Zijn vogelaars CO2 vriendelijk? Waar blijft het waarneming.nl bos?

Gestart door johan jonker, april 28, 2014, 20:24:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

johan jonker

Vogelsoort nummer 510 is gesignaleerd.

Wat gaan we nu doen beste vogelaars?

Als er gemiddeld 200 van ons in de auto stappen om deze vogel aan de levenslijst toe te voegen en daar gemiddeld 100km voor rijden, dan krijgt die dwaalgast enorme spijt. Zijn verschijning hier kost dan 20.000km autorijden, dus pak hem beet 1200 liter benzine en dat is 2500kg CO2.

Tip voor iedere vogelaar met meer dan 150 soorten op zijn/haar lijst (ja, daar hoor ik ook bij).
Reken eens uit hoeveel kilometer je hebt gereden voor de top van je lijst (zeg maar alles boven de 150 soorten).
Denk eens na over compensatie van die kilometers: (Reken maar per liter benzine op 2 kg CO2).

Je kunt compenseren met zonnepanelen. Per jaar compenseer je ongeveer 1 kg CO2 voor een investering van 5 euro.
Dat schiet niet hard op.

Veel meer rendement halen we als we samen een waarneming.nl bos gaan aanplanten.
Gaan we statiegeld heffen voor iedere lifer en planten we daar een mooi bos van.







rudi

Ik vogel op de fiets.. ook dat levert co2 op.
Ik heb nog geen drup benzine gebruikt. Toch al 130 soorten op mn naam.
Ik vogel (vrijwel) alleen in de gemeente waar ik woon.

Het schijnt milieu vriendelijker tezijn om met 4 man-vrouw in een auto naar een vogel te gaan kijken dan alle 4 apart op de fiets!

Elk voordeel hebt zn nadeel.

Co2 opslaan in Loppersum heeft mn voorkeur.
Co2 is zwaarder dan zuurstof. Volgens mij is opslag veilig.
Maar zeker weet ik het niet.

Vrgr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bart van Hoogstraten

Wat meen je dat slechts 1 voetbalwedstrijd kost met 10.000 tot 40.000 bezoekers? (Binnen de competitie). Of een willekeurig popfestival? Ga daar even lobbyen joh!...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

Wat misschien een oplossing is, om al die zeldzame dieren gewoon te vangen en ergens centraal gelegen en goed met OV te bereiken in een net-echte habitat te stoppen, zodat iedereen ze naar wens kan bekijken en fotograferen?
Douwe van der Ploeg

johan jonker

Leuke reacties.

Ik ken er nog wel zo een.
1 TV programma met 100.000 kijkers kost per uur 10.000kWh en circa 5000 kg CO2.

Bestaat er wel duurzame sport en duurzame pop (unplugged?).

Maar je moet ergens beginnen en liefst met een goed voorbeeld. Hoe kan ik natuurliefhebber zijn en om de haverklap zo'n eind op CO2 rijden voor een vogel extra op mijn lijst, daar klopt iets niet. Die visdief om de hoek is eigenlijk wel mooier dan die zeldzame verwarde en verdwaalde roodborstspreeuw. Waar komt dat lijstjesfanatisme toch vandaan?

RubenWinter

#5
Zonnepanelen bouwen lijkt mij toch de beste optie. Het rendement is wellicht laag maar er zijn zover bekend vooral voordelen en maar weinig nadelen.
Bossen aanplanten moet je (boven 45 NB of ZB) juist niet doen als je opwarming tegen wil gaan! Door het planten van bomen wordt er minder zonlicht gereflecteerd (albedo-effect) dan met een ander type grond (bijvoorbeeld weiland of heide) en hierdoor warmt de aarde juist op.

CO2 opslaan lijkt me ook geen goede oplossing. Het is nog niet duidelijk of en in hoeverre CO2 bijdraagt aan klimaatverandering. Als later blijkt dat CO2 niet of nauwelijks bijdraagt aan klimaatverandering heb je achteraf spijt dat je geld verspild hebt aan CO2 opslaan.

Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat je maar ongestoord je gang moet gaan en zoveel mogelijk broeikasgassen de atmosfeer in moet gaan brengen, maar het kan wellicht nog veel schadelijker zijn als je allerlei ondoordachte maatregelen gaat uitvoeren die achteraf gezien de situatie eerder verergeren dan verbeteren.
Groeten,

Ruben Winter

Guus Peterse

Citaat van: johan jonker op april 29, 2014, 20:31:49 PM
Hoe kan ik natuurliefhebber zijn en om de haverklap zo'n eind op CO2 rijden voor een vogel extra op mijn lijst, daar klopt iets niet. Die visdief om de hoek is eigenlijk wel mooier dan die zeldzame verwarde en verdwaalde roodborstspreeuw. Waar komt dat lijstjesfanatisme toch vandaan?
Jammer Johan, je eerste vraag was best zinvol: hoe kun je je netto CO2-uitstoot als gevolg van het twitchen beperken? Daar kun je best over nadenken. Maar nu ga je ineens over op ouderwets tegen twitchen aan schoppen zoals we dat al zoveel zien. Was dat dan eigenlijk stiekem het idee achter je eerste vraag? De discussie die je leek aan te willen zwengelen, sla je daarmee behoorlijk dood.
Overigens, ik doe verreweg het grootste deel van mijn vogeltochten, al dan niet twitchgewijs, per OV en fiets of lopend. Heb sowieso geen auto en doe mijn best me energiezuinig en natuurvriendelijk te gedragen. Af en toe de luxe van een twitch mag ik me dan wel veroorloven vind ik. Zonder daarmee trouwens te willen zeggen dat iemand anders die wel een auto heeft, dat niet zou mogen. Ieders eigen keus.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JW_2all

Ik heb niets met vogels, behalve gebraden. Maar paddenstoelen kijken kost ook CO2. Meestal ga ik met de trein, dat reduceert misschien nog enigszins wat. Al merk ik dat niet want de centrale die de stroom levert staat ergens anders. Ik heb al een bos "gered"(was eens sportveld dus groen asfalt) en in beheer, maar als iemand daarin wil helpen investeren t.b.v. de CO2 schuldreductie, graag.
Groet,
Jan

johan jonker

#8
Guusp, begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel niet te schoppen, als je goed leest heb zelf ook last van dat fanatisme. Ik sta op ruim 180. Er zijn er zeker 60 niet op fietsafstand gespot. Ik doe veel op de fiets vaak in combinatie met het OV. Maar ik pak ook wel eens de auto.

Misschien is twitcher te beperken tot fietsafstand, niet hele provincies of het hele land, maar alleen in een straal van 20km van een aangegeven locatie. Het zou in ieder geval prettig zijn die keuze mogelijkheid te hebben.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

johan jonker

Ik bedoel dan natuurlijk dat ik bijvoorbeeld een postcode in kan voeren en dan de bijzondere waarnemingen in een 20km cirkel om dat gebied vind.
Of bestaat zoiets al? In twitcher zie ik alleen een provinciekeuze.

RubenWinter

Citaat van: johan jonker op april 30, 2014, 18:01:08 PM
Ik bedoel dan natuurlijk dat ik bijvoorbeeld een postcode in kan voeren en dan de bijzondere waarnemingen in een 20km cirkel om dat gebied vind.
Of bestaat zoiets al? In twitcher zie ik alleen een provinciekeuze.

De excursieplanner is er prima geschikt voor. Niet per postcode maar je kunt wel een plek selecteren en de waarnemingen (eventueel alleen de zeldzame) laten zien die gedaan zijn in een straal van 20km (of kleiner/groter) eromheen.
Groeten,

Ruben Winter

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Of je installeert ObsMapp op je smartphone of tablet (gratis!). Daar zit een handige functie op; "Omgeving". Die optie toont je alle interessante vondsten in de buurt van je telefoon. Je kunt hem instellen op zeldzaamheid (algemeen; vrij algemeen; zeldzaam; zeer zeldzaam), gewenste afstand (bijvoorbeeld 20 km) en de ouderdom van die vondsten (1 dag; 2 dagen; etc.). Als je op zo'n vondst klikt verschijnt er een kaart met een pointer en de exacte gps-coördinaten ervan.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/