purper of blauw of een combireiger?

Gestart door chris48, april 16, 2014, 08:07:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

chris48

Als dit geen purperreiger mag zijn, kan het dan een kruising zijn? Heb deze reiger drie dagen gezien bij Dijkmanshuizen op Texel, 5,6,7 april.
Chris van Heerden

nhdejong

Misschien moet de optie 'Blauwe x Purperreiger' worden toegevoegd aan de soortenlijst? Dit is een exemplaar met duidelijk kenmerken van beide soorten: bruin op de vleugels, open klauw, enigszins doorhangende nek, etc. maar ook wit gezicht en hals en meer algemene indruk van Blauwe.

In ieder geval een raar beest!

Smiles,
Klaas
Calidris Texel

adriaens

Het is een Blauwe Reiger met bevuild verenkleed.

frankneijts

Eens met Peter. Behalve het bruin op de bovenvleugel is er verder niks van Purperreiger in de vogel te zien. De "open klauw" en "doorhangende nek" die Klaas noemt, zeggen m.i. niks: met enkele sec. googlen zijn tig foto's te vinden van onmiskenbare Blauwe Reigers die net zulke klauwen en nek hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Frank van de Putte

Ik ben een leek maar ik snap niet wat hier bedoeld wordt met een "bevuild verenkleed".... een Blauwe Reiger die door de modder heeft gekropen, of zoiets?
Met als gevolg mooie bruintinten op de vleugels  :huh: :rolleyes: En bestaat de kruising Blauwe x Purperreiger niet?
Groetjes,

Frank van de Putte

Guus Peterse

Hoe zoiets gekomen is, is niet altijd duidelijk. In elk geval mij niet. Maar zoals Frank al zegt: structuur, tekening, alles wijst op blauwe reiger en niets op purper. Dan is er ook geen reden om aan hybride te denken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Frank van de Putte op april 18, 2014, 00:57:12 AM
Ik ben een leek maar ik snap niet wat hier bedoeld wordt met een "bevuild verenkleed".... een Blauwe Reiger die door de modder heeft gekropen, of zoiets?
Met als gevolg mooie bruintinten op de vleugels  ??? ::) En bestaat de kruising Blauwe x Purperreiger niet?

Volgens het Handbook of Avian Hybrids of the World (http://spinus.info/Images/books/AH743697479746.pdf) worden hybriden tussen Blauwe en Purperreiger "easily produced". Ondanks dat blijven het zeldzaamheden en niet elke wat afwijkende Blauwe Reiger met een beetje bruin is een hybride: daarvoor moet de vogel toch echt wel meer hybride-kenmerken (kenmerken die lijken op die van Purperreiger) vertonen. De foto's van Chris laten een, in vrijwel alle opzichten, Blauwe Reiger zien met alleen een bruine waas op de vleugel die iets van een Purperreiger heeft. Het is dus logischer dat dit veroorzaakt wordt door 'iets' dat bruine 'vegen' (o.i.d.) nalaat dan dat het duidt op hybridisatie waar verder nergens iets van te zien is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'