Tweedehands telescoop

Gestart door Michaël Dagnelie, april 23, 2014, 14:38:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michaël Dagnelie

Hallo,

Mijn telescoop is een tijdje geleden kapot gegaan. Omdat een vriend van mij overstapte naar een Swarovski kon ik toen als noodoplossing snel zijn oude telescoop overnemen (lage prijsklasse, was nieuw 100 e of iets dergelijks). Ik had het liefst direct een Swarovski gekocht, maar dit geld had ik toen (en nu) niet (ik studeer nog). Over 1-2 jaar heb ik waarschijnlijk wel genoeg geld en dan wil ik dus wel een Swarovski kopen. Mijn idee was om af en toe op marktplaats en vergelijkbare sites te kijken op zoek naar een leuke tweedehands scoop (ouder model) van Swarovski, Kowa, Leica, Zeiss, Meopta, o.i.d. voor een betaalbare en redelijke prijs. Het gaat mij hierbij niet om het merk of model, maar het gaat er puur om dat ik weer een kwalitatief prima scoop heb waarmee ik weer over zee kan kijken en verre steltjes kan determineren. Ik heb af en toe gekeken op marktplaats en andere tweedehandssites, maar helaas nooit echt wat gevonden. Voor mijn gevoel staan er veel kwalitatief mindere telescopen op en veel prijzen lijken mij veel te hoog, maar misschien ligt dit aan mij.

Dus in het kort: ik zoek een kwalitatief goede tweedehands telescoop om de tijd te overbruggen (1-2 jaar) tot ik wel geld heb voor een (nieuwe) Swarovski. Aangezien hier veel goede vogelaars zitten, die weleens overstappen naar betere scopes, hoopte ik dat er misschien mensen zijn die nog een oude telescoop hebben staan die ze kwijt willen/kunnen. Als dat zo is, stuur dan een mailtje naar:

michaeldagnelie (at) gmail.com

Of als mensen goede sites/plekken weten waar je zulke tweedehands telescopen kunt vinden, zou ik dat ook graag horen! Ik had bijvoorbeeld al ergens gelezen dat Foto Rooijmans ook tweedehands telescopen verkoopt.

Ik ga volgende week een paar dagen naar het Lauwersmeer/Eemshaven, dus leek me nu een goed moment om er nog even hard achteraan zitten. Alvast bedankt voor een reactie!

Groeten,

Michaël


Jeroen Nagtegaal

Ha Michael,

In dit topic staan diverse zaken, die eigenlijk allemaal, ook 2e hands optiek hebben.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0

Even afbellen kan wellicht succesvol zijn. Opsturen is in veel gevallen ook mogelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Citaat van: Michaël Dagnelie op april 23, 2014, 14:38:53 PM
Ik ga volgende week een paar dagen naar het Lauwersmeer/Eemshaven, dus leek me nu een goed moment om er nog even hard achteraan zitten. Alvast bedankt voor een reactie!

Mocht je in de buurt van Utrecht/Zeist wonen (of er in de buurt komen, of zelfs voor willen omrijden) kun je voor zo'n uitje eventueel ook een telescoop huren bij de Vogelbescherming. Zie onderaan: http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/optiek_/service_en_reparatie

45 euro (en 150 euro borg) lijkt me allerminst onredelijk voor een week op pad met een prima telescoop (Kite-SP-ED 80 mm). Wel op basis van beschikbaarheid dus reserveer vooral snel (als het niet al te laat is)!

En als je dat niet al gedaan hebt kan ik zeker ook aanraden om een goede reparateur eens te vragen of hij niet alsnog iets van je oude telescoop kan maken. Ik zelf heb goede ervaringen bij House of Outdoor in Maarssen (en van vrienden gehoord dat hij voor heel schappelijke bedragen ook soms wel onorthodoxe maar doeltreffende oplossingen heeft). Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0 voor adressen waar je het zou kunnen proberen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Michaël Dagnelie

Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Ik woon in Utrecht en het huren van een telescoop van de Vogelbescherming is me inderdaad bekend (heb dit een keer eerder gedaan en was hier zeker tevreden over). Op korte termijn zou dit voor aankomende week een goede oplossing zijn. Alleen ga ik anderhalve week later alweer naar Texel en daartussen en ook daarna zal ik veel in het veld te vinden zijn. Daarom zoek ik nu eigenlijk een oplossing waar ik de komende 1-2 jaar weer mee vooruit kan (ook al is dit voor volgende week wellicht te laat).

Mijn oude telescoop heb ik destijds bij de Vogelbescherming laten opsturen en hij kon toen helaas niet meer worden gerepareerd. Ik heb hem toen niet meer terug laten sturen, ben achteraf op zich wel benieuwd naar de onorthodoxe oplossingen van Outdoor Maarssen. ;)

En bedankt Jeroen voor de verkoopadressen. Misschien ga ik morgen maar eens rondbellen wat de zaken allemaal voor tweedehands scopes hebben liggen en voor welke prijzen. Dit is misschien op korte termijn de beste oplossing. En anders wacht ik nog even af of toch iemand hier nog een leuke scoop heeft liggen.

Michaël Dagnelie

#4
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m794999443-swarovski-hd-20x60.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Is dit nog wat? Weet niet precies welk type het is (ATS? 65 mm?) en een beetje opmerkelijk verhaal, maar er staat wel dat hij de originele verpakking en bon nog heeft. Heb ook geen ervaring met 'rechte' (horizontaal oculair) scopes. Maar als het toch een 80 mm is, lijkt het me een prima prijsje! Ik heb de verkoper gebeld voor meer informatie, maar nog niet te pakken gekregen...


Jeroen Nagtegaal

Is een STM 65HD. Oftewel een magnesium behouzing en daardoor licht dan de ATS/STS-reeks. Zou zeker de bon, en het serienummer controleren op vreemde zaken. Een STM65 wordt niet echt veel verkocht... €1200 lijkt me trouwens nog wel aan de hoge kant. ATS65HD gingen voor 700-900 weg een paar maanden geleden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Michaël Dagnelie

Dankjewel. In combinatie met de vreemde omschrijving lijkt het me dan niet echt een geschikte kandidaat.

Michaël Dagnelie

Vorige week kon de Swarovski ATX 85 van een vriend lenen toen ik naar het Lauwersmeer ging, mooi weekje gehad met leuke soorten. Nu ben ik terug en weer hard op zoek naar een goede tweedehands telescoop voor een leuke prijs. Als iemand er nog eentje heeft liggen en die wil verkopen, hoor ik het graag!

Ik vond op marktplaats nog deze Swarovski Habicht AT 80 voor 600 e. Is dit nog wat? Of zou ik nog over de prijs kunnen onderhandelen?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m805761152-telescoop-swarovski-habicht-at-80.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik heb vrijdag wat meer tijd. Als ik dan nog niets concreet heb, ga ik waarschijnlijk even de bovengenoemde winkels afbellen of ze nog leuke tweedehands scopes hebben liggen.

M. Hoogteijling

Beste Michaël,

Ben benieuwd wat je budget eigenlijk is. Minder bekende merken die best aardige scopes schijnen te hebben zijn Vixen (Geoma, ook op marktplaats voor € 600 maar daar moet nog flink wat vanaf) en de Helios Fieldmaster, beide krijgen aardige reviews. Je zal wel gemerkt hebben dat nieuwe scopes tot ca € 500 in praktijk wat tegenvallen en dat goede tweedehands modellen van bekendere merken al snel richting € 1000+ zijn. Als je een ouder model koopt probeer dan wel voor een HD/APO model te gaan. En, altijd zelf bekijken en beoordelen!

Uiteraard is op Texel iets beter dan niets maar pas op dat je uiteindelijk niet veel duurder uit bent. Een onbekend merk verkoop je niet snel en verliest relatief gezien veel meer waarde. Huren, lenen en nog ff doorsparen kan dan wellicht voordeliger zijn. Overigens zit op texel zelf "de Verrekieker", misschien heeft hij al wat voor je klaar staan  ;)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: Michaël Dagnelie op mei 07, 2014, 10:31:46 AM


Ik vond op marktplaats nog deze Swarovski Habicht AT 80 voor 600 e. Is dit nog wat? Of zou ik nog over de prijs kunnen onderhandelen?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m805761152-telescoop-swarovski-habicht-at-80.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr




Zeker is dat wat! Hij staat op € 600 maar je kunt er op bieden. Dus ik zou een bod zetten en kijken of er reacties op komen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Michaël Dagnelie

Bedankt voor de reacties. Mijn budget is in principe tot 500, maar mocht ik een hele goede deal vinden voor 600 dan kan dat ook. Ik heb de eigenaar van de Habicht AT 80 een mail gestuurd (er stond geen telefoonnummer bij). Mij is nog niet duidelijk of deze scope de HD versie is. Of is er alleen een HD versie van dit type? En hoeveel verschil zou dit maken. Als het een HD is zou ik best overwegen om hem voor 600 e te kopen (pas na er doorheen gekeken te hebben natuurlijk), volgens mij daalt hij nauwelijks in waarde. Maar ik weet niet of ik hem ook zou kopen als het inderdaad geen HD is. Of verschilt het niet zoveel voor dit type?


Michaël Dagnelie

Ik heb alle verkoopadressen afgebeld in de lijst van Jeroen (met uitzondering van Vogelbescherming en Hes van Zweeden, die waren al dicht). Er waren helaas maar zeer weinig tweedehands telescopen en er kwam ook maar weinig binnen.

Foto Rooijmans (Budel) had nog een Kowa TSN 821 (geen M) liggen met een 20-60 x vergroting voor 299 e. Een goede prijs en een stuk goedkoper dan die TSN 821 M hierboven (die wel een statief erbij had). Maar ook een goede scoop? Is de TSN 821 M veel beter dan de TSN 821?

Voor de rest waren de spaarzame andere opties boven het budget. Marc Plomp had het nog over de Opticron MM3, 50 mm, 12-36 x vergroting, nieuw voor 649 e. Deze scoop had een verrassend goede kwaliteit volgens hem voor de prijs en het gewicht. Veel vogelaars schijnen deze als reistelescoop te hebben naast een Swarovski. Aangezien ik veel hou van reizen, zou het dan geen weg gegooid geld hoeven te zijn. Misschien ook nog een optie. Ik ga volgende week dus naar Texel en zou er altijd even doorheen kunnen kijken.

Ben nog steeds het meest geïnteresseerd in de Swaro Habicht AT 80, maar weet dus niet of dit een HD is. En anders is die Kowa TSN 821 misschien iets voor een lekker lage prijs, mits dit een beetje redelijke scoop is, of anders de optie van Marc van de Opticron MM3.


Michaël Dagnelie

De verkoper van de Habicht AT 80 zegt dat er op de scoop en in de omschrijving nergens de term HD voorkomt. Is het dan een beduidend minder goede deal voor 600 euro? Of zijn alle Habichts AT 80 van de HD-variant?

KorHaan

#14
Michaël, http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/drie-topklasse-telescopen.htm


Er waren AT en AT HD van de Swaro. Als ik de test van Jan Meijerink goed begrijp, is de AT 80 HD die hij hier test beter dan zijn voorganger qua kleurrandjes. Ik neem dus aan dat de Swaro in de advertentie niet de HD-versie is, anders had dat wel ergens vermeld gestaan. Dan denk ik dat € 600 hiervoor teveel geld is.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


PS: kijk ook bij bovengenoemde test even onder het laatste hoofdstukje "conclusies": de Kowa 821 wordt daarin ook genoemd. Jan vindt de 823 beter.

Wilfred

#15
Marc Plomp had het nog over de Opticron MM3, 50 mm, 12-36 x vergroting, nieuw voor 649 e. Deze scoop had een verrassend goede kwaliteit volgens hem voor de prijs en het gewicht. Veel vogelaars schijnen deze als reistelescoop te hebben naast een Swarovski. Aangezien ik veel hou van reizen, zou het dan geen weg gegooid geld hoeven te zijn. Misschien ook nog een optie.


In dat geval is de Nikon ED50 zeker ook een kandidaat (dezelfde prijsklasse of zelfs goedkoper) en toch wel de maatstaf in de compacte telescopen klasse.
Zie ook de recente thread: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=272832.0
Daarin ook o.a. ook mijn bijdrage over de Nikon met foto's van een super compacte en ideale (reis)combinatie van rugzak, statief en scope.

M. Hoogteijling

Zoals swaro versies heeft met HD en zonder, heeft Kowa dat ook. Eindigend op een 1 en 2 zijn zonder fluoriet (HD) en op 3 en 4 zijn mèt fluoriet (HD vergelijkbaar). De 1 en 3 staan voor angled versies, 1en 2 hebben rechte inkijk. De swaro AT zal best aardig zijn maar ik vermoed dat de kleine nikon toch een ve beter beeld geeft
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#17
Citaat van: Wilfred op mei 10, 2014, 09:15:25 AM
Marc Plomp had het nog over de Opticron MM3, 50 mm, 12-36 x vergroting, nieuw voor 649 e. Deze scoop had een verrassend goede kwaliteit volgens hem voor de prijs en het gewicht. Veel vogelaars schijnen deze als reistelescoop te hebben naast een Swarovski. Aangezien ik veel hou van reizen, zou het dan geen weg gegooid geld hoeven te zijn. Misschien ook nog een optie.


In dat geval is de Nikon ED50 zeker ook een kandidaat (dezelfde prijsklasse of zelfs goedkoper) en toch wel de maatstaf in de compacte telescopen klasse.
Zie ook de recente thread: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=272832.0
Daarin ook o.a. ook mijn bijdrage over de Nikon met foto's van een super compacte en ideale (reis)combinatie van rugzak, statief en scope.


Ik zit al een tijdje zonder telescoop en krijg steeds meer trek in een klein scoopje  :P om mee te nemen op de fiets. Ik heb een jaar of wat terug kennis gemaakt met de Nikon ED 50 van onze nieuwe recordhouder jaarsoorten (Pieter D.) die met onze vogelcursus meeliep. Ik had toen nog mijn Canon 18x50 gestabiliseerde verrekijker en een verre Aalscholver op een paaltje zag ik nou niet echt beter met de Nikon op max vergroting. Het was erg donker weer, moet ik erbij zeggen, maar het gebied ( de waterleidingplas bij Loenerveen) is bij elk type weer erg aardig.
Maar goed, ik had niet meteen de aandrang om tot onmiddellijke aanschaf over te gaan "first thing in the morning". De Nikon stond op een nogal zwabberig statief; dat zal ook wel meegespeeld hebben toen.


En dan kom je dus automatisch weer terecht bij de eeuwige bottleneck: het statief. Zelfs een klein scoopje als de Nikon ED 50 wil ik niet zonder stabiel statief aanschaffen. Geen overkill, zoals de aluminium Manfrotto 055, maar in ieder geval moet er een goede ondersteuning onder. Omdat ik vooralsnog geen zin heb om weer op zoek te gaan naar het zoveelste statief stel ik de aanschaf van de Nikon ED 50 of MM3 nog maar wat uit.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Inmiddels heeft de recordhouder ook al even een swaro met HD  ;) maar je schrijft dat je door de Nikon keek op de grootste vergroting met erg donker weer op een zwabbergast statief. Dat zijn 3 best wel bepalende factoren, zeker de eerste 2 met een kleine scope, dus niet zo lichtsterk. Ik denk echter dat een 20 jaar oude swaro zonder HD minder prettig kijkt. En de meeste tijd kijk je overdag. De eeuwenoude discussie over of zoom of vaste vergroting laat ik even voor wat hij is maar de nikon-zoom heeft nooit bekend gestaan om z'n grote zichtveld. Met een vaste 27x op de nikon is dat echter stukken beter. Ben benieuwd wat t gaat worden
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Michaël Dagnelie

Bedankt voor de reacties. Ik weet het nog niet zo goed. Ik heb op internet gezocht naar vergelijkingen tussen de Nikon ED 50 en de Optictron MM3. Niet zoveel te vinden, maar wel dit vrij uitgebreide topic:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=271495

Ze schijnen vrij gelijkwaardig te zijn, al lijken de meeste mensen op dat forum toch de voorkeur te geven aan de Opticron. Maar ik twijfel nog of zo'n kleine scoop wel datgene is wat ik zoek. Aan de ene kant laat ik om heel eerlijk te zijn mijn scoop (en andere zwaardere scopes) en statief vaak liever thuis of op de tas als ik in het veld ben, omdat het een vervelende logge combinatie is, waarmee je minder flexibel bent en vaak minder snel kunt reageren. Bij de deception tours van afgelopen herfst bijvoorbeeld, heb ik mijn scope niet of nauwelijks mee genomen/gebruikt. En helemaal als je op reis bent, neem je een telescoop niet graag mee op lange wandelingen. Voor die situaties zouden de kleine scopes een uitkomst zijn. Aan de andere kant wil ik wel graag een scoop waarmee je de verre steltjes kunt determineren, over zee kunt kijken en in het algemeen ook in mindere weersomstandigheden nog iets kunt zien. Hiervoor zijn de 80 mm scopes toch een heel stuk meer geschikt. In het bovenstaande forum over de Opticron, wordt deze ook met iemand in een vrij donkere ruimte vergeleken met een Habicht AT 80, waarom de lettertjes op de doos wel nog gelezen kunnen worden met de AT 80 en niet met de Opticron.

Heel wat contrasterende eisen dus en een lastig beslissing dit. Het beste is waarschijnlijk om een keer zelf door een aantal scopes heen te kijken en te vergelijken.

Nog wat marktplaats updates:

De bovenstaande Swarovski STM 65 HD is nu verlaagd naar 1000 euro, toch alweer een stuk betere prijs:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m794999443-swarovski-hd-20x60.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Verder een Kowa TSN 601 voor 400 euro:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m808883430-kowa-telescoop-tsn-601.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ook nog een Kowa TSN 611, met (onbekend) statief voor de zeer lage prijs van 250 euro:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m808009686-telescoopkijker-spotting-scope-kowa-ts-61120-60x-statief.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En nog een Leica Televid 62 (geen apo) voor 400 euro:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m808886073-leica-televid-62.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En als Budel niet zover was geweest, was ik er nog wel even heen gegaan om die tweedehands Kowa TSN 621 voor 300 euro te bekijken. Nog steeds onduidelijk dus en het beste is misschien dus gewoon om over een paar dagen (als ik op Texel zit) even bij de Verrekieker langs te gaan en door wat scopes heen te kijken.

Wilfred

Maar ik twijfel nog of zo'n kleine scoop wel datgene is wat ik zoek. Aan de ene kant laat ik om heel eerlijk te zijn mijn scoop (en andere zwaardere scopes) en statief vaak liever thuis of op de tas als ik in het veld ben, omdat het een vervelende logge combinatie is, waarmee je minder flexibel bent en vaak minder snel kunt reageren. Bij de deception tours van afgelopen herfst bijvoorbeeld, heb ik mijn scope niet of nauwelijks mee genomen/gebruikt. En helemaal als je op reis bent, neem je een telescoop niet graag mee op lange wandelingen. Voor die situaties zouden de kleine scopes een uitkomst zijn. Aan de andere kant wil ik wel graag een scoop waarmee je de verre steltjes kunt determineren, over zee kunt kijken en in het algemeen ook in mindere weersomstandigheden nog iets kunt zien. Hiervoor zijn de 80 mm scopes toch een heel stuk meer geschikt.

Ik herken me helemaal in bovenstaand relaas. Natuurlijk, doe je wat concessie's als je voor zo'n compacte scoop kiest maar die zijn zeer aanvaardbaar kan ik je uit ervaring vertellen (ik heb ze beiden). Uiteindelijk doe je ook met een grote scoop concessie's en ..... als die daardoor 9 van de 10 keer thuis in de kast blijft als je gaat vogelen is dat altijd een slechtere keus.
In elk geval verstandig om geen overhaaste keus te maken. Overdenk en bekijk het eens rustig en probeer links en rechts eens wat te testen.

KorHaan

Citaat van: Wilfred op mei 12, 2014, 16:38:25 PM


Uiteindelijk doe je ook met een grote scoop concessie's en ..... als die daardoor 9 van de 10 keer thuis in de kast blijft als je gaat vogelen is dat altijd een slechtere keus.





Precies waarom ik mijn Leicatoeter van bijna 2 kilo heb verkocht.


Ik zit nu wel eens te denken over een recht-toe, recht-aan scoop, om op mijn fietszadel te leggen, mocht ik iets tegenkomen dat te ver weg zit om met de kijker te doen. Ik neem altijd een rugzak mee, met daarin een laag klapstoeltje. Ik kan dan gewoon gaan zitten en mijn fietszadel is dan het statief. Een lange draw-tube met rechte inkijk zou best eens goed kunnen werken. Anders een bonenzak eronder om de scoop vast te leggen. Het gaat toch maar om even snel kijken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Jeroen Nagtegaal

Zelf mijn eerste jaren met een Kowa TSN 821 gevogeld. Prima ding en hij doet nog altijd mee. Qua details vind ik hem, met ringen aflezen, zeker niet afdoen voor een de ATS 80 HD van Swarovski. Een belangrijk verschil was de kleur die soms wat anders was én hij iets minder lang in de schemer mee kan gaan. Belangrijkste bezwaar is dat stuiteren, zand etc. niet echt bevordelijk is. Zodoende overgestapt naar een Swarovski die toch wat dagelijker is. Zelf niet echt de moeite om met 5 kg (ATS80HD + 055+128RC) op mijn ouder te lopen in het veld. Persoonlijk vind ik die €300 voor die TSN821 dus wel het overwegen waard. Zelf ook veel gereisd ermee, en nooit echt een probleem gehad. Een back-pack rugzak en hij past mooi aan de zijkant.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wilfred

Ik zit nu wel eens te denken over een recht-toe, recht-aan scoop, om op mijn fietszadel te leggen, mocht ik iets tegenkomen dat te ver weg zit om met de kijker te doen. Ik neem altijd een rugzak mee, met daarin een laag klapstoeltje. Ik kan dan gewoon gaan zitten en mijn fietszadel is dan het statief. Een lange draw-tube met rechte inkijk zou best eens goed kunnen werken. Anders een bonenzak eronder om de scoop vast te leggen. Het gaat toch maar om even snel kijken.

Dat is ook een optie, zo'n tube telescoop, Ronald. Maar dan vooral om snel even te kijken denk ik.
Echter langduriger observeren (wat je toch al gauw doet) zal niet echt comfortabel zijn met een dergelijke set-up vanwege het onrustige beeld. En op een gegeven moment gaat dat tegenstaan vrees ik.
Ik gebruikte ooit korte tijd een chinees miniscoopje van een onbekend merk met een vaste vergroting van 15x.
Daar had ik een Velbon Stick eenpootstatief bij gekocht om het geheel zo licht en compact mogelijk te houden.
Dat was eigenlijk mislukte voorloper van mijn huidige compacte NikonED50/VelbonUltraLuxi combinatie die wel heel goed bevalt .
Er was namelijk totaal niet mee te werken. Ondanks de magere 15x vergroting was je het onrustige beeld binnen 10 seconden spuugzat en ik zag daardoor ook niets meer aan detail (eerder minder) dan wat ik door mijn verrekijker zag.
Overigens denk ik dat een bonenzak in dat opzicht inderdaad meer dienst bewijst maar niet altijd en overal bruikbaar is.     




Michaël Dagnelie

#24
Stond net op het punt om naar Budel te gaan om toch even naar die Kowa TSN 821 voor 300 e te kijken en deze te vergelijken met wat andere scopes. Belde nog even om te informeren of hij er nog was, maar hij was al weg helaas. Zit nu een beetje te balen, was misschien toch wel een goede optie voor nu. Prima scoop, goedkoop en daarna lekker door sparen voor een Swarovski en dan had ik hem net voor Texel nog gehad. Maar goed, niets meer aan te doen...


KorHaan

Ja, die Leica 62 van € 400 is wel zijn geld waard. Zie ook
http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/LeicaTelevid62.htm


Er is een bod van € 401 op uitgebracht, zie ik.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Michaël Dagnelie

Ik ga nu toch nog even snel naar die Leica toe. Hij is nu 500 en ik krijg er een basic statiefje bij.

Wilfred

Citaat van: Michaël Dagnelie op mei 14, 2014, 12:36:38 PM
Ik ga nu toch nog even snel naar die Leica toe. Hij is nu 500 en ik krijg er een basic statiefje bij.


Is het met die Leica nog wat geworden ?
Voor de liefhebbers: sinds enkele dagen staat er een Nikon ED50 op Marktplaats.
Die heeft er volgens mij afgelopen halfjaar al vaker opgestaan.
Dus daarmee is de prijs wellicht goed onderhandelbaar. 
Zie link:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m810723130-nikon-ed50a-13-40x-oculair-cleyspy-hoes.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr






Michaël Dagnelie

Jazeker. Dankzij Ronald (KorHaan) heb ik toen het testrapport van de Twentse Vogelwerkgroep gelezen. Hierin stond eigenlijk dat (hoewel de apo-versie natuurlijk beter is) de Leica Televid 62 gewoon een hele goede scoop is. De apo versie wordt als vergelijkbaar beschouwd met de Swarovski ATS 65 HD en waarschijnlijk kan de niet apo-versie dus als vergelijkbaar worden beschouwd met de Swarovski ATS 65 niet HD. Voor een prijs van 400 leek me dat een prima deal. Toen ik hem mailde, zei hij dat hij er (na bieden) uiteindelijk 600 voor wilde hebben. Maar hij zei dat hij voor een mede-jeugdbonder (hij zat bij de NJN en ik bij de JNM) er wel 500 van kon maken.

We hebben toen vlak voordat ik naar Texel ging, snel nog even in Wageningen afgesproken. de scoop had niet zo'n breed kijkbeeld (daarvoor kun je toch beter een 80 mm hebben), maar hij keek wel erg scherp. Ik heb toen snel besloten om hem toch maar gewoon te nemen. Ik heb er toen op Texel al veel plezier van gehad; het is gewoon een lekker licht en scherp scoopje en het was voor een uitstekend prijsje. Ik heb toen bij Marc Plomp nog even door de Opticron MM3 gekeken en ik moet zeggen dat deze ook erg scherp keek. Ik vond ze op equivalente zoomsterktes toen vrij gelijkwaardig, al zoomt de Leica wel nog een stuk verder (16-48 x) dan de Opticron (12-36 x). Er moet echter wel opgemerkt worden dat het toen midden op de dag en erg zonnig was. Ik zou nog benieuwd zijn naar de verschillen in mindere weersomstandigheden. Ik verwacht wel dat de Leica dan beter scoort, er was tot nu toe in de regen en vergevorderde schemering nog prima doorheen te kijken.

Al met al dus zeker tevreden met de aankoop. Bedankt iedereen nog voor de goede hulp en tips!