Hoofdmenu

LHB-larve

Gestart door Douwe van der Ploeg, april 24, 2014, 21:28:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/83717323
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2014-04-24 Oude Pekela
Foto's:


Toelichting:
3 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Arp

Lastig - eerste of tweede stadium met nog weinig herkenbare "features" - zou misschien Harmonia kunnen zijn, maar ik vind de borstels wat kort/atypisch. Ik zou thuis (weekend) even moeten vergelijken met de fotoverzameling van jonge stadia.

Alstie nog leeft nog een keertje laten vervellen, dan moet het sowieso duidelijk zijn. Als je nog weet op welke plant je'm gevonden hebt dan daar luizen oogsten of anders een paar verschillende luizensoorten voeren (van verschillende waardplanten), dan is de kans groot dat er wat tussen zit waar ie het op doet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

#2
Enig idee wat voor tijdsperiode dat is? Ik ben niet zo goed in dingen levend houden ;)

PS: Het was een pruim, trouwens :P
Douwe van der Ploeg

Arp

Zou binnen een dag of 2-5 beter herkenbaar moeten zijn. Op Pruim vind ik vanalles, meest generalisten - maar als jij er wat blad of schildluisjes op kunt vinden dan is dat prima voer. Bij gebrek misschien aanvullen met papje van water, honing/zoet en misschien een miniem brokje hondenvoer ofzo - werkt voor de meest soorten als een soort noodvoer/overbrugging. Alstie't niet haalt dan snel in alcohol (voor dattie uitdroogt) - onder binoc herken ik wat meer.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

#4
Ik ga m'n best doen voor je :)

Update: Hij zit nu in een groter potje met wat blaadjes + luizen van de boom, zal morgen verder kijken. Vond er ook nog adulte 14-stipjes op, ook in de tuin vaak 7-stip en aziaatjes gezien.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

#5
Update: Helaas, niet overleefd. Arp: hij zit voor je in alcohol, zal m ooit wel een keertje opsturen als ik ook wat andere dingen voor je heb.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Vandaag op de struik ernaast, naast een aantal van die zwarte mini-dingetjes, ook deze wat oudere gevonden. Zit ik goed met P. quat.? Aan imago's nog altijd 14-stip, 7-stip en aziaat aanwezig.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/84170509
onzeker Veertienstippelig Lieveheersbeestje - Propylea quatuordecimpunctata gezien op 2014-05-05 Oude Pekela
Foto's:


Toelichting:
6 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Gerrian

Heb je de larvenfoto's op Stippen.nl al bekeken? Ik denk eerder aan een aziaatje dat nog een keer moet vervellen.

Arp

De tweede is zeker geen Aziaat. Eerste gedachte zou zijn Hip.var., maar de kleurverdeling kan erg verneukeratief zijn t.o.v. jonge stadia van diverse Coccinella (of soms zelfs Adalia) - je moet hier echt naar de structuur van de borstels kijken en naar de vorm van de sclerietplaten op de thorax. Ben onverwacht vrijwel het hele weekend op pad geweest,  maar ga straks proberen om een schijf weer gangbaar te maken en dan in m'n foto's graven.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Nog twee foto's, waar de kleurverdeling en kop beter op staan, en eentje van de onderkant. Heb m net wat te eten gegeven, dus misschien overleeft deze het wel. Ondertussen nog meer van dit stadium gevonden op de plant..
Trouwens nooit Hip. var. gevonden in de tuin, dus dat zou leuk zijn.



Douwe van der Ploeg

Gerrian

Aan de goede zorgen zal het dus niet liggen.... Het zou mooi zijn als je hem kon uitkweken.


Ik ben nog aan het snuffelen geweest in de boeken en op internet, maar Hip var lijkt mij minder waarschijnlijk vanwege de lichte laterale borstels. Volgens de lhb-tabel zijn die bij Hip var donker.
Als ik hem dan vergelijk met een Pro qua die ik zelf heb uitgeweekt (zie foto), zie ik daar toch wel veel overeenkomsten. Har axy valt inderdaad af, ik moet beter kijken voor ik reageer.


Ik ben benieuwd wat de foto's van Arp voor inzichten opleveren.

Arp

#11
Hallo saampies,

De larfjes van Pro.qua. en Oenopia spp. hebben al vrij snel die lichte vlek over dorsaal 4 en ook de witte/oranje tekening over de lengteas en centraal op de thorax is duidelijk contrastrijk herkenbaar.

Ik heb m'n belangrijkste schijf nog niet weer gangbaar gemaakt, maar uit wat oude backups een paar dingen opgescharreld. Het eerste ukkie laat ik nog even lopen, daar heb ik echt foto's van jonge stadia van een aantal soorten bij nodig (als het al kan).

De onderste larve van Douwe moet Aphidecta obliterata zijn - daar had ik vanwege "struik" niet aan gedacht. Ik neem aan dat er naaldhout in de buurt staat? De borstels zijn in elk geval veel te kort voor Hip.var. en Gerrian heeft gelijk met die witte laterale borstels. Ter vergelijking deze larve Hip.var. van Wim Bakker die onlangs langs kwam. Let op de lange "haren" die boven de borstels uitsteken. In de bijlage kun je misschien de borstelvorm van Aphidecta herkennen - korte stevige haarvoetjes met dunne korte haartjes erop.

In de technische terminologie van o.a. Klausnitzer wordt bij Hippodamia over "parascoli" gesproken en bij Aphidecta over losstaande kleinere en grotere "chalazae". Dit heeft betrekking op hoe de verdikte haarvoetjes georganiseerd zijn. Bij een parascolus staan ze in een soort bergje min of meer tegen/op elkaar terwijl ze bij Aphidecta dus meer verspreid over het oppervlak van de "borstel" naast elkaar staan. Ik vind die verschillen vaak nogal arbitrair (maar bij deze twee soorten is het relatief duidelijk), terwijl hier op het oog juist veel meer het verschil in dikte en lengte van de uit de verdikte voetjes omhoog staande haren in het oog springt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hier nog een Q&D uitsnede met de borstelvorm van Hip.var. (onder binoc, niet gestacked)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Leuk, die hadden we nog niet in de tuin! De struik staat inderdaad naast/half onder een spar. Hoe kieskeurig zijn deze met hun maaltijdkeuze? Morgen maar eens flink aan de sparren schudden voor voer voor het beestje, of zal ie de luisjes van de bes ook wel lekker blijven vinden?
Douwe van der Ploeg

Arp

Ha Douwe,

De foto's hierboven zijn van een handjevol larfjes die ik meegenomen had en uiteindelijk zelfs meegegaan zijn op reis naar Frankrijk (een jaar geleden ofzo). Daar had ik geen naaldbomen bij de hand en ze zijn prima groot geworden op bladluisjes van andere planten. Maar die waren al in het laatste stadium toen ik ze vond. Voor jongere larfjes is het juiste voedsel kritischer. Mams zet de eitjes niet voor niets af op naaldbomen (vaak spar) en ze zijn gek op Adelgidae - die witte pluizige luisjes die op naaldbomen op de naalden of tussen de wortels van de naalden zitten:

http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Bugs/SpBugs/Gilletteella.cooleyi.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Adelgidae

Maar ze lusten ook Lachnidae (van die enorme bladluizen met hele korte siphonen) - maar beter de kindjes daarvan voorzetten - en Klausnitzer noemt ook Elatobium abietinum.

Als je dergelijk spul op je spar vindt, dan zou ik ze dat dus voeren. De Adelgidae vallen er met een beetje kloppen meestal niet in aantallen uit, maar zijn makkelijker op het oog te vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dank voor de tips! Ik zal morgen eens wat pluizig voer voor m vinden, moet goedkomen met die sparren hier ;)
Douwe van der Ploeg

Gerrian

Helemaal duidelijk, bruin lhb-tje lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijk. Douwe, aan jou de mooie taak het bewijs te leveren.


Ik had wel heel even zitten denken aan een andere naaldhoutsoort, die hier heel erg op lijkt. Maar ik ging er van uit dat er geen 18-stipjes in een tuin zouden voorkomen, dus heb ik niet verder in die richting gezocht.


Als het droog is moet ik maar weer eens in sparren gaan kloppen; bruin lhb-tje heb ik nog nooit uitgekweekt.



Arp

Ja, ze lijken erg op elkaar die twee, maar verschillen ook duidelijk in de borstelvorm - Myr.oct. veel vlakker/gladder met slechts één duidelijk toefje :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

#18
#2 is ondertussen verpopt, maar in de boom van #1 kwam ik vandaag wel deze dikzak tegen ;)



Edit: Was nog niet helemaal wakker, bedoelde verpopt, niet overleden :P
Douwe van der Ploeg

Gerrian

Die dikzak is een aziaat (Harmonia axyridis).


Mijn klopacties op spar hebben tot nu toe alleen een larve van een aziaat en een aantal larven van (waarschijnlijk) tienstip opgeleverd. Nog geen larven van het bruin lhb-tje gevonden.

Douwe van der Ploeg

#20
Een week later, en de tuin is ondertussen een paradijs voor die beesten.. ze verpoppen zelfs gewoon op de tuindeur.

Even snel gekeken op de bes onder de spar: veel larves van drie soorten, sowieso aziaat (die al erg groot beginnen te worden) en meer bruine die uit de spar zijn gevallen, maar het op de bes overleven, en van wat ik vermoed ook 14-stip. Ik blijf het in de gaten houden :)

Update: even wat beter gekeken, letterlijk in de duizend.. op elk blad van elke plant, op de grond, op de kruiwagen, op het compostvat.. Gaat nog leuk worden als ze straks uitkomen ;)
Douwe van der Ploeg

Arp

Pas maar op, als het voer opraakt gaan de overlevende larven de poppen aanvallen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ja, dat gebeurde al op een paar plekken :) Wat is de natuur toch mooi ;) En nog even, dan vliegen de koolmezen uit, die zullen de verse kevertjes ook vast wel een keertje willen proeven.
Douwe van der Ploeg