Attagenus bifasciatus - Cyprus 1

Gestart door hedy2411, april 27, 2014, 22:15:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet de naam van deze kever..? 50mm
Gevonden 11-4-2014 op Cyprus

Arp

#1
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Je zit in de goede hoek Arp, dat vind ik al knap!
Ik denk dat het een Attagenus rossi is, die heeft dezelfde halsschildversiering:

http://www.entomologiitaliani.net/public/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=32836

Die van jouw link heeft een zwarte halsschild.
Wat vind jij..?

Dank voor je reactie!

Groetjes,
Hedy

Arp

Ik weet de actuele stand van zaken niet qua afgesplitste soorten: "rossi" en de hierboven gelinkte "tigrinus" waren aanvankelijk kleurvarianten (nog niet eens ondersoorten) van bifasciatus, maar ik zie dat ze nu soms als ondersoort soms zelfs als eigen soort gevoerd worden  :-\

Volgens FE zijn van Cyprus drie Attagenus bekend:
Attagenus bifasciatus (Olivier 1790)
Attagenus pellio (Linnaeus 1758)
Attagenus unicolor (Brahm 1791)

en zij voeren inderdaad rossi en tigrinus als geldige eigen soorten. Dat zou dan betekenen dat die nog niet van Cyprus gemeld zijn. A. rossi is wel bekend van het Griekse vasteland (ver weg), maar niet van het dichterbij gelegen Europees Turkije (beide ook volgens FE). Deze pagina geeft "Zuid Europa, Tunesiƫ en Algerije" - ook niet per se naast de deur.

Het halsschild zou bij bifasciatus ook zo gevlekt kunnen zijn - zie deze pagina. Wat ik voor rossi een beetje mis bij jouw beest, dat zijn de lichte vlekken in de donkere vlekken aan de basis van de dekschilden. Volgens deze sleutel zou je een iets betere foto van de kont moeten hebben. Heb je die?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

...als ik die site bekijk is het afbeelding 15!

Ik zet er nog een paar foto's bij.

Bedankt voor je hulp Arp!

Groetjes,
Hedy

Arp

Of simonis (afb.13) - die is ook van vlak in de buurt bekend.

Het beste waarschijnlijk bij Andreas Herrmann navragen wat hij ervan denkt ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)