Azuurmezen in Brabant en Groningen

Gestart door birdy, april 29, 2014, 11:33:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

birdy

Ik wil niet lullig doen maar hij lijkt geringd..  :'( :'(

Joost
Joost

Sander Bot

heb net waarnemer gesproken: zeker geringd.
Helaas pindakaas.

UtrechtsVogelNet

Wat voor ring is het? Straks is het een vangst geweest ...

Phil

Tom1980

Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 29, 2014, 11:38:40 AM
Wat voor ring is het? Straks is het een vangst geweest ...

Phil

Zou zoiets niet gemeld worden??
Al dan niet vervaagd.....
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

UtrechtsVogelNet

Uiteraard bedoel ik een vangst in het buitenland Tom ...

Yeronimo

Is inderdaad geringd, via ToH whatsapp groep wordt gezegd dat er een blauwe kleurring om zijn pootje hangt
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

peterlindenburg

Had August met betrekking tot de andere (?) azuurmees toch gelijk misschien?

Citaat van: August op april 20, 2014, 16:42:03 PMIk ga er van uit dat een een escape is, er zijn geen foto,s van ongeringdheid voor de rest is het een mooie ontdekking. Gefeliciteerd

frankcoenjaerts

Wat we eigenlijk al wisten is nu in ieder geval bewezen: er vliegen gekweekte Azuurmezen rond in NL.
Argument sterk genoeg om bewijslast om te keren?

Of gezien de extreme zeldzaamheid / uiterst geringe trek zelfs een argument om ooit de wildheid van een ongeringd exemplaar in twijfel te trekken?

Open vragen.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Edwin Schuller

Het zou in ieder geval wel mooi zijn als er van deze vogel goede foto's gemaakt worden, dan zou op grond daarvan wellicht geconcludeerd kunnen worden of het hier om één of twee individuen gaat. In het eerste geval is de discussie dan in ieder geval geslecht...
Edwin Schuller

Jaap Denee

Citaat van: frankcoenjaerts op april 29, 2014, 12:30:03 PM
Wat we eigenlijk al wisten is nu in ieder geval bewezen: er vliegen gekweekte Azuurmezen rond in NL.
Argument sterk genoeg om bewijslast om te keren?

Of gezien de extreme zeldzaamheid / uiterst geringe trek zelfs een argument om ooit de wildheid van een ongeringd exemplaar in twijfel te trekken?

Open vragen.


Naar mijn smaak bijna retorische vragen.


Als een eenmanszichtwaarneming zonder fotografisch bewijs van een nieuwe voor Nederland bij bijvoorbeeld een Wenkbrauwalbatros niet voldoende voor aanvaarding blijkt, dan is een eenmanszichtwaarneming zónder fotografisch bewijs van ongeringdheid van een Azuurmees dat -met het opduiken van een Azuurmees met een blauwe kwekersring binnen anderhalve week na die waarneming- feitelijk ook niet. Met alle respect voor de ontdekker van de eerste Azuurmees, maar hoe vaak worden ringen in eerste instantie over het hoofd gezien? Vanmorgen ook weer...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

August

Citaat van: Yeronimo op april 29, 2014, 11:44:24 AM
Is inderdaad geringd, via ToH whatsapp groep wordt gezegd dat er een blauwe kleurring om zijn pootje hangt
Is een vogel uit 2011 voliere vogel dus vaak moeilijk te zien
August van Rijn

frankcoenjaerts

Bovendien las ik   hier  dat de ringen door kwekers vaak gemaskeerd worden met een laagje ventielslang (bijna onderaan het stukje - net boven de foto vh nestje) ...
Gaat overigens specifiek over de kweek van Azuurmezen,... in NL.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jeroen Nagtegaal

Die ventielslang wordt gebruikt om te voorkomen dat de jongen met de ring en al ui het nest worden gegooid. Omdat kweekringen aangebracht worden als de vogels nog erg jong zijn is de verhouding vogel:ring zo dat het kan zijn dat de ouders de ring aanzien voor vuil en dus weggooien... Bij het ringen voor onderzoek, worden jongen later geringd en is dat geen probleem meer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankcoenjaerts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 29, 2014, 13:28:58 PM
Die ventielslang wordt gebruikt om te voorkomen dat de jongen met de ring en al ui het nest worden gegooid.

Kan dat dan niet met een zwarte ring, Jeroen?

Er staat immers: "Omdat de ringen dit jaar zwart zijn, heb ik geen ventielslang of andere zaken over de ringen gedaan"
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jeroen Nagtegaal

Zwart valt minder op, en ik kan me voorstellen dat het een gedoe is om zo'n stukje erop, en later er weer af te halen...
Daarnaast heb ik wel eens begrepen dat uit het nest gooien wel meevalt. Het is uiteindelijk de afweging van de kweker zelf.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankcoenjaerts

Met vriendelijke groeten,

Frank

migratorius

Citaat van: Jaap Denee op april 29, 2014, 12:45:12 PMMet alle respect voor de ontdekker van de eerste Azuurmees, maar hoe vaak worden ringen in eerste instantie over het hoofd gezien?
Ik had gehoopt dat de Azuurmees van de Maashorst nog ergens verder naar het noorden zou opduiken. Dat zou nu gebeurd kunnen zijn.
Aangezien de vogel van de Maashorst zijn poten op alle foto's die ik gezien heb verstopt houdt, lijkt me een "goede afloop" (= aanvaarding) onwaarschijnlijk...

JanHein


Pim

Dag, zet je hem even op escape dan kan ik hem weer openbaar zetten. Bedankt!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

WijnandvB

Toch een mooie ervaring! En knap dat je de vogel op basis van het roepje herkende als een "afwijkende" soort.

Mark Zevenbergen

Geinig dat gekweekte Azuurmezen toch een drang schijnen te hebben om zich naar het Noorden te verplaatsen. Blijkbaar vinden ze het hiet te warm  :angel:

carel

CiteerGeinig dat gekweekte Azuurmezen toch een drang schijnen te hebben om zich naar het Noorden te verplaatsen. Blijkbaar vinden ze het hiet te warm


Waar baseer je dit op?
wij zullen nooit weten of dit dezelfde vogel zal zijn.
wel een hele grote toeval 2 binnen 14 dagen, wij zullen er nooit achter komen , helaas
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

arnoud.vandenberg

Feit is dat de waarnemer van de eerste Azuurmees (in Noord-Brabant) meedeelde dat hij op ringen heeft gelet en dat hij beslist geen ring gezien heeft. Op basis hiervan kan het niet dezelfde vogel zijn geweest.

Jaap Denee

Citaat van: arnoud.vandenberg op mei 01, 2014, 09:02:26 AM
Feit is dat de waarnemer van de eerste Azuurmees (in Noord-Brabant) meedeelde dat hij op ringen heeft gelet en dat hij beslist geen ring gezien heeft. Op basis hiervan kan het niet dezelfde vogel zijn geweest.


Dat feit klopt, Arnoud, maar met de conclusie ben ik het niet eens. Op basis van alleen dat feit lijkt de conclusie gerechtvaardigd, maar het is ook een feit (en ik schreef al eerder: "met alle respect voor deze waarnemer"; maar laten we s.v.p. nuchter blijven) dat waarnemers in het verleden bij andere soorten 'in the heat of the moment' óók op ringen hebben gelet en deze niet zagen, maar er achteraf tóch ringen aanwezig bleken. Dus als het ontbreken van een ring bij de Azuurmees van Brabant niet fotografisch is vastgelegd, is het enige dat voor ongeringdheid pleit het woord van slechts één waarnemer.


Uiteraard kun je ook niet met zekerheid concluderen dat de Groningen vogel wél dezelfde is. Dan had er van de Brabant vogel immers fotografisch bewijs van een blauwe ring moeten zijn. En wie zegt ons dat er niet twee vogels met een blauw ringetje zijn ontsnapt? De feiten die op tafel liggen zijn dus de volgende: 1. de waarnemer heeft er op gelet en zegt geen ringen te hebben gezien, 2. er is geen fotografisch bewijs van het ontbreken van een ring bij deze eenmanswaarneming en 3. er is tien dagen later een geringde Azuurmees gezien in Groningen. Punt. Wat de CDNA hiermee doet is aan de CDNA. Mijn mening is dat als ze consequent op voorgaande beslissingen door breien dat de Brabantvogel het moeilijk gaat krijgen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

#24
Citaat van: Jaap Denee op mei 01, 2014, 10:49:10 AM
Citaat van: arnoud.vandenberg op mei 01, 2014, 09:02:26 AM
Feit is dat de waarnemer van de eerste Azuurmees (in Noord-Brabant) meedeelde dat hij op ringen heeft gelet en dat hij beslist geen ring gezien heeft. Op basis hiervan kan het niet dezelfde vogel zijn geweest.


Dat feit klopt, Arnoud, maar met de conclusie ben ik het niet eens. Op basis van alleen dat feit lijkt de conclusie gerechtvaardigd, maar het is ook een feit (en ik schreef al eerder: "met alle respect voor deze waarnemer"; maar laten we s.v.p. nuchter blijven) dat waarnemers in het verleden bij andere soorten 'in the heat of the moment' óók op ringen hebben gelet en deze niet zagen, maar er achteraf tóch ringen aanwezig bleken. Dus als het ontbreken van een ring bij de Azuurmees van Brabant niet fotografisch is vastgelegd, is het enige dat voor ongeringdheid pleit het woord van slechts één waarnemer.


Uiteraard kun je ook niet met zekerheid concluderen dat de Groningen vogel wél dezelfde is. Dan had er van de Brabant vogel immers fotografisch bewijs van een blauwe ring moeten zijn. En wie zegt ons dat er niet twee vogels met een blauw ringetje zijn ontsnapt? De feiten die op tafel liggen zijn dus de volgende: 1. de waarnemer heeft er op gelet en zegt geen ringen te hebben gezien, 2. er is geen fotografisch bewijs van het ontbreken van een ring bij deze eenmanswaarneming en 3. er is tien dagen later een geringde Azuurmees gezien in Groningen. Punt. Wat de CDNA hiermee doet is aan de CDNA. Mijn mening is dat als ze consequent op voorgaande beslissingen door breien dat de Brabantvogel het moeilijk gaat krijgen.

Zoals ik al eerder zei in de discussie rond de Brabantse Azuurmees (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=271138.0, post 14) zou je een kweekring makkelijk kunnen missen: die van kweekjaar 2013 zijn immers zwart (en een Azuurmees heeft zwarte pootjes). Hoewel juist bij een Azuurmees misschien een blauwe nog minder opvalt.... 8)
(Overigens heeft Gerard niet beweerd dat hij "op ringen heeft gelet" zoals Arnoud hierboven zegt maar alleen dat de vogel "100% geen ringen" had. Dat is weliswaar een subtiel maar wel wezenlijk verschil..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Niet als de waarnemer géén ring ziet is de stelling 'ongeringd' houdbaar.
Maar als de waarnemer de poten zelf heeft kunnen onderscheiden en genoegzaam niveau aan detail heeft kunnen scoren op de poot gewrichten etc.




snwja3

Citaat van: frankneijts op mei 01, 2014, 11:26:21 AM
(Overigens heeft Gerard niet beweerd dat hij "op ringen heeft gelet" zoals Arnoud hierboven zegt maar alleen dat de vogel "100% geen ringen" had. Dat is weliswaar een subtiel maar wel wezenlijk verschil..)


Ja, als je zo gaat mierenneuken vind je altijd wel een stok om mee te slaan ......  :-*
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op mei 01, 2014, 13:04:43 PM
Citaat van: frankneijts op mei 01, 2014, 11:26:21 AM
(Overigens heeft Gerard niet beweerd dat hij "op ringen heeft gelet" zoals Arnoud hierboven zegt maar alleen dat de vogel "100% geen ringen" had. Dat is weliswaar een subtiel maar wel wezenlijk verschil..)


Ja, als je zo gaat mierenneuken vind je altijd wel een stok om mee te slaan ......  :-*

Zoals ik al zei "een subtiel verschil" ..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

Nog een opmerking/aanvulling over het ringen van Europese vogels cq beschermde soorten.


Het is de kweker aan alles gelegen zijn vogels goed te ringen , en ontsnapping is meestal niet waarschijnlijk omdat het toch om moeilijk kweekbare en kostbare soorten gaat waar de kweker bijzonder zuinig op is. Echter komt het nogal eens voor ,ondanks bepaalde maatregelen - zoals een tijdelijk ventielslangetje- dat een ring toch door de ouders van het pootje wordt gepikt en het vervolgens te laat wordt opgemerkt door de kweker. Ook komt het voor dat de kweker domweg iets te laat was met het ringen van zijn 5 a 6 dagen oude vogels door gebrek aan tijd. Hij zit dan opgescheept met een ongeringd exemplaar waar hij helemaal niets mee kan uitrichten. Hij kan de vogel niet meer verkopen , niet meer mee naar een tentoonstelling etc.  Hij is op dat moment strafbaar.
Er rest hem niets anders dan de vogel vrij te laten om verdere problemen te voorkomen bij een controle/steekproef van de AID , want hij staat immers ingeschreven alszijnde kweker van Europese vogels teneinde langs die weg ook  ringen te verkrijgen.
Dus is het heel wel mogelijk om af en toe een ongeringde vogel tegen te komen in de vrije natuur waarvan het sterke vermoeden bestaat dat het een exemplaar is die geboren is in een kooi/voliere.


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0