Welke insectengids is nu het beste?

Gestart door Houtekster, april 23, 2014, 17:45:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Houtekster

Met vriendelijke groeten:
John

Douwe van der Ploeg

Dag John,

Lastige vraag. Ik heb zelf geen ervaring met "algemene" insectengidsen, maar vraag me wel af wat je ermee wilt gaan doen. Zijn er bijvoorbeeld groepen waarop je je specifiek wilt concentreren? Dan kan je namelijk beter een gids in die groep komen, omdat die vaak completer zijn. Of wil je gewoon kijken in wat voor familie de beestjes in je tuin horen en boeit het je verder niet wat voor soort het precies is?
Douwe van der Ploeg

Arp

Er zijn veel meer algemene insectengidsjes dan deze twee en ze zijn, ongeacht welke, al snel enigszins teleurstellend omdat er - principieel - maar een fractie van de insecten in staat die er daadwerkelijk zijn. Voor beide boekjes worden aantallen van 1000-1500 behandelde soorten genoemd en alleen al van groepen als kevers of wespen zijn er in Nederland vele malen meer soorten.

Dat gezegd hebbende: Een eenvoudig en goedkoop boekje waar ik in het begin veel aan gehad heb is (was) meen ik bijvoorbeeld de 1-2-3 Insectengids van Rietschel ofzo omdat daar meen ik ook steeds verwezen werd naar allerlei gelijkende soorten, waardoor je er steeds van bewust bleef dat er meer onder de zon is dan in het boekje staat.

Axel Steiner heeft (in het Duits) op zijn website "Natur in NRW" veel boekbesprekingen staan, o.a. ook voor algemene insecteninfo. Vrijwel alle boeken zijn ook in Nederlandse versies beschikbaar. Misschien heb je wat aan zijn opmerkingen bij de boeken.

Zodra je iets verder wilt gaan dan (een beperkt aantal) plaatjes vergelijken kan ik de "Stresemann Exkursionsfauna" van harte aanbevelen als algemeen beginners boek.  In dit geval "Band 2: Wirbellose: Insekten". Ook Duits, maar het enige boek dat ik ken waarin je compact voor bijna alle groepen een basis-determinatiesleutel vindt en voor een flink aantal zelfs tot op de soort. Geen kleurenfoto's maar lijntekeningen van de determinatiekenmerken. Staat al jaren hoog op m'n verlanglijstje, maar het komt er steeds niet van omdat ik als er geld is toch de voorkeur geef aan specifiekere boeken voor de families waar ik serieuzer mee bezig ben.
In het verleden was ik die Stresemann ook als preview tegengekomen op books.google maar nu zie ik 'm even niet ... (?)

Een aantal insectengidsjes moet ik volgens mij nog ergens ingescand/digitaal hebben. Allemaal oudere uitgaven, maar misschien heb je er wat aan om een indruk te krijgen welke je het meeste ligt. Stuur dan even een P.B.tje.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtekster


Beste,
Heel erg bedankt voor jullie informatie. Het is misschien inderdaad een goed idee om dit brede onderwerp wat kleiner te maken.
Bij deze boeken ging het mij om het feit dat de ene met tekeningen is en de andere met foto's. In de recensie las ik dat de uitgave met foto's beter zou zijn terwijl een vriend van mij aangaf dat het boek met de tekeningen beter zou zijn.
Ik ben dus een leek wat insekten betreft en zou dan het beste kunnen beginnen met families?
Zou iig graag een boek willen hebben wat goed is om mee te beginnen en eigenlijk dan wel het liefst in het Nederlands...
Met vriendelijke groeten:
John