Plostelinge dood kikkervisjes

Gestart door Jan2002, juni 11, 2007, 21:37:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Eerder dit jaar hadden we, om onze kinderen het proces van kikkerdril tot kikker te laten zien, dril ergens uit een bosmeertje gehaald en dat thuis in een oude plastic zandbak gedaan, compleet met een flinke hoeveelheid water en kroos uit de betreffende poel. Bak staat gewoon buiten op de stoep. Alles ging voorspoedig, en begin vorige week zaten er zeker een stuk of 30-40 mini-kikkertjes in de bak met 'alles erop en eraan'. Echter, in de dagen daarop dreven er elke ochtend wel een aantal dood in de bak, en nu een week later is er opeens geen eentje meer in leven. Een watersalamandertje waarvan we blijkbaar zonder het te weten ook een eitje hadden meegenomen, doet het nog prima. Is er een verklaring voor de plotselinge sterfte van de kikkertjes?
Groet,
Jan

Jeroen Nagtegaal

Konden ze nog op het land komen? ZO nee dan zijn ze waarschijnlijk verdronken, de kikkers schakelen juist nu van kieuwademhaling over naar long ademhaling,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan2002

Letterlijk op het land komen niet, maar we hebben wel een paar stenen in de bak liggen waardoor ze 'op het droge' kunnen komen, en daar zaten ook regelmatig kikkertjes op. Kan het zijn dat er ook iets in hun eetpatroon verandert? We hebben in een dierenwinkel wat diepgevroren aquariumvoer gehaald (soort larfjes)en dat in de bak gedaan (uiteraard ontdooid), of is dat misschien juist verkeerd geweest (al begon de sterfte al voordat we daarmee begonnen).
Groet,
Jan

tekenaar

#3
tijdens de metamorfose kunnen ze niet eten. daarna eten ze alleen levende piepkleine insecten zoals springstaarten. Beter is het ze direct los te laten zodra de voorpoten doorgekomen zijn.

Ik ben het ook eens met jeroen. Zulke kwetsbare kleintjes zet ik meest in een bakje met maar 1 cm water. dan zet ik het bakje aan een kant op een steentje zodat het geheel ietsje schuin staat. er ontstaat dan een heel geleidelijke overgang water-land. Aan een kant van het bakje staat 1,5-2 cm water, aan de andere kant is het droog. op het droge deel leg ik een paar pollen mos o.i.d. zodat de kleine kikkertjes een schuilplaatsje hebben.

Een laatste mogelijkheid is dat overgebleven visvoer is gaan rotten waardoor accuut zuurstofgebrek is ontstaan.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan2002

#4
Die laatste opmerking brengt me wel op een idee, Paul. Zoals ik al zei hebben we behalve het kikkerdril ook een paar bakken water meegenomen uit de poel in het bos, en daar zaten ook allerlei takjes, plantjes en weet ik wat al niet bij. Dat heeft zich langzaam tot een soort groen 'brei' ontwikkeld, misschien inderdaad wel rottend spul wat de zuurstof wegneemt. Frappant vind ik dan wel dat het watersalamandertje nergens last van lijkt te hebben. Niettemin gaan we die een dezer dagen toch maar ergens uitzetten waar hij/zij weer wat meer natuur om zich heen heeft.
Bedankt voor de reacties.
Groet,
Jan