Hoofdmenu

Cocon onbekend

Gestart door NienkeJoe, april 26, 2014, 21:57:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

NienkeJoe

Hallo,

Deze cocon vond ik op mijn stronk. Ik heb een plak kastanjeboom op mijn oprit liggen, waar deze cocon op zit sinds enkele dagen.
De stronk ligt dus op mijn oprit, tegen mijn huis aan. Het is dus een open plek, zonder enige beschutting van een plant of boom. Hij staat dus de hele dag in de volle zon.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een spin hier haar eieren onbewaakt vastplakt.
De Tegenaria is groot genoeg om zo'n cocon te maken, maar deze neemt haar eieren mee in haar trechter.
Vandaar dat ik het hier plaats.

De cocon is zo'n 5 cm lang. Het is een harde cocon, maar hij kan worden ingedeukt (wat ik dus NIET doe). Het is een vezelige cocon, die gesponnen lijkt.
Zoals ik al zei ligt ze in de volle zon, stevig aan de stronk vast.
Het ligt er nu zo'n dag of drie.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat het is. Ik ben ontzettend nieuwsgierig!
Het leven gaat wel degelijk over rozen. Alleen denken de meeste mensen alleen aan de wonderschone bloem. Men vergeet de lange weg langs de doorns. De bladeren zijn er om op uit te rusten.

NienkeJoe

Oké, de heksen zijn hier aan het snotteren geweest.
Inmiddels ben ik erachter wat deze mysterieuze cocon is: Heksenboter (Fuligo septica).
Nooit eerder gezien en nog nooit van gehoord. Maar het leeft graag op dood hout waar het micro-organismes eet. Vandaar dat het op de plak kastanjeboom zit.
Het is een slijmzwam. Een slijmzwam is een kolonie eencelligen. Het zijn een soort van dieren en dus geen paddenstoel of schimmel. Aparte naam dan, slijmzwam.
Het leven gaat wel degelijk over rozen. Alleen denken de meeste mensen alleen aan de wonderschone bloem. Men vergeet de lange weg langs de doorns. De bladeren zijn er om op uit te rusten.