Hoofdmenu

Onbegrijpelijk

Gestart door Certhia, april 27, 2014, 07:50:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Waarom wordt dit verzameld voor een collectie als er zulke foto's van zijn? Volkomen overbodig lijkt me.

Knetter zeldzaam ding.

http://waarneming.nl/waarneming/view/83737460
http://waarneming.nl/waarneming/view/83785462

Edit: en een embargo kan ook geen kwaad lijkt me want nog 5 verzamelaars en ze zijn daar weg.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

RubenWinter

Ja, daar verbaasde ik mij gister ook al over...
En als je dan toch gaat verzamelen, dan is 1 mannetje + 1 vrouwtje toch genoeg?
Maar foto's lijken mij inderdaad bewijs zat als het beestje er zo duidelijk op staat.
Helaas zijn zweefvliegen niet beschermd...  :(
Groeten,

Ruben Winter

Reinaerde

Ik heb contact opgenomen met de waarnemer, die ik overigens goed ken. Hij zal zelf reageren wanneer hij terug is in NL, over anderhalve week. Ik deel jullie mening dat er wellicht voorzichtiger met dergelijke waarnemingen mag worden omgegaan. Van een werkelijke bedreiging van een populatie zal niet gauw sprake zijn, onder meer omdat de soort in vlaanderen een goede verspreiding kent en regelmatig wordt waargenomen (http://waarnemingen.be/soort/view/8059?from=2000-04-27&to=2014-04-27).
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Certhia

Citaat van: Reinaerde op april 27, 2014, 15:09:39 PM
Ik heb contact opgenomen met de waarnemer, die ik overigens goed ken. Hij zal zelf reageren wanneer hij terug is in NL, over anderhalve week. Ik deel jullie mening dat er wellicht voorzichtiger met dergelijke waarnemingen mag worden omgegaan. Van een werkelijke bedreiging van een populatie zal niet gauw sprake zijn, onder meer omdat de soort in vlaanderen een goede verspreiding kent en regelmatig wordt waargenomen (http://waarnemingen.be/soort/view/8059?from=2000-04-27&to=2014-04-27).

De populatie mag dan niet bedreigd worden maar ik snap de meerwaarde van het verzamelen in deze niet. Soort lijkt me duidelijk namelijk. Zou net zoiets zijn als dat ik een Koninginnnpage op zou prikken (even los van de beschermde status dan).
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

LakeSide

Citaat van: Certhia op april 27, 2014, 15:17:18 PM

De populatie mag dan niet bedreigd worden maar ik snap de meerwaarde van het verzamelen in deze niet. Soort lijkt me duidelijk namelijk. Zou net zoiets zijn als dat ik een Koninginnnpage op zou prikken (even los van de beschermde status dan).

Volledig mee eens  :duim:

Ben daar trouwens vandaag geweest en in 2,5 uur heb ik er 0 gevonden >_<  :'(

javanerkelens

Ik denk dat we op moeten passen om direct een oordeel te vellen, zonder gedegen onderzoek hiernaar.
Ik verzamel zelf ook vliegen en het komt wel eens voor, dat wanneer je vangt, je in eerste instantie denkt met een gewone algemene soort te maken te hebben en dan bij thuiskomst onder de microscoop tot ontdekking komt dat je te maken hebt met een zeldzame soort.
Dus dan heb je niet doelbewust deze zeldzame soort zitten vangen.
Oplettendheid onder collega's en feedback moet je altijd kunnen geven en is ook goed, maar dan wel in samenspraak met de persoon zelf.
Dus laten we het eerst even afwachten op wat de vanger hier zelf voor antwoord op zal geven.
Groet,
Joke (van Erkelens)

caliprobola

De soort is ook in Vlaanderen erg zeldzaam en wordt pas de laatste jaren (toen ik een tiental jaar terug naar zweefvliegen keek was, behalve enkele losse waarnemingen maar één echt gekende populatie) iets vaker waargenomen, ondermeer door meer oplettendheid van waarnemers en gericht zoeken. De recente locatie in Gent bv werd gevonden door gericht te zoeken naar paardenkastanjes met bloedingsziekte om Brachyopa insensilis te vinden.
Wel wil ik hier toch het belang van inzamelen benadrukken. Ook bij zweefvliegen staat de taxonomie niet stil en zijn de laatste 15-20 jaar veel nieuwe soorten beschreven. Dat we toch iets over historische verspreiding van die nieuwe soorten kunnen zeggen kan enkel door ook in te zamelen. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat iedere zweefvliegliefhebber aan die ene boom snel zijn collectie komt aanvullen maar an sich lijkt het me geen slecht idee om op die plaats, eventueel onder afspraak, enkele dieren in te zamelen. Als je een dergelijke boom vindt met een populatie Sphiximorpha's zie je continu dieren op de bloedingsplaats landen en terug hoger de boom in te vliegen. Het aantal exemplaren die je tegelijk op de bloedingsplaats ziet zitten is dus altijd een stuk lager dan het totaal aantal dieren aanwezig. De grootste bedreiging voor dergelijke soorten lijkt me zeker niet het inzamelen maar het boom/bosbeheer waarbij bomen die de lichtste tekenen van ziekte vertonen verwijderd worden en bossen eerder "steriele" kweekvelden van bomen worden en dergelijke ecologisch belangrijke niches geen kans krijgen. Gelukkig is er de laatste jaren al heel wat meer aandacht hiervoor maar het kan natuurlijk altijd beter.

LakeSide

Ik denk dat het onderscheid tussen vangen voor de wetenschap en vangen voor een persoonlijke collectie veel verschil maakt. Maar ik vind wel dat bij zeer zeldzame soorten een grote mate van terughoudendheid moet worden genomen.

caliprobola

De vraag is waar een persoonlijke collectie stopt persoonlijk te zijn en een wetenschappelijke collectie wordt. Dat onderscheid is niet zo eenduidig te maken en hangt vooral af van de persoon in kwestie.

Menno Reemer

De huidige museumcollecties zijn grotendeels opgebouwd uit voormalige prive-collecties van enthousiaste 'amateurs' die hun verzamelingen hebben afgestaan. Natuurhistorische musea hebben zelf niet de capaciteit om actief aan het aanvullen van hun collecties te werken. Aan het beheer ervan hebben ze hun handen meer dan vol. Deze collecties zijn van grote waarde voor inzicht in het historische voorkomen van insecten in Nederland. Zoals al is opgemerkt staat de taxonomie niet stil en worden er zelfs in een relatief goed onderzochte groep als de zweefvliegen nog regelmatig 'cryptische' soorten ontdekt: onder het materiaal van een soort blijken dan meerdere soorten schuil te gaan. Dit gebeurt niet alleen met kleine, lastig te determineren zweefvliegen als gitjes (Cheilosia) en platvloetjes (Platycheirus), maar ook met soorten waarvan we tot voor kort dachten dat we ze op 10 meter afstand al konden herkennen. Denk maar aan de zwarthaar- en withaarmelkzweefvlieg (Leucozona inopinata en L. lucorum) of aan beide soorten citroenzweefvliegen (Xanthogramma; zowel X. citrofasciatum als X. pedissequum bestaan uit meer dan 1 soort; hoe dit precies in Nederland zit wordt nog uitgezocht). Zonder collectiemateriaal zullen we van deze soorten nooit meer kunnen achterhalen hoe het met hun historische verspreiding zit.
En collectiemateriaal heeft nog meer toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan DNA-onderzoek voor uiteenlopende doeleinden, onderzoek naar het voorkomen van kleurvariaties door de jaren heen, of aan onderzoek waarbij het stuifmeel aan de poten van bijen van 100 jaar oud onderzocht wordt. Dit levert waardevolle inzichten op, die soms niet alleen wetenschappelijk interessant zijn maar zelfs voor beschermingsdoeleinden kunnen worden gebruikt.
Ik zou dus oppassen met al te felle veroordelingen van verzamelgedrag. Natuurlijk moet je je bij kleine populaties van zeldzame soorten altijd afvragen of je de populatie niet in gevaar brengt, en hier kun je elkaar best op aanspreken. Maar het zou jammer zijn als er een 'anti-verzamelklimaat' ontstaat. Er zijn grotere bedreigingen van de insectendiversiteit om je druk over te maken.

Certhia

Ik ben ook niet fel tegen alleen in dit geval snapte ik het niet zo goed omdat ik dacht (onterecht blijkbaar) dat dit een soort was die goed bekend en herkenbaar is. Ook wil ik geen anti-verzamelaar klimaat creëren en was ik slechts wat bezorgd omdat de plek nogal openbaar was en er altijd wel een paar uitzonderingen zijn bij wie het wel alleen om het verzamelen gaat. Dus mijn excuses als mijn initiële bericht wat fel over kwam. Het komt uit een goed hart zeg maar en Sphiximorpha is gewoon een prachtige soort die ik graag nog eens in levende lijve zou willen zien.
Marc
Groet Marc van der Aa

LakeSide

Toch vraag ik me af, zoals Marc al zei, hoe mensen zouden reageren als het hier om een parelmoervlinder, sierlijke witsnuitlibel of bosdoorntje zou gaan.

Rob S

Mensen is in deze een lastige. Er zijn veel mensen die iets zielig vinden en dat is bij een vlinder of lammetje eerder het geval dan bij een vlieg of een varken.

De kernvraag gaat het hier om een serieuze verzameling waar ook een wetenschapper die iets wil weten toegang tot krijgt. Of de verzamelaar is zelf dusdanig serieus dat hij de hierboven genoemde "verzamelsoorten" eventueel kan opsplitsen. Dan mag hij of zij zijn gang gaan. Is het een vorm van postzegels verzamelen van zoveel mogelijk zeldzame soorten alleen ter meerdere eer en glorie van de eigen persoon dan kan hij beter een andere hobby zoeken.
Groeten

Rob Schaareman