onbekend

Gestart door Willy, april 20, 2014, 17:42:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze vandaag gevonden in een Sparrenbos op onbekend supstraat.
Is ook te zeggen om welke het gaat?De slijmzwammetjes zijn 5mm groot.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Hoi Willy,

Ze zijn klein maar waarom is dit een slijmzwam? Je hebt een loep en een microscoop.
Gekeken of er aan de binnenzijde sporenpoeder aanwezig is? Zijn er slijmsporen?
Microscopisch, hoe ziet er dan uit? typisch zoals slijmzwammen er uit zien of met hyfen (met dwarsstukjes = septen) en e.v. gespen (valt wel ergens op te zoeken wat gespen zijn)?
Leuk karweitje voor de Pasen om uit te zoeken of je met een slijmzwam of een schimmel te maken hebt.
En ............ kijk eens tussen je eigen waarnemingen. Wie weet heb je zoiets al eens gefotografeerd.
Groeten Marian

Willy

Hoi Marian,
Ik heb helaas niks meegenomen dus kan ook niks bekijken.
Als ik weer in de buurt kom neem ik wat mee en ga het bekijken.
En deze heb ik nog niet eerder gevonden vandaar.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

w.veenhoven

#3
Citaat van: Willy op april 20, 2014, 21:22:24 PM
Hoi Marian,
Ik heb helaas niks meegenomen dus kan ook niks bekijken.
Als ik weer in de buurt kom neem ik wat mee en ga het bekijken.
En deze heb ik nog niet eerder gevonden vandaar.
[/quote

Hoi Willy

Ik heb zoiets ook een keer gevonden op een Vossen drol. Mischien is Vogelveerzwam een optie.Melchior heeft volgens mij ook zoiets gevonden?
Gr Wob

Marian Jagers

Hoi Wob,

Een beetje nieuwsgierig waarom je Vogelveerzwam oppert. Enig idee wat deze soort afbreekt (geen poep)?
Groeten Marian

Willy

Kunnen dit ook braakresten van een vogel zijn?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Gisteren wat opgehaald en opgestuurd naar Hans.
Hallo Willie,

Wat je opstuurde is geen myxomyceet maar het Beukenkorrelkopje (Phleogena faginea) een Heterobasidiomyceet.
Komt voor op allerlei houtsoorten maar nu ook op mest als ik het goed op je foto zie.
Deze lijkt sprekend op een slijmzwam maar valt microscopisch meteen door de mand.

Groeten, Hans

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

w.veenhoven

Citaat van: Marian Jagers op april 21, 2014, 12:30:15 PM
Hoi Wob,

Een beetje nieuwsgierig waarom je Vogelveerzwam oppert. Enig idee wat deze soort afbreekt (geen poep)?

Hoi Marian

Als het een Vossendrol is dan zitten er botjes in,dan kan de vogelveerzwam er volgens mij op komen.Ik heb de vogelveerzwam zelfs op een tennisbal gevonden.Daar zit dan ook dierlijk afval in verwerkt.Zie waarnemingvan 26-09-2013.En waarneming van 28-11-2012 is ook zoiets als wat Willy gevonden heeft,waarschijnlijk ook op een vossendrol.

Gr Wob

Willy

Het is in geen geval een vossendrol,het drolletje is maar een vierkante cm groot.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks