Hoofdmenu

Engelse soortnamen

Gestart door RutgerB, april 21, 2014, 20:06:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Er is geen Nederlandse naam voor Symphoricarpos x chenaultii (S. microphyllus x orbiculatus) in de database. Waarneming.nl en waarnemingen.be laten dan de Engelstalige naam zien als die er is. Kennelijk worden deze dus ook in Obsmapp ingeladen. Dit geldt voor 1102 plantentaxa op waarnemingen.be merk ik nu. Ik vermeld als voorbeeld enkel de soorten die beginnen met een A in het Engels;

Adder's-tongue
Aegean Dock
African Love-grass
African Marigold
Alder Buckthorn
Allseed
Almond Willow
Alpine Enchanter's-nightshade
Alpine Forget-me-not
Alpine Gypsophila
Alpine Meadow-grass
Alpine Rush
American Blue-eyed-grass
American Vervain
American Willowherb
American Winter-cress
Amplexicaul Hawkweed
Annual Androsace
Annual Beardgrass
Annual Buttonweed
Annual Gypsophila
Annual Mugwort
Annual Nettle
Annual Pearlwort
Annual Saltmarsh-aster
Annual Scorpion-vetch
Annual Toadflax
Annual Vernal-grass
Annual Woundwort
Apple-mint
Apple-of-Peru
Argentin Pepperwort
Argentine Fleabane
Armenian Crane's-bill
Artillery-plant
Ash-leaved Maple / Box-elder
Asparagus
Asparagus-pea
Aspen
Atlantic Ivy
Australian Rhodes-grass
Austrian Pine
Austrian Rocket
Awlwort
Awnless Geranium

etc. dus.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 20:06:26 PM
Er is geen Nederlandse naam voor Symphoricarpos x chenaultii (S. microphyllus x orbiculatus) in de database. Waarneming.nl en waarnemingen.be laten dan de Engelstalige naam zien als die er is. Kennelijk worden deze dus ook in Obsmapp ingeladen. Dit geldt voor 1102 plantentaxa op waarnemingen.be merk ik nu. Ik vermeld als voorbeeld enkel de soorten die beginnen met een A in het Engels;

Dit is dus géén ObsMapp-issue, dus ook niet in het ObsMapp-forum plaatsen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2014, 20:15:22 PM
Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 20:06:26 PM
Er is geen Nederlandse naam voor Symphoricarpos x chenaultii (S. microphyllus x orbiculatus) in de database. Waarneming.nl en waarnemingen.be laten dan de Engelstalige naam zien als die er is. Kennelijk worden deze dus ook in Obsmapp ingeladen. Dit geldt voor 1102 plantentaxa op waarnemingen.be merk ik nu. Ik vermeld als voorbeeld enkel de soorten die beginnen met een A in het Engels;

Dit is dus géén ObsMapp-issue, dus ook niet in het ObsMapp-forum plaatsen.
Lijkt me wel, want de data (ontbrekende namen worden ingevuld door Engelse indien aanwezig) worden naar mijn mening verkeerd gebruikt in Obsmapp. Maar ik hoor graag waar ik het wel moet aankaarten.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 20:31:06 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2014, 20:15:22 PM
Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 20:06:26 PM
Er is geen Nederlandse naam voor Symphoricarpos x chenaultii (S. microphyllus x orbiculatus) in de database. Waarneming.nl en waarnemingen.be laten dan de Engelstalige naam zien als die er is. Kennelijk worden deze dus ook in Obsmapp ingeladen. Dit geldt voor 1102 plantentaxa op waarnemingen.be merk ik nu. Ik vermeld als voorbeeld enkel de soorten die beginnen met een A in het Engels;

Dit is dus géén ObsMapp-issue, dus ook niet in het ObsMapp-forum plaatsen.
Lijkt me wel, want de data (ontbrekende namen worden ingevuld door Engelse indien aanwezig) worden naar mijn mening verkeerd gebruikt in Obsmapp. Maar ik hoor graag waar ik het wel moet aankaarten.

Hier vermoed ik: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=17.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Rutger dat hoef je niet te doen.
De procedure is simpel: is in de gekozen taal geen naam bekend dan wordt de eventueel wel aanwezige Engelse naam getoond. Dit werkt als jaren zo tot ieders tevredenheid , bijvoorbeeld ook van Roemeense gebruikers.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

#5
Het gaat hier om de invoer in Obsmapp. Met tonen op de site kan ik wel meevoelen, maar als ik een soort wil invoeren in Obsmapp in het Nederlands dan ga ik de soort niet vinden als je moet zoeken in de beschikbare Engelse namen als er geen Nederlandse naam voor een soort is. Dan is toch de meest logische keuze dat je geen Nederlandse en geen Engelse naam (als die er wel is) gebruikt voor invoer en dan dus de wetenschappelijke namen gebruikt. Zoals dat nu al in Obsmapp het geval is voor soorten waar én geen Nederlandse én geen Engelse naam beschikbaar is.

Mijn wens was dus voor Obsmapp; niet de Engelse namen gebruiken om mee in te voeren in de landstaal (als die niet Engels is..).

hiskodevries

Rutger, nee dus.
als je in het buitenland bent, waar de meeste soorten geen nederlandse naam hebben, gebruik je vaak engelstalige gidsen. reuze handig dat obsmapp daar ook alweer goed op inspeelt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik dacht aan de NL/BE situatie dat je met een Nederlandstalige gids/flora op stap bent en de soort dan niet kan vinden omdat je geen idee hebt van de Engelse naam.

Dat geeft me wel te denken over algemene soorten in Nederland die geen Nederlandse naam hebben maar wel een Engelse. Als het om planten gaat is het voor mij dan handiger er een logische voor te verzinnen voor de Nederlandse taal.

Andre321

Edelweiss kan ik altijd slecht invoeren. Heeft blijkbaar geen NL naam en geen EN naam. Ik zou niet graag zien dat de engelse naam uit de invoeropties verdwijnt.