Is dit een Wilde kat? (in Duitsland)

Gestart door arnotenhoeve, april 21, 2014, 21:46:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Dag mensen,

Vandaag in Duitsland in het Ahrtal zag ik deze lookalike van een Wilde kat. Of is het er echt een? Ik twijfel over die zwarte streep in de lengterichting over de bovenstaart. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Dank!

groeten
Arno

http://observado.org/waarneming/view/83618430

jfbouwmeester

Zijn ondervoeten zijn zwart, heeft geen roze neus, de zwarte staartpunt moet groter volgens mij, Dus het is geen wilde kat.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Als ik het me goed herinner hoeft de neus niet per sé roze te zijn, maar wel zeker licht. De streep over de staart mag volgens mij dan weer niet, alsmede dat ik de kop niet echt breed vind ogen. Wat mij betreft: sowieso geen zuivere, maar wacht vooral even de reactie van bijvoorbeeld René af, die heeft meer ervaring met deze soort.
Douwe van der Ploeg

arnotenhoeve

Dank tot zover...
Na de foto's goed bekeken te hebben: neus is roze met donkere rand.

maurice_tijm

#4
De lijn over de staart en donkere voetzolen kloppen inderdaad niet voor wilde kat, ook de oranje/lichte vachtkleur op de bovenkant van de neus lijkt te ontbreken.


Staartdikte vind ik wel behoorlijk, dat de staartpunt niet net zo dik is lijkt op basis van andere 'echte' wilde katten foto's niet zoveel zeggend.


Spannende waarneming Arno, blijft leuk zo'n net niet geval. Top dat je zulke goede foto's kon maken!

arnotenhoeve

Dank voor jullie reacties.

groeten
Arno

Rene Janssen

#6
Als mosterd na de maaltijd: ik denk dat er mogelijk wel wilde katteninvloed in zit, maar die zwarte voeten (het is geen schaduw of dichtgelopen delen in de foto, want detail is er nog naast) en die lange streep over de staartbasis door de ringen heen zijn pro huiskat.

Laatstelijk ook zo'n dier gezien in de Oostkantons. Alleen goede foto's helpen dan, vaak bedriegt een beeld door een telescoop met slecht licht dan gewoon...

In deze gevallen zijn een paar haren met haarzakjes meer dan wenselijk om de ouderschap te achterhalen.


René
René Janssen

fdebets

Citaat van: Rene Janssen op april 24, 2014, 12:14:26 PM
Als mosterd na de maaltijd: ik denk dat er mogelijk wel wilde katteninvloed in zit, maar die zwarte voeten (het is geen schaduw of dichtgelopen delen in de foto, want detail is er nog naast) en die lange streep over de staartbasis door de ringen heen zijn pro huiskat.

Laatstelijk ook zo'n dier gezien in de Oostkantons. Alleen goede foto's helpen dan, vaak bedriegt een beeld door een telescoop met slecht licht dan gewoon...

In deze gevallen zijn een paar haren met haarzakjes meer dan wenselijk om de ouderschap te achterhalen.


René

Ik volg je. Lijkt me een hybride (van welke generatie is de vraag). Maar je ziet heel duidelijk de invloed van de wilde kat. Kan deze ingevoerd worden als hybride?

Rob Koelman

Citaat van: fdebets op april 28, 2014, 19:27:09 PMLijkt me een hybride (van welke generatie is de vraag). Maar je ziet heel duidelijk de invloed van de wilde kat. Kan deze ingevoerd worden als hybride?

Ik denk dat je daar zonder DNA-onderzoek heel terughoudend in moet zijn. Ik meen te hebben begrepen dat cyperse katten erg variabel zijn en dat een klein deel qua uiterlijk behoorlijk op een wilde kat kan lijken, zonder dat daar directe genetische invloeden van aanwezig zijn.

Blijft een interessant beest. Overigens suggereren de foto's wel dat het een niet al te schuwe kat is...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

arnotenhoeve

CiteerOverigens suggereren de foto's wel dat het een niet al te schuwe kat is...
dat viel wel mee. Ik had 1000mm, en de crop is fenomenaal. Ik schat de afstand zeker 100 meter. De helling was steil en de kat liep vrij hoog. Het beest waant zich dan eerder veilig.


Overigens, hybride staat niet in het rijtje.


Groeten
Arno