak kostbare mutanten , die na jarenlange selectie verkregen zijn. Hij gaat daar absoluut geen risico mee lopen.
Het kan dan voorkomen dat zo'n vogel in de loop van het voorjaar losgelaten wordt , het seizoen is gunstig en is er een redelijke kans wanneer de vogel niet al te lang is gedomesticeerd (gemeten in generaties) dat ie het overleeft .
Let wel , dit zijn en blijven , voor zover ik weet, uitzonderingen, en zal het heus niet zo zijn dat het er overal van dit soort beesten rondvliegen. Helaas..... voor de  ' lijstjesvogelaars ' zal dit een onzekere factor zijn waar ze mee moeten leren leven .
Jammer , maar niet meer dan dat , ook voor mijn eigen lijst lig ik daar geen minuut wakker van.
Het is zoals het is .


mvg


Herman van der Klis





Herman van der Klis

carel

Ik kan mij helemaal vinden in het verhaal van Herman.
ook ik heb 35 jaar rondgezworven in het kwekers wereldje.
En ja ook nu nog worden vogels losgelaten omdat zij niet geringd zijn.
ik ring nog regelmatig voor een kweker zijn jonge vogels. allemaal europeesche vogels.
en het het gebeurd inderdaad wel een paar keer per jaar dat een vogeltje niet geringd uit het nestje komt, door te laat ringen of doordat het ringetje er af gaat omdat je net 1 dagje te vroeg geringd had.
en ja deze vogels worden regelmatig door kwekers losgelaten.
een kweker kan zich niet veroorloven dat er een ongeringde vogel in zijn volière zit.
zelfs een ring die 0,2mm groter is mag al niet en is even strafbaar als ongeringd.


Maar wanneer wij dit argument gebruiken kun je eigenlijk geen een vogel meer als wild beschouwen, omdat eigenlijk alles wel in een volière word gehouden.en dus losgelaten kan zijn.



Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

CiteerIemand die zelf vogels houdt, vertelt mij dat ze desnoods de beesten de nek omdraaien, niet vrijlaten.


inderdaad zij die er ook, maar het merendeel zal denk ik wel kiezen voor vrijlating.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

August

Citaat van: Herman van der Klis op mei 01, 2014, 22:42:28 PM
Citaat van: August op mei 01, 2014, 21:09:52 PM
Citaat van: Herman van der Klis op mei 01, 2014, 14:39:54 PM
Hij zit dan opgescheept met een ongeringd exemplaar waar hij helemaal niets mee kan uitrichten. Hij kan de vogel niet meer verkopen , niet meer mee naar een tentoonstelling etc.  Hij is op dat moment strafbaar.
Er rest hem niets anders dan de vogel vrij te laten om verdere problemen te voorkomen bij een controle/steekproef van de AID , want hij staat immers ingeschreven alszijnde kweker van Europese vogels teneinde langs die weg ook  ringen te verkrijgen.
Dus is het heel wel mogelijk om af en toe een ongeringde vogel tegen te komen in de vrije natuur waarvan het sterke vermoeden bestaat dat het een exemplaar is die geboren is in een kooi/voliere.


mvg


Herman van der Klis
Sorry Herman waar baseer je dat op dat kwekers vogels loslaten? Ken dit wereldje toch redelijk goed maar heb daar nog nooit van gehoord dat ze bewust vogels loslaten. geloof me al zijn ze het vergeten dat ringetje ! maar het komt er toch wel om heen


Hoi August ,


Sorry jongens , maar ik zit hier niet iets uit mijn duim te zuigen. Wanneer je beweert August dat je het wereldje redelijk goed kent , moet ik constateren dat je dat wereldje toch onvoldoende kent .  Zelf heb ik immers vele jaren in dat wereldje vertoeft.
Mijn vader had vroeger samen met mij toen ik nog in mijn ouderlijk huis woonde een aantal grote volieres in onze achtertuin staan waarin we samen vele soorten 'wildzang' -lees Europese vogelsoorten- kweekten, Amerikaanse Sijzen , Australische 'prachtvinken' en nog tal van andere soorten. Zelfs nog in de tijd dat het verboden was om bijvoorbeeld Goudvinken te houden/kweken deden we wel eens wat stieke....
Maar die tijd ligt nu lang achter ons.

Echter met het ringen ging het wel eens een keer mis. De ringen werden omstreeks de vijfde levensdag - afhankelijk van de soort - om het pootje heen geschoven , dikwijls voorzien van een ventielslangetje om te voorkomen dat de oudervogel het glimmende ringetje uit het nest wilde deponeren. Helaas ging met het ringetje dikwijls ook het jong mee . 
J[size=78%]e vond dan s'morgens het jong dood of nagenoeg levenloos op de grond (april,mei) ,meestal bevangen door de kou. Soms kon je het jong nog redden door het in je hand te nemen en het warm te blazen.  Vaak echter te laat.
Wat ook nog wel eens gebeurde  ( Jeroen..... lees je mee ) dat het ringetje dat om de jongste/kleinste exemplaren zat iets te gemakkelijk weer van het pootje verwijderd werd wanneer de oudervogel aan het ringetje zat te plukken en te trekken .
Het vervelend van dit scenario was dat de kweker niet altijd zin had om dan elke dag weer het nest te controleren ,domweg om verstoring van zeer moeilijk te kweken soorten te voorkomen , dus ontsnapte dit wel eens aan zijn aandacht . Wanneer je zoiets 1 of 2 dagen later opmerkte , was je te laat en kreeg je de ring er met goed fatsoen niet meer om zijn poot . Natuurlijk werd er wel eens door malafiede lieden een paardenmiddel gebruikt , maar dit was in onze kringen zeer ongebruikelijk .
Tja... en nu zit je dus met een ongeringde en een voor de wet beschermde vogel in gevangenschap. Er rest dus maar 1 ding , die vogel moet onmiddellijk uit je collectie anders krijg je bij controle van de AID de poppen aan het dansen. De boetes zijn stevig , maar in beslagneming van al je vogels is zo ongeveer het ergste wat een kweker kan overkomen. Dikwijls zijn dat stammen ,waaronder vaak kostbare mutanten , die na jarenlange selectie verkregen zijn. Hij gaat daar absoluut geen risico mee lopen.
Het kan dan voorkomen dat zo'n vogel in de loop van het voorjaar losgelaten wordt , het seizoen is gunstig en is er een redelijke kans wanneer de vogel niet al te lang is gedomesticeerd (gemeten in generaties) dat ie het overleeft .
Let wel , dit zijn en blijven , voor zover ik weet, uitzonderingen, en zal het heus niet zo zijn dat het er overal van dit soort beesten rondvliegen. Helaas..... voor de  ' lijstjesvogelaars ' zal dit een onzekere factor zijn waar ze mee moeten leren leven .
Jammer , maar niet meer dan dat , ook voor mijn eigen lijst lig ik daar geen minuut wakker van.
Het is zoals het is .


mvg


Herman van der Klis
[/size]
[size=78%]Oke Herman als dat jouw ervaring is prima, mijn ervaring is toch echt anders.  ps je eerste alinea komt overeen met mijn situatie alleen kan je bij mij ipv Vader een Opa neerzetten. dus het wereldje ken ik voldoende.[/size]
August van Rijn

lupokatja

Citaat van: migratorius op april 29, 2014, 14:14:57 PM
Citaat van: Jaap Denee op april 29, 2014, 12:45:12 PMMet alle respect voor de ontdekker van de eerste Azuurmees, maar hoe vaak worden ringen in eerste instantie over het hoofd gezien?
Ik had gehoopt dat de Azuurmees van de Maashorst nog ergens verder naar het noorden zou opduiken. Dat zou nu gebeurd kunnen zijn.
Aangezien de vogel van de Maashorst zijn poten op alle foto's die ik gezien heb verstopt houdt, lijkt me een "goede afloop" (= aanvaarding) onwaarschijnlijk...

JanHein

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding. Ik zie zelf geen reden om serieus te denken dat het hetzelfde individu betreft, al laat ik me graag overhalen door iemand met een goed verhaal. Eventueel zou je een nieuwe regel kunnen introduceren dat vogels met een (te) lage `vagrancy potential´ bewezen ongeringd dienen te zijn, maar daar zal dan nog wel even goed over nagedacht worden als je geen eindeloze discussies wilt over hoe laag 'te laag' is.

Lutzen

Martijn Bot

Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 09:52:04 AM
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding.
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken, in een tijd zonder noemenswaardige verplaatsing van de soort dan wel van mezen in het algemeen, binnen tien dagen gevolgd door een waarneming van een vogel met een lastig zichtbaar donker kwekersringetje? Wil je dan nog wel toegeven dat de Groninger vogel het verhaal er op z'n zachtst gezegd niet sterker op maakt?

arnoud.vandenberg

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 09:52:04 AM
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding.
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken, in een tijd zonder noemenswaardige verplaatsing van de soort dan wel van mezen in het algemeen, binnen tien dagen gevolgd door een waarneming van een vogel met een lastig zichtbaar donker kwekersringetje? Wil je dan nog wel toegeven dat de Groninger vogel het verhaal er op z'n zachtst gezegd niet sterker op maakt?


De soort is wat mij betreft een reeds lang verwachte nieuwkomer. Als je een dagje naar het oosten rijdt, zit je zomaar in zijn broedgebied en in naburige landen als Finland en Polen is de soort de afgelopen decennia enkele 10-tallen keren in september-mei gezien. Hij is zelfs in Zweden, Denemarken en Duitsland opgedoken.

snwja3

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken .......


Het schijnt dattie in het Dutch Birding voorspelspel een veel voorspelde soort is, dus om nu te stellen dat het een soort is waarvan niemand ooit verwachtte .....  O0
Wietze Janse

Folkert Jan

Citaat van: arnoud.vandenberg op mei 02, 2014, 14:45:18 PM
Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 09:52:04 AM
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding.
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken, in een tijd zonder noemenswaardige verplaatsing van de soort dan wel van mezen in het algemeen, binnen tien dagen gevolgd door een waarneming van een vogel met een lastig zichtbaar donker kwekersringetje? Wil je dan nog wel toegeven dat de Groninger vogel het verhaal er op z'n zachtst gezegd niet sterker op maakt?

De soort is wat mij betreft een reeds lang verwachte nieuwkomer. Als je een dagje naar het oosten rijdt, zit je zomaar in zijn broedgebied en in naburige landen als Finland en Polen is de soort de afgelopen decennia enkele 10-tallen keren in september-mei gezien. Hij is zelfs in Zweden, Denemarken en Duitsland opgedoken.

Heb je info over de gevallen in Denemarken en Duitsland? Ik zie ze niet terug in dit rijtje: http://tarsiger.com/news/index.php?sp=find&lang=eng&species=63620&sel=1&place=&country=&day=0&month=0&year=0&find_button=Search
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

arnoud.vandenberg

Leuk rijtje in Tarsiger: ook met gevallen in Tsjechie. In Ronnests boek staat al een Deens geval voor eind januari 1964 in Klampenborg. In Duitsland is ten minste een geval: de soort staat in de lijst van Duitse soorten van Barthel & Helbig (Limicola c 2006).

lupokatja

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 09:52:04 AM
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding.
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken, in een tijd zonder noemenswaardige verplaatsing van de soort dan wel van mezen in het algemeen, binnen tien dagen gevolgd door een waarneming van een vogel met een lastig zichtbaar donker kwekersringetje? Wil je dan nog wel toegeven dat de Groninger vogel het verhaal er op z'n zachtst gezegd niet sterker op maakt?

Een staat natuurlijk niet los van het ander. Kan me goed voorstellen dat zo´n vogel nu gemeld wordt juist vanwege die eerdere waarneming, en dat je anders nooit van dat tweede geval had gehoord. Of ga je nu zeggen dat er bijna geen Azuurmezen worden gehouden (dan wel ontsnappen) :) Het blijft natuurlijk niets meer dan een onderbuikgevoel.

Lutzen

Martijn Bot

Citaat van: snwja3 op mei 02, 2014, 14:50:01 PM
Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken .......

Het schijnt dattie in het Dutch Birding voorspelspel een veel voorspelde soort is, dus om nu te stellen dat het een soort is waarvan niemand ooit verwachtte .....  O0
Oké, oké, ik verwachtte 'm in ieder geval niet, en zeker niet nu...(dit jaar/april). Maar de Roodborstlijster zag ik ook niet aankomen, dus luister vooral niet (te vaak) naar mij.

Jaap Denee

Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 17:28:36 PM
Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 09:52:04 AM
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding.
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken, in een tijd zonder noemenswaardige verplaatsing van de soort dan wel van mezen in het algemeen, binnen tien dagen gevolgd door een waarneming van een vogel met een lastig zichtbaar donker kwekersringetje? Wil je dan nog wel toegeven dat de Groninger vogel het verhaal er op z'n zachtst gezegd niet sterker op maakt?

Een staat natuurlijk niet los van het ander. Kan me goed voorstellen dat zo´n vogel nu gemeld wordt juist vanwege die eerdere waarneming, en dat je anders nooit van dat tweede geval had gehoord. Of ga je nu zeggen dat er bijna geen Azuurmezen worden gehouden (dan wel ontsnappen) :) Het blijft natuurlijk niets meer dan een onderbuikgevoel.

Lutzen


Je hebt het over dat 'andere geval', maar feitelijk is dat ook maar een lukrake claim/iets vanuit de onderbuik. Misschien is het wel gewoon 'hetzelfde geval'? De poten zijn immers niet gefotografeerd en ongetwijfeld is het heel onaardig van me om te zeggen, maar iemand geloven op zijn blauwe ogen, op zijn mooie veldschets of op zijn jarenlange ervaring doen we tegenwoordig toch niet meer? Of wel? Maar wat is dát voor wetenschap dan?


En Martijn twitcht niet meer (min of meer zijn eigen woorden), dus van zijn verwachtingspatronen op dat vlak hoeven we ons inderdaad niet al te veel voor te stellen.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

migratorius

Citaat van: arnoud.vandenberg op mei 02, 2014, 17:03:42 PM
In Duitsland is ten minste een geval: de soort staat in de lijst van Duitse soorten van Barthel & Helbig (Limicola c 2006).
Ja, maar wel in Categorie E! (dat betekent: "ontsnapt" voor de niet-twitchers).
Kijk op Dutch Birding voor de bron...

JanHein

gerdwichers8

Lijkt mij sterk Lutzen; beide waarnemers getuigen niet van enige verwachting op Azuurmees.


Jaap; ik twitch ook nauwelijks.

Jaap Denee

Citaat van: gerdwichers8 op mei 02, 2014, 21:41:15 PM
Jaap; ik twitch ook nauwelijks.


Ja, jammer. Hoe kleurrijker de twitch, hoe mooier.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

lupokatja

Citaat van: Jaap Denee op mei 02, 2014, 20:31:01 PM
Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 17:28:36 PM
Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 10:08:32 AM
Citaat van: lupokatja op mei 02, 2014, 09:52:04 AM
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die geringde Azuurmees in Groningen enige invloed heeft op de aanvaarding.
Echt niet? Een soort waarvan niemand ooit verwachte dat 'ie in Nederland zou (kunnen) opduiken, in een tijd zonder noemenswaardige verplaatsing van de soort dan wel van mezen in het algemeen, binnen tien dagen gevolgd door een waarneming van een vogel met een lastig zichtbaar donker kwekersringetje? Wil je dan nog wel toegeven dat de Groninger vogel het verhaal er op z'n zachtst gezegd niet sterker op maakt?

Een staat natuurlijk niet los van het ander. Kan me goed voorstellen dat zo´n vogel nu gemeld wordt juist vanwege die eerdere waarneming, en dat je anders nooit van dat tweede geval had gehoord. Of ga je nu zeggen dat er bijna geen Azuurmezen worden gehouden (dan wel ontsnappen) :) Het blijft natuurlijk niets meer dan een onderbuikgevoel.

Lutzen


Je hebt het over dat 'andere geval', maar feitelijk is dat ook maar een lukrake claim/iets vanuit de onderbuik. Misschien is het wel gewoon 'hetzelfde geval'? De poten zijn immers niet gefotografeerd en ongetwijfeld is het heel onaardig van me om te zeggen, maar iemand geloven op zijn blauwe ogen, op zijn mooie veldschets of op zijn jarenlange ervaring doen we tegenwoordig toch niet meer? Of wel? Maar wat is dát voor wetenschap dan?


En Martijn twitcht niet meer (min of meer zijn eigen woorden), dus van zijn verwachtingspatronen op dat vlak hoeven we ons inderdaad niet al te veel voor te stellen.  ;)

Ik hoop dat jullie het wel met me eens zijn dat wanneer er ergens in NL een ontsnapte Azuurmees rondhing, dit wel het moment was waarop die in de publiciteit zou zijn gekomen. Die redenering volgend moeten jullie er wel van uitgaan dat die kans een stuk kleiner is dan dat een ontsnapte kooivogel binnen een week 150km naar het noorden vliegt en daar gezien wordt. Ik weet niet wat de meer realistische inschatting is, maar ik denk wel dat het CDNA zich niet zou moeten laten leiden door allerlei mogelijke scenario´s die niet of nauwelijks zijn te kwantificeren of op z´n minst te rangschikken.

Lutzen

gerdwichers8

Citaat van: lupokatja op mei 03, 2014, 09:38:15 AMIk hoop dat jullie het wel met me eens zijn dat wanneer er ergens in NL een ontsnapte Azuurmees rondhing, dit wel het moment was waarop die in de publiciteit zou zijn gekomen. Die redenering volgend moeten jullie er wel van uitgaan dat die kans een stuk kleiner is dan dat een ontsnapte kooivogel binnen een week 150km naar het noorden vliegt en daar gezien wordt.Lutzen
Jacob Bosma: "Raar, vooral op deze plek, maar ik moet eerst nog een forse Buizerd met witte stuit afmaken. Dus ik wil mijn scoop pakken, als de mees nog een keer roept, dit keer te afwijkend om er niet naar te kijken."
[/size]Gerard van Aalst: "[/size]Mijn eerste conclusie is dat dit wel een van de Pimpelmezen zal zijn die regelmatig in deze bomenrij zit. Doordat hij daar ging zitten roepen en ik de roep wat vreemd vond klinken (leek op een Pimpelmees, 3-lettergrepig, maar scherper en afwijkend genoeg om er aandacht aan te besteden) ben ik er naartoe gelopen."
[/size]

[/size]Dus nee, dat ben ik niet met je eens. Beide waarnemers gingen niet uit van Azuurmees, maar de Azuurmees zelf heeft hen daartoe gealarmeerd. Niks voorkennis door publiciteit.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op mei 03, 2014, 13:43:40 PM
Citaat van: lupokatja op mei 03, 2014, 09:38:15 AM

Ik hoop dat jullie het wel met me eens zijn dat wanneer er ergens in NL een ontsnapte Azuurmees rondhing, dit wel het moment was waarop die in de publiciteit zou zijn gekomen. Die redenering volgend moeten jullie er wel van uitgaan dat die kans een stuk kleiner is dan dat een ontsnapte kooivogel binnen een week 150km naar het noorden vliegt en daar gezien wordt.Lutzen

Jacob Bosma: "Raar, vooral op deze plek, maar ik moet eerst nog een forse Buizerd met witte stuit afmaken. Dus ik wil mijn scoop pakken, als de mees nog een keer roept, dit keer te afwijkend om er niet naar te kijken."

Gerard van Aalst: "mijn eerste conclusie is dat dit wel een van de Pimpelmezen zal zijn die regelmatig in deze bomenrij zit. Doordat hij daar ging zitten roepen en ik de roep wat vreemd vond klinken (leek op een Pimpelmees, 3-lettergrepig, maar scherper en afwijkend genoeg om er aandacht aan te besteden) ben ik er naartoe gelopen."
[

]Dus nee, dat ben ik niet met je eens. Beide waarnemers gingen niet uit van Azuurmees, maar de Azuurmees zelf heeft hen daartoe gealarmeerd. Niks voorkennis door publiciteit.

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, Gerd. De tweede waarnemer zal vast wel gehoord hebben van de recente melding en zal daardoor waarschijnlijk eerder gestruikeld zijn over een mogelijk afwijkend roepende Pimpel.
Overigens vraag ík  me wel vaker af of wat ik hoor wel een Pimpels is, zonder op het idee van een Azuur te komen. Bij controle blijkt dat ook nooit nodig.
Herman van der Meer

JacobBosma(Gr.)

Het maakt voor de discussie niet heel veel uit, maar toch even voor de goede orde: dat de kleur van de ring blauw was, is een conclusie die anderen getrokken hebben op grond van mijn eerste, via Whats-app- en later DBA-verstuurde foto. In het veld heb ik helemaal geen ring gezien.


En ik heb niet speciaal aan Azuurmees gedacht. Ik werd gewoon getriggerd door de vreemde mezen-roep op een vreemde plek. Toen ik 'm eenmaal in beeld had, was het verband natuurlijk snel gelegd....


Groeten, Jacob Bosma