Welke insectengids is nu het beste?

Gestart door Houtekster, april 23, 2014, 17:45:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Houtekster

Met vriendelijke groeten:
John

Douwe van der Ploeg

Dag John,

Lastige vraag. Ik heb zelf geen ervaring met "algemene" insectengidsen, maar vraag me wel af wat je ermee wilt gaan doen. Zijn er bijvoorbeeld groepen waarop je je specifiek wilt concentreren? Dan kan je namelijk beter een gids in die groep komen, omdat die vaak completer zijn. Of wil je gewoon kijken in wat voor familie de beestjes in je tuin horen en boeit het je verder niet wat voor soort het precies is?
Douwe van der Ploeg

Arp

Er zijn veel meer algemene insectengidsjes dan deze twee en ze zijn, ongeacht welke, al snel enigszins teleurstellend omdat er - principieel - maar een fractie van de insecten in staat die er daadwerkelijk zijn. Voor beide boekjes worden aantallen van 1000-1500 behandelde soorten genoemd en alleen al van groepen als kevers of wespen zijn er in Nederland vele malen meer soorten.

Dat gezegd hebbende: Een eenvoudig en goedkoop boekje waar ik in het begin veel aan gehad heb is (was) meen ik bijvoorbeeld de 1-2-3 Insectengids van Rietschel ofzo omdat daar meen ik ook steeds verwezen werd naar allerlei gelijkende soorten, waardoor je er steeds van bewust bleef dat er meer onder de zon is dan in het boekje staat.

Axel Steiner heeft (in het Duits) op zijn website "Natur in NRW" veel boekbesprekingen staan, o.a. ook voor algemene insecteninfo. Vrijwel alle boeken zijn ook in Nederlandse versies beschikbaar. Misschien heb je wat aan zijn opmerkingen bij de boeken.